skip to Main Content

معماری و اصالت مسجد جامع قدیم بستک حفظ می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان در خصوص پروژه بازسازی مسجد جامع قدیم بستک گفت: این بنای تاریخی در زلزله سال ٩٢ با تخریب صد در صد مواجه شد، اما در پروژه بازسازی بر اساس فرم و معمارى، اصالت آن حفظ خواهد شد.
خبرگزاری فارس: معماری و اصالت مسجد جامع قدیم بستک حفظ می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، محسن ضیایی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بستک گفت: مسجد جامع قدیم بستک مربوط به دوره قاجاریه بوده که در سال ۸۱ با شماره ۶۱۰۷ به ثبت آثار ملى رسیده است.

وی در خصوص هدف از بازسازی مسجد جامع قدیم بستک اضافه کرد: چون این بنا در فهرست آثار ملى به ثبت رسیده و تحت حمایت و حفاظت میراث فرهنگى قرار دارد باید مرمت و بازسازى شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان زلزله سال ۹۲ بستک را فاجعه‌ای برای آثار و بناهای تاریخی این شهر عنوان کرد و اظهار داشت: این مسجد در هنگام زلزله تخریب صد در صد داشته و برآورد کارشناسان میراث حکایت از خسارت حدود ۵۰۰ میلیون تومانی این مسجد دارد که امیدواریم بتوانیم با تأمین اعتبارات مورد نیاز این بنای مهم تاریخی را حفظ کنیم.

ضیایی مجموع اعتبارات جذب شده در سال گذشته را ۵۰ میلیون تومان عنوان و خاطر نشان کرد: کار بازسازی مسجد با ۵۰ میلیون تومان اعتبار آغاز شده است و این اداره برای تکمیل آن پیشنهاد خود را ارائه کرده که در سال جاری ۳۰۰ میلیون تومان از اعتبارات تملک دارایی مصوب شد و باید دید چه میزان از این اعتبار جذب می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر پیش‌بینی تاریخ اتمام این پروژه گفت: بهره‌بردارى این بنا بستگى به اعتبارات بنا دارد، اگر اعتبارات آن یک‌جا تخصیص یابد، کار مرمت و بازسازى آن به زودی تمام می‌شود ولى اگر اعتبارت به صورت پراکنده و خُرد باشد مرمت و بازسازى آن نیز زمان‌بر خواهد بود.

ضیایی در ادامه سبک تزئینات به کار رفته در مسجد جامع قدیم بستک را مربوط به دوران قاجاری و ایلخانی دانست و اضافه کرد: سبک نقاشى و گچ‌برى آن کاسه‌اى و متعلق به دوره قاجارى مى‌باشد ولى سبک و فرم قوس‌هاى نماى بیرونى متعلق به سبک ایلخانى است که در استان نمونه‌های انگشت شماری از این فرم معماری در اختیار داریم.

مدیر کل میراث فرهنگی دغدغه از بین رفتن اصالت بنا در بازسازی‌ها را بی‌مورد خواند و گفت: روش کار در مرمت مسجد بر اساس نقشه و معمارى قدیمى است ولى با مصالح جدید بازسازى می‌شود.

ضیایی در پایان تصریح کرد: این بنا در زلزله سال ٩٢ تخریب صددرصدی را تجربه کرده است، ولى بر اساس فرم و معمارى اصالت آن حفظ خواهد شد.

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top