skip to Main Content

سابقه تشکیلاتی اصلاح طلبی در غرب استان/ نقش جناح‌های سیاسی در جریان‌سازی انتخاباتی

فاکتورهای متعددی در شناخت خاستگاه گرایش‌های فکری سیاسی می‌توان بررسی و مطرح کرد یکی از این خاستگاه بستر فکری افراد است که غرب استان از این قاعده مستثنی نیست.

شیبانی ۱۰۰۹۲

اصلاح طلبی در غرب استان سابقه تشکیلاتی و تشکلی چندانی نداشته است هر چند تفکر اصلاح طلبی روان و ساری بوده است و برای نخستین بار تفکر اصلاح طلبی در دوم خرداد ۷۶ در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد هرچند کاندید مجلس شورای اسلامی با شعار اصلاح طلی وارد کارزار انتخابات شد اما باز با فاکتور گرایشات قومی و مذهبی توانست به کرسی‌های قرمز رنگ مجلس تکیه بزند.

بنابراین اصلاح طلبی در غرب بیشتر در موضوعات کلان مانند انتخابات ریاست جمهوری مطرح بوده است و در سطح خرد مانند مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا گرایشات قومی جغرافیایی و مذهبی تاثیر بیشتری داشته است.

انتخابات امسال بر خلاف سال‌های گذشته بیشتر سعی می‌شود رنگ و بوی جناحی حزبی به آن داده شود در حالی که فاکتورهای متعددی در انتخاب گزینه مورد نظر تأثیر گذار خواهد بود و مرزبندی جناح‌های سیاسی محلی از اعراب نخواهد داشت.

بر خلاف جریان سیاسی حاکم بر سه شهرستان غربی استان از ماه‌ها پیش در انتخاب مدیران صلاحیت‌های حزبی آنها مورد تاکید قرار گرفته بوده و تشکیل شورای هماهنگی اصلاح طلبان در شهرستان بستک و پارسیان این حس تشکیلاتی را تقویت کرده است.

اما با همه این اوضاع و احوال نامزدها سعی دارند خود را درون جریان‌های اصلاح طلبی و اصولگرایی قرار دهند تا آراء جریان‌های فکری و بازیگران سیاسی غرب را به خود اختصاص دهند.

در کنار همه جریان سازی‌های حزبی در غرب تشکیل شورای مشورتی غرب استان فعالیت تشکل‌های اصلاح طلبی را به ظاهر بیشتر کرده است اما استقبال ضعیف از برنامه‌ها و میتینگ‌های سیاسی این طیف از جمله اجتماع اصلاح طلبان غرب استان در بستک که بزرگ خوانده شد و با حضور دکتر زیباکلام موفقیت این تشکل در آینده با چالش روبرو کرده است.

اکنون در میان نامزدها تلاش زیادی برای معرفی نامزد اصلاح طلب وجود دارد اما وجود شخصیت های سنگین مانند سید عبدالله حسینی باعث شده تا کادر سازی اصلاح طلبان به کندی صورت گیرد.

از طرف دیگر شوراهای هماهنگی اصلاح طلبان عمر کوتاهی دارد و فاقد سازوکار قوی تصمیم گیری در شهرستان‌ها است که بندرلنگه به عنوان پر جمعیت ترین شهرستان غربی استان و تأثیر گذارترین منطقه جغرافیایی غرب هنوز شورای هماهنگی اصلاح طلبی ندارد و در شهرهای دیگر نیز با سازوکار اختلاف انگیزی ایجاد شده است که مورد حمایت همه اصلاح طلبان نیست.

البته هنوز زود است نسبت به شکل گیری تمامی طیف‌های سیاسی قضاوتی جامع داشت لذا باید دید آیا مردم نسبت به جناح‌های سیاسی و مرزبندی‌های سیاسی اقبال نشان خواهند داد یا مانند گذشته فاکتورهایی از قبیل مذهب، قومیت و… مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد.

پایگاه خبری بادگیر / شیبانی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top