skip to Main Content

۳۴۴ هزار تن کالا از بندرلنگه به خارج از کشور صادر شده است

مدیرکل گمرک بندر لنگه گفت: ۳۴۴هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش سه هزارو ۳۰۸میلیارد ریال ظرف یکسال گذشته از طریق گمرکات این شهرستان به خارج از کشور صادر شده است.

81565121-6377340

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل از ایرنا، صفر شیبانی پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صادرات غیر نفتی از لحاظ ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن(۹۲) ۲۱درصد رشد نشان می دهد.

وی عمده ترین کالاهای صادراتی از گمرک بندر لنگه را محصولات کشاورزی و غذایی ازجمله خشکبار، میوه و تره بار و محصولات معدنی شامل گچ و نمک صنعتی ذکر کرد که به مقصد کشور امارات صادر شده است.

مدیرکل گمرک بندرلنگه اضافه کرد: طی مدت یاد شده افزون بر ۱۸۹هزارتن کالا به ارزش ۱۲هزارو ۷۶۷میلیارد ریال از این طریق وارد (واردات قطعی)کشور شده که از لحاظ وزنی سه درصد کمتر از سال ۹۲است.

وی ارزش درآمدهای وصولی ناشی از واردات قطعی گمرک بندر لنگه در سال ۹۳را بالغ برهفت هزارو ۲۴۵میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این رقم در مقایسه به مدت مشابه (سال ۹۲ ) رشد ۳۰۵ درصدی نشان می دهد.

این مقام مسوول بیشترین اقلام کالای وارداتی به این گمرک را شامل خودرو، لوازم کامپیوتر و لوازم خانگی ، پارچه ، تخته چندلا، فیبر، حبوبات ، ادویه جات تولید کشورهای چین ، امارات ، هند ، کره ، تایلند و مالزی ذکر کرد.

شیبانی ادامه داد:در دوازده ماهه سال ۹۳ ۱۳۳هزارو ۹۵تن به ارزش ۳۵هزارو ۲۵۵میلیارد ریال ترانزیت خارجی دراین اداره کل به ثبت رسیده که در مقایسه با سال قبل از آن(۹۲) از لحاظ ارزشی هشت درصد و وزنی نیز ۱۰ درصدی کمتر است.

این منبع یادآورشد: طی این مدت شش هزارو ۲۶۶ کالای ترانزیتی شامل خودرو از طریق گمرک بندرلنگه به مقصد کشورهای ترکمنستان، عراق و افغانستان صادر شده که در مقایسه به سال قبل از آن چهار درصد رشد نشان می دهد.

مدیراداره کل گمرک بندرلنگه میزان ترانزیت داخلی از طریق این بندر را در مدت ذکر شده پنج هزارو ۳۸۳تن کالا به ارزش یکهزار و ۶۳۰ میلیارد ریال ذکر کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۲ با رشد ۶۶ درصدی ارزشی و افزایش ۵۳درصدی وزنی روبه رو شده است.

وی ارزش ورود کالای موقت موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکی به گمرک بندر لنگه را درسال گذشته ۶۳۶ میلیارد ریال کارتن خالی بریا پردازش عنوان کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت یکساله قبل از آن سه هزار و ۱۲۹ درصد رشد نشان می دهد.

شیبانی افزود: در رویه مرجوعی نیز ۵۰۶تن کالا به ارزش ۱۰۱ میلیارد ریال کالا در مدت یکساله ۹۳ به خارج از کشور مرجوع گردیده که از نظر وزنی ۵۹ درصد و ارزشی نیز ۷۲ درصد کاهش ثبت شده است.

به گفته این مقام مسوول در ۱۲ماهه سال ۹۳چهار هزارو ۸۷۳فروند شناور لنج وارد و چهار هزارو ۸۶۳لنج نیز از این بندر خارج شده که از لحاظ ورودی ۹درصد و خروجی نیز پنج درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.

وی ادامه داد:در مدت ذکر شده ۱۴هزارو ۲۰۶نفر مسافر وارد و ۱۵هزارو ۶۱مسافر نیز از طریق این بندر خارج شده اند که ورودی ها ۹درصد و خروجی ها نیز سه درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

این مقام مسوول ادامه داد: درراستای سیاستهای کلی گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بهبود فضای کسب و کار و جبران کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و اشخاص حقیقی و حقوقی ، این اداره کل در سال ۹۳ تعداد یکهزارو ۶۷۷فقره ضمانت نامه بانکی به ارزش دو هزارو ۱۸۹میلیارد ریال جهت تودیع حقوق ورودی کالاهای مشمول استفاده از ضمانت نامه های بانکی دریافت کرد که از نظر تعداد ۳۶۱درصد و به لحاظ ارزشی ۶۹۵ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

شیبانی اضافه کرد:با توجه به تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ششم اسفند ماه سال ۹۲؛ تعداد کل پرونده های قاچاق متشکله این اداره کل در سال۹۳ از لحاظ تعداد ۹۶درصد و ریالی نیز ۹۹درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، کاهش یافته است.

مدیرکل گمرک بندرلنگه با تشریح دیگر فعالیت های صورت گرفته گفت: بعد از برقراری سامانه جامع هوشمند امور گمرکی( بهمن ماه سال ۹۳) زمان ترخیص کالاهای صادراتی در این گمرک به صورت بی سابقه ای کاهش یافته و مسیرهای سبز، زرد و قرمرز به یک تا سه ساعت رسیده است .

شیبانی در ادامه به فعالیت های این اداره کل در ایام تعطیلات نوروزی اشاره و بیان داشت: در رویه کاپوتاژ خودرو از گمرکات بندرلنگه شامل لنگه، بندر چارک و بندر آفتاب به مقصد جزیره کیش رشد ۱۱ درصدی داشتیم .

وی اضافه کرد: دراین ایام( نوروز ۹۴) ۱۸هزارو ۴۲۱دستگاه خودرو از طریق بنادر ذکر شده به مقصد جزیره کیش حمل شد.

از ۲۵اسفند سال ۹۳تا ۱۵فروردین ماه سال جاری خدمات لازم گمرکی به تعداد ۱۲هزارو ۶۲۰دستگاه خودرو در بندر چارک، چهار هزارو ۷۸۶دستگاه خودرو در بندر آفتاب و یکهزارو ۱۵دستگاه خودرو نیز در بندرلنگه برای ورود به جزیره کیش ارائه شده است.

شهرستان ۱۸۵هزارنفری بندرلنگه بعنوان دومین شهر فعال بندری هرمزگان در ۲۱۳کیلومتری غرب بندرعباس مرکز این استان قرار دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top