skip to Main Content

امضای دو قرارداد برای فعال سازی طرح های پتروشیمی منطقه ویژه پارسیان

دو قرارداد منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با هدف اجرای طرح های تولید محصولات پتروشیمی بین ایمیدرو و بخش خصوصی بسته شد.

image24169

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ امروز با حضور استاندار هرمزگان،‌ مدیران عامل شرکت «سروش انرژی پایدار» و «گسترش انرژی پارسیان» دو قرارداد برای فعال سازی منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان منعقد شد. قرارداد نخست برای واگذاری ۱۶۰هکتار زمین به شرکت سروش انرژی پایدار به منظور احداث نخستین کارخانه تولید محصولات پتروشیمی از گاز طبیعی است که فن آوری آن تاکنون در کشور وجود نداشت.
ارزش سرمایه گذاری این طرح به ۳ میلیارد دلار می رسد و به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو میزان اشتغال زایی مستقیم آن ۱۵۵۰نفر می رسد و ۲۵۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم خواهد بود.
به گفته دکتر مهدی کرباسیان گاز مصرفی این طرح از منابع گازی عسلویه تامین می شود که با توجه به نزدیکی منطقه صنایع انرژی بر پارسیان به پایتخت گازی ایران،‌ سبب کاهش هزینه تمام شده می شود.
وی افزود: در یکسال گذشته امور زیربنایی از جمله آب برق و گاز طرح آماده شده و در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد.
کرباسیان در مورد قرارداد دوم که به صورت مشترک بین ایمیدرو و شرکت گسترش انرژی پارسیان به اجرا در می آید گفت: بر این اساس ۳۰۰هکتار دیگر از زمین های منطقه ویژه صنایع انرژی بر برای ایجاد زیرساخت و تجهیز به منظور ساخت کارخانه های تولید محصولات پتروشیمی از سوی سرمایه گذاران آماده می شود.
منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان در غرب استان هرمزگان واقع شده و هدف ایمیدرو از ایجاد آن آماده سازی زیربناها برای جذب سرمایه و احداث صنایع انرژی بر از جمله فولاد،‌ آلومینا،‌ پتروشیمی و … در مناطق جنوبی کشور است که در مجاورت آب های آزاد و منابع گازی برای تامین انرژی قرار دارند.
در این مراسم جاسم جادری استاندار هرمزگان نیز آمادگی استان را برای همکاری با سرمایه گذاران اعلام و از نقشی که صنایع بزرگ در تحول اقتصادی و اجتماعی منطقه ایفا می کنند اظهار خرسندی کرد.
مدیر عامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد نیز پیش از امضای قرارداد از منحصر به فرد بودن ساخت کارخانه تولید محصولات پتروشمی با استفاده از گاز طبیعی سخن گفت و اظهار داشت:‌تاکنون محصولاتی همچون پروپیلن از گاز مایع تولید می شدند اما طرح جدید که در منطقه پارسیان اجرا می شود نقطه عطفی در تولید محصولات پتروشیمی در کشور محسوب می شود.
مهدی میرمعزی تصریح کرد:‌این مجموعه شامل ۸ واحد خوشه ای خواهد بود که محصولات آن تاکنون از خارج کشور وارد می شده است و همزمان با جایگزینی با نمونه خارجی، فرصتی نیز برای صادارت و ارزآوری برای کشور ایجاد می شود.
وی میزان سرمایه گذاری این طرح را ۳ میلیارد دلار اعلام کرد که قرار است با دستیابی به ظرفیت کامل ۱۱ میلیون متر مکعب در سال،‌ ۲.۴ میلیارد دلار محصول تولید کند.
به گفته میرمعزی به دلیل فناوری خاص این طرح و ارزش افزوده ای که ایجاد می کند تعدادی از شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در این طرح اعلام آمادگی کرده اند.
محمد هادی رهبری مدیر عامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد (که با مشارکت ایمیدرو و سروش انرژی پایدار تاسیس شده) گفت: ایجاد زیرساخت ها برای توسعه صنایع انرژی در منطقه پارسیان سبب ایجاد تحولات اقتصادی و اجتماعی منطقه می شود و‌ این صنایع رشد ارزش افزوده از منابع گازی عسلویه را در پی دارد که همزمان ارزآوری و توسعه اشتغال را نیز به همراه دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top