skip to Main Content

بخش خصوصی با پروژه ۳ میلیارد دلاری وارد منطقه ویژه پارسیان شد + گزارش تصویری

بخش خصوصی با پروژه ۳ میلیارد دلاری برای ایجاد یک مجتمع پتروشیمی وارد منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان شد.

image27271به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل از  روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ مجتمع ۸واحدی پتروشیمی پارسیان که بر اساس قراردادی که با ایمیدرو منعقد شده در زمینی به مساحت ۱۶۰هکتار در این منطقه احداث می شود.
این طرح پس از موافقت وزارت نفت برای دریافت روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به عنوان خوراک اولیه،‌ محصولاتی همچون پروپیلن و متانول تولید خواهد کرد. در همین حال با توجه به نوع فناوری این مجتمع که فرایند تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن را برای نخستین بار در کشور پیاده می کند مجتمعی منحصر به فرد در صنعت پتروشیمی به شمار می آید.
از همین رو بر اساس اظهارات مدیر عامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به عنوان سرمایه گذار، ویژگی های این طرح سبب شده شرکت های خارجی درصدد سرمایه گذاری در این طرح و خرید محصولات آن در زمان راه اندازی شوند.
این طرح پس از آنکه به ظرفیت اسمی ۱۱ میلیون مترمکعب در سال برسد ۲.۴ میلیارد دلار فروش خواهد داشت.
منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان که همتای منطقه صنایع انرژی بر لامرد محسوب می شود و در قالب «مناطق ویژه صنایع انرژی بر» ایمیدرو، توسعه این نوع صنایع را در سواحل جنوبی با استفاده از ذخایر گازی عسلویه بر عهده دارد. طبق سیاست های ایمیدرو زیربناها همچون برق، آب،‌گاز،‌ تاسیسات بندری و گمرکی و … در اختیار سرمایه گذاران قرار داده می شود اما اجرا و تامین سرمایه کلیه طرح ها برعهده بخش خصوصی است.
امروز ۲۴ اسفند ۹۳ منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان نخستین قرارداد اجرای پروژه های این حوزه را با طرح ۳ میلیارد دلاری مجتمع پتروشیمی آغاز کرد.
طبق برنامه بلند مدت ایمیدرو قرار است در مدت ۵ تا ۱۰ سال این مناطق به قطب های تولید فولاد با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن،‌ یک میلیون تن آلومینیوم،‌ ۱۰ میلیون تن سیمان و ۱۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی تبدیل شوند که ارز آوری،‌اشتغال و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق جنوبی را برعهده خواهند داشت.

image45050 image6592 image16575 image17975 image19286 image24169 image24255 image27195 image37445

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top