skip to Main Content

نکات بهداشتی و ایمنی برخورد با پرندگان در فصل سرما

سرپرست اداره دامپزشکی پارسیان ضمن ارائه ۱۸ راهکار تماس با پرندگان خواستار آموزش همگانی در این خصوص شد.
خبرگزاری فارس: لزوم توجه به مسائل بهداشتی در تماس با پرندگان

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، مهدی کاظمی ضمن تشریح نکات ایمنی و بهداشتی نوع برخورد با پرندگان در فصل زمستان گفت: عموم مردم به ویژه کسانی که به نوعی با پرندگان سر و کار دارند باید نوع تماس با پرندگان را آموزش ببینند تا در چنین فصلی که زمینه برای ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان مساعد است بتوانند از بروز آن جلوگیری کنند.

وی ضمن ارائه راهکارهای عملی نوع برخورد با پرندگان گفت: در حد امکان سعی شود پرندگان در خانه نگهداری نشود و در غیر این صورت لازم است آنها را دور از محل زندگی و در قفس نگهداری کرد.

سرپرست دامپزشکی پارسیان اضافه کرد: هرگز نباید به پرندگان دست زد و در صورت اضطرار از دستکش یا حداقل کیسه‌های نایلونی کاملا سالم استفاده کرد و پس از آن باید دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شست.

کاظمی ادامه داد: مسئول نگهداری و مراقبت از پرندگان در خانه یک نفر باشد و حتما آن شخص باید نکات بهداشتی و ایمنی نوع برخورد با پرندگان را آموزش ببیند و از ماسک و دستکش استفاده کند.

وی با تأکید بر ضرورت عدم دخالت کودکان، افراد سالمند و زنان باردار در برخورد با پرندگان و تمیز کردن لانه آنها گفت: این افراد بیشتر در معرض خطر هستند لذا ارتباط با محل زندگی پرندگان، تمیز کردن مکان آنها و یا برداشت تخم‌مرغ‌ها باید توسط افراد دیگری صورت گیرد.

سرپرست دامپزشکی پارسیان در ادامه یادآور شد: کودکان در این فصل بیشتر در معرض آنفلوآنزا هستند لذا ارتباط آنها با پرندگان زینتی و بازی با آنها می‌تواند آنان را آسیب‌پذیر کند بنابراین در صورت تماس باید فوری دست آنها را با آب و صابون شست.

کاظمی خاطرنشان کرد: پرندگان آزادپرواز از دیگر مواردی است که مردم با آنها ارتباط می‌گیرند و برای آنها دانه می‌ریزند لذا باید مکان‌هایی که دانه می‌ریزند در محیطی نباشد که سبب ورود آنها به داخل خانه شود.

سرپرست دامپزشکی پارسیان با تأکید بر عدم شکار و خرید و فروش پرندگان آزادپرواز گفت: پرندگان آزادپرواز به دلیل اینکه مکان‌های مختلفی را تجربه می‌کنند، احتمال آلودگی آنها بیشتر است، بنابراین رعایت نکات بهداشتی در برخورد با آنها باید جدی گرفته شود.

وی عدم شنا در تالاب‌هایی که پرندگان آزادپرواز در آن تردد می‌کنند، عدم رفت و آمد در بازار پرنده‌فروش‌ها، جداسازی آب و خوراک مصرفی خود از پرندگان، استفاده از دستکش هنگام ذبح و شستن وسایل کار با آب گرم، عدم استفاده از گوشت پرندگان بیمار و مشکوک به آلودگی و عدم خرید گوشت و تخم‌مرغ از دست‌فروش‌ها را از دیگر موارد مورد تأکید در جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان دانست.

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top