skip to Main Content

تکمیل سد لاورمیستان بستک به ۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به تلاش این شرکت در جذب اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرحهای نیمه تمام گفت: از جمله طرحهای نیمه تمام در حوزه آب منطقه ای ، سد لاو میستان بستک می باشد که تکمیل آن نیازمند ۷۰ میلیارد ریال اعتبار است.

 IMG_0725

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل از ایرنا، علی اصغر رضایی روز دوشنبه درحاشیه بازدید از این سد با اشاره به اهمیت بهره برداری از آن، اظهار داشت: این سد نیمه تمام از نظر تغزیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی و تامین آب شرب شهرستان بستک بسیار حائز اهمیت می باشد.
وی با بیان اینکه عملیات احداث این پروژه از سال ۸۹ آغاز شده ، اما به دلیل کمبود اعتبار نیمه تمام رها شده، تصریح کرد: تاکنون ۲۰ میلیارد برای ساخت آن هزینه شده و تکمیل آن نیازمند ۷۰ میلیارد ریال دیگر است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب شرب منطقه بستک از طریق هفت حلقه چاه موجود در دشت لاور تامین می شود که این چاهها نیز دربر اثر خشکسالی و کمبود بارش ، با افت شدید روبرو هستند.
رضایی ابراز امیدواری کرد که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد لاور میستان بستک با توجه به اهمیت بهره برداری از آن و نقش آن در کاهش تبعات ناشی از خشکسالی در این شهرستان، در آینده ای نزدیک با حمایت مسوولان استانی و وزارت نیرو تخصیص یابد.
وی با اشاره به بحران شدید کم آبی در استان، گفت: حدود نیمی از دشت های استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند و با کسر حجم و افت آب به دلیل بهره وری بی رویه و مصرف زیاد مواجه هستند.
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان بیان داشت: آب نیمی دیگر از دشت های هرمزگان نیز شور بوده و قابل استفاده نیست و حجم ذخایر سدهای استان نیز در مقایسه با پارسال بیش از ۲۴ درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه سدها از جمله مهمترین منابع تامین کننده آب در دنیا هستند، افزود: در هرمزگان سه سد مهم وجود دارد که متاسفانه بهره برداری از آب آنها با مشکلات بسیار جدی مواجه می باشد.
شهرستان ۴۰ هزار نفری بستک در ۲۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و سد لاور میستان نیز بخش جناح این شهرستان واقع است.
۱۶سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن ۳۶۵حلقه چاه آب آشامیدنی، ۱۸ دهنه چشمه و قنات، ۱۰۰ حلقه چاه و کاهش آب ۱۳۵ حلقه چاه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد شده است.
استان هرمزگان با ۷۰ درصد کاهش بارندگی در بین ۳۱ استان کشور ،ردیف آخر را به خود اختصاص داده است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top