skip to Main Content

رویه دفع زباله‌های عفونی بیمارستان رستمانی پارسیان

مدیر بیمارستان رستمانی پارسیان به دغدغه‌های مردم در خصوص دفع زباله‌های بیمارستانی در این شهر پاسخ داد.
100861399927 

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل خبرگزاری فارس از پارسیان، پسماند و مدیریت آن به ویژه در بخش بهداشت و درمان در سال‌های اخیر به دلیل توسعه و تنوع فن‌آوری‌های نوین و رشد جمعیت از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

ظهور بیماری‌های عفونی و خطرناک از جمله ایدز به کابوسی جدی برای جوامع تبدیل شده است لذا لزوم توجه به پسماندهای عفونی ناشی از فعالیت‌های بخش بهداشت و درمان دو چندان می‌شود.

پسماندهای بیمارستانی که شامل همه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستا‌ن‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه می‌شود؛ مدیریت اجرایی آن که شامل ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به تولید، جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، جداسازی و سایر موارد مربوطه می‌شود، به عهده تولیدکننده است.

بر اساس قوانین مربوط به مدیریت پسماند زباله‌های عفونی باید بی‌خطر شود و پس از آن می‌توان جهت حمل به مدیریت پسماند شهری یا روستایی تحویل داد.

موضوعی که این روزها برای بخشی از جامعه پارسیان به دغدغه جدی تبدیل شده، مدیریت پسماند زباله‌های بیمارستانی به ویژه بخش‌های عفونی آن است.

خبرنگار فارس مستقر در شهرستان پارسیان طی گفت‌وگویی اختصاصی با دکتر ابراهیم حسین‌پور مدیر بیمارستان رستمانی پارسیان بخشی از سئوالات مردم را مطرح کرده که مشروح آن منعکس می‌شود.

فارس:‌ چه نوع زباله‌هایى در بیمارستان پارسیانی تولید مى‌شود؟

حسین‌پور: طبقه‌بندى زباله‌های تولیدی بر اساس احتمال خطر آن به زباله‌هایى از نوع مواد خانگى و زباله‌هاى خطرناک صورت می‌گیرد.

بر اساس ضوابط سازمان جهانی بهداشت یا همان WHO زباله‌های بیمارستانی به هفت گروه زباله‌هاى معمولى، مواد زائد عفونى، مواد زائد پاتولوژیک، مواد زائد شیمیایى، مواد زائد دارویى، مواد زائد رادیواکتیو و ظروف مستعمل تحت فشار طبقه‌بندی شده است.

فارس:‌ بیمارستان رستمانی پارسیان با انواع زباله‌های بیمارستانی چگونه برخورد می‌کند؟

حسین‌پور: زباله‌هاى عادى و غیرعفونى پس از جمع‌آورى در محل ذخیره موقت پسماند توسط شهردارى به محل دفع نهایى انتقال داده می‌شود و زباله‌هاى عفونى، پس از جمع‌آورى در محل ذخیره موقت پسماند، ابتدا توسط دستگاه امحاء زباله بی‌خطرسازى شده، و زباله‌هاى عفونى به غیرعفونى و معمولى تبدیل و پس از آن توسط شهردارى به محل دفع نهایى حمل می‌شود.

فارس: چه استانداردهایى براى دفع زباله‌هاى بیمارستانى وجود دارد؟

حسین‌پور: زباله‌هاى بیمارستانى براساس استاندارد EPA مربوط به ایالت متحده و راهنمایى EC مربوط به اتحادیه اروپا و WHO یا همان سازمان جهانى بهداشت دفع می‌شود که در این استانداردها به آسیب‌هاى زیست محیطى پرداخته شده است.

فارس: بیمارستان رستمانى تا چه اندازه به استانداردهاى ملى یا احیاناً بین المللى نزدیک یا توجه دارد؟

حسین‌پور: از آنجا که هدف استانداردهاى جهانى کاهش آسیب‌هاى زیست‌محیطى است به محیط زیست اهمیت و توجه ویژه شده لذا با توجه به اینکه هیچ‌گونه زباله عفونى و خطرآفرین از بیمارستان رستمانى خارج نمی‌شود تمامی زباله‌هاى این بیمارستان بی‌خطرسازى شده و دفع می‌شود لذا می‌توان گفت تا حدود زیادى به استانداردهاى بین‌المللى و سازمان جهانى بهداشت توجه جدی می‌شود.

فارس: زباله‌هاى عفونى بیمارستان رستمانی پارسیان چگونه مدیریت می‌شود؟

حسین‌پور: با نظارت ریاست، مدیر داخلى و کارشناس بهداشت محیط بیمارستان به صورت جدی مدیریت می‌شود، به این صورت که ابتدا تفکیک در محل تولید زباله، سپس جمع‌آورى و انتقال به محل ذخیره زباله، نگهدارى موقت در محل ذخیره و پس از بی‌خطرسازى به محل دفع نهایى منتقل می‌شود که البته این مراحل به صورت نامحسوس توسط بهداشت محیط استان و سازمان محیط زیست نیز کنترل می‌شود.

فارس: آیا فقط شهرداری اجازه خارج کردن زباله‌ها از بیمارستان دارد یا بخش خصوصی نیز در این زمینه دخالت می‌کند؟

حسین‌پور: پس از اینکه همه زباله‌ها بی‌خطرسازى و تبدیل به زباله‌هاى عادى شد، فقط توسط شهردارى به محل دفع نهایى زباله حمل می‌شود.

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top