skip to Main Content

تشریح تازه‌ترین وضعیت پلانکتون‌ها در آب‌های هرمزگان

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با بیان اینکه تراکم پلانکتونی طی روزهای گذشته در محدود اتلاف ساردین ماهیان در پارسیان در هر لیتر بین دو تا ۹ میلیون لیتر متغییر بوده، پیرامون این اتلاف گسترده توضیحاتی ارائه داد.
خبرگزاری فارس: تشریح تازه‌ترین وضعیت پلانکتون‌ها در آب‌های هرمزگان

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، محمد صدیق مرتضوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پارسیان با اشاره به مبحث تلفات ساردین ماهیان در سواحل این شهرستان، اظهار داشت: تاکنون برای مشخص شدن دلیل اصلی این تلفات از آب‌های منطقه دو سری نمونه‌برداری کرد‌ه‌ایم.

وی با بیان اینکه تراکم پلانکتونی (عامل کشند قرمز) در آب‌های تست گرفته شده از دو میلیون تا ۹ میلیون در هر لیتر آب است، افزود: طبق مشاهدات میدانی و گزارشات مردمی رنگ آب دریا طبق گفته بومیان این منطقه کمی به قرمزی گراییده شده بود.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با بیان اینکه این‌ها همه علامت بروز این پدیده است، اضافه کرد: وقتی که پلانکتون‌ها زیاد می‌شوند و کشند اتفاق می‌افتد، کاهش اکسیژن نخستین عامل مرگ و میر است چراکه انفجار پلانکتونی مانع از رسیدن اکسیژن کافی به دیگر موجودات از جمله موجودات کوچک می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از دلیل تشکیل پدیده کشند قرمز به دما برمی‌گردد، اضافه کرد: مؤلفه‌هایی همانند نور و اکسیژن نیز در این پروسه تعیین کننده هستند.

مرتضوی در پاسخ به این سئوال فارس که چرا در این بین تنها ساردین ماهیان از بین رفته‌اند، یادآور شد: در آن سال هم ماندگاری و فراگیری کشند زیاد بود و هم عمقی بین دو تا سه متر را شامل می‌شد، لذا بسیاری از آبزیان دیگر را هم تلف کرد، اما شرایط موجود ایجاد شده گذرا است، چراکه پلانکتون‌ها می‌آیند و می‌روند لذا می‌بینید که ظاهر دریا شرایطی طبیعی دارد اما داخل آب به صورت نامحسوس پلانکتون‌ها هستند.

وی در پاسخ به این مبحث که برخی از مردم اظهار می‌کنند که کشند قرمز عاملی ویروسی دارد، نیز تصریح کرد: خود پلانکتون‌ها ماده غذایی هستند و باید در دریا باشند ولی وقتی شرایط برای رشد آن‌ها مساعد بشود رشدی سریع دارند و در این شرایط اکسیژن آب را مصرف می‌کنند و آبزیان با کمبود اکسیژن مواجه می‌شوند.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا در این شرایط می‌توان آبزیان را بدون دغدغه مصرف کرد یا نه، گفت: اگر دلیل تلف شدن، کشند و کمبود اکسیژن باشد، هیچ مشکلی برای مصرف آبزیان وجود ندارد.

مرتضوی در پاسخ به سئوالی دیگر که آیا احتمال تکرار تلف شدن آبزیان یا شکوفایی پلانکتونی وجود دارد، افزود: بله؛ خیلی وقت‌ها آغاز پیدایش پدیده شکوفایی پلانکتونی از مرداد و شهریور اتفاق می‌افتد و گاها در مهر ماه و پاییز و زمستان این پدیده ممکن است ظاهر شود اما باید به گونه‌ای مدیریت بشود که تلفات آبزیان به حداقل برسد.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های و پروژه‌های این پژوهشکده در دو دریای محدوده فعالیت، اضافه کرد: البته تحقیقات از طرف این ارگان به صورت مستمر در جریان و نمونه‌گیری‌ها مجدداً صورت می‌گیرد.

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top