skip to Main Content

پرداخت ۲۵ هزار تومان برای چهار مترمکعب آب در بندرمقام

در برخی از مناطق بخش غربی و شمال‌غربی هرمزگان، مردم با معضل کم‌آبی مواجه هستند، به نحوی که در بندرمقام، مردم مجبور بوده پس از طی فاصله‌ای پنج کیلومتری بابت هر چهار مترمکعب آب شیرین مبلغی معادل ۲۵ هزار تومان پرداخت کنند.

خبرگزاری فارس: پرداخت 25 هزار تومان برای چهار مترمکعب آب در بندرمقام

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل خبرگزاری فارس از غرب هرمزگان، بندر مقام مرکز دهستانی با همین نام در بندرلنگه با جمعیت حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر است، که از گذشته تاکنون کم‌آبی در این بندر همواره خودنمایی کرده است.

کم‌آبی و بی‌آبی نه تنها در بندر مقام و مناطق پیرامونی بلکه در منطقه غربی و شمال‌غربی هرمزگان به عنوان پدیده‌ای تاریخی مطرح بوده است.

هر چند در دو دهه اخیر برای تأمین منابع آب پایدار در این منطقه حرکاتی از سمت دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته، منتها کماکان نارسایی‌های قابل توجهی در این حوزه به شکل کم‌آبی و گرانی آب دیده می‌شود.

در سیاست‌های کلی شرکت‌های تأمین و توزیع آب در منطقه غربی و شمال‌غربی هرمزگان، دو منبع آب‌شیرین‌کن‌ها و انشعاب‌گیری از خط لوله طرح محرم در این سال‌ها مورد توجه، تمرکز و تبلیغ و ترویج بوده است.

در این میان برخی از شهرهای پرجمعیت این منطقه توانسته‌اند از این خط لوله سهمی داشته باشند، اما در روستاها و دیگر مناطق کماکان سعی شده است مشکل آب شرب با تکیه بر توسعه آب‌شیرین‌کن و بخش خصوصی مرتفع شود، چراکه نمی‌توان به جز آب‌انبارها که سازه‌های سنتی ذخیره آب باران‌های فصلی هستند، منبعی دیگر برای تأمین آب این مناطق را متصور بود.

مهدی اشکنانی دهیار بندرمقام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرلنگه می‌گوید: مردم بندرمقام برای تأمین آب شرب با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و مجبور هستند روزانه مسیری پنج کیلومتری برای تأمین آب شرب مورد نیاز خود طی کنند و این در حالی است که وعده‌های مسئولان نتوانسته نیازهای اولیه مردم را برآورده کند.

وی می‌افزاید: آب شرب مردم بندرمقام از روستای «شکروئیه» تأمین می‌شود و هزینه هر چهار مترمکعب ۲۵ هزار تومان هزینه در بر دارد که برای بسیاری از خانواده‌های بی‌بضاعت مبلغ قابل توجهی است.

دهیار بندرمقام بیان می‌کند: در سال ۸۸ از دوراهی بندرمقام که مسیری ۴۰ کیلومتری است، کلنگ خط آب‌رسانی طرح محرم توسط مسئولان به زمین خورد اما پس از مدتی در پنج کیلومتری این بندر طرح به دلیل آنچه اتمام اعتبار بود، متوقف شد.

دهیار بندرمقام ادامه می‌دهد: خشکسالی‌های چندین ساله و اتمام ذخیره آب آب‌انبارها به عنوان تأمین‌کننده آب شرب مردم باعث شده، هزینه‌های گزافی به دوش خانواده‌ها تحمیل شود و متأسفانه مسئولین فقط وعده‌هایی به مردم می‌دهند که امیدی به اجرایی شدن آن نداریم.

اشکنانی در پایان می‌گوید: بندرمقام یکی از قدیمی‌ترین بنادر کشور به حساب می‌آید که در ۱۷۰ کیلومتری غرب بندرلنگه و از توابع بخش شیبکوه است و جمعیتی بالغ بر دو هزار نفر دارد.

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top