skip to Main Content

هیس! فارسی‌ها در مورد اتصال به‌دریا حرف نمی‌زنند

سوژه گوش‌نوازی که استاندار سابق فارس، به دست خبرنگاران سپرد و رفت، طی این سال‌ها به یکی از مباحث داغ برای نمایندگان استان هرمزگان بدل شد، نطق‌های آتشین و تلاش‌هایی که در سکوت و لبخند نمایندگان استان فارس در مجلس و مدیران این استان، مدام رسانه‌ای شد.

35935

انگشت سبابه را به نشانه سکوت و در پاسخ به سئوال خبرنگاران بالا می‌آورد، یعنی هیس! این سئوال پاسخ ندارد، یا نمی‌خواهیم پاسخی بدهیم یا فعلا به صلاح نیست و این فعلا ممکن است زمان پایانش مشخص نباشد.

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل از جنوب نیوز، مهرماه سال ۹۲ بود که حسین صادق‌عابدین، در روزهای پایانی حضورش در سطح مدیریت ارشد فارس، در مراسم آغاز بهره‌برداری از یک هتل، خبر از تصویب درخواست اتصال استان فارس به خلیج فارس را داد.

آن روز خبرنگارانی که خبر را مخابره کردند می‌دانستند که این چه موضوع مهمی است و تا چد حد می‌تواند مشکلات عدیده فارس در حوزه‌های مختلف خصوصا بحث صادرات و واردات، گمرک، مشکل صنایع انرژی‌بر، بحث توسعه گردشگری و … بسیاری از مسائل را حل کند.

به نوشته ایسنا؛ اگرچه قرار بود تنها ۶ کیلومتر از ساحل دریایی که در گذشته نه‌چندان فارس، بخش اعظمی آن تحت مدیریت استان فارس بوده و نام این استان به واسطه نام خلیج فارس، استان فارس، ثبت شده است، به این استان ملحق شود اما بلافاصله بعد از انتشار خبر، واکنش‌ها آغاز شد.

اما آنروز خبرنگاران نمی‌دانستند که از آن پس هر بار از سرنوشت طرح الحاق سئوال کنند، با انگشت سبابه مسئولان مواجه خواهند شد که مقابل بینی گرفته‌اند و تداعی کننده هیس، ساکت باشید است!!

سوژه گوش‌نوازی که استاندار سابق فارس، به دست خبرنگاران سپرد و رفت، طی این سال‌ها به یکی از مباحث داغ برای نمایندگان استان هرمزگان بدل شد، نطق‌های آتشین و تلاش‌هایی که در سکوت و لبخند نمایندگان استان فارس در مجلس و مدیران این استان، مدام رسانه‌ای شد.

این در حالی است که نمایندگان استان‌ همجوار فارس که قرار بود بخشی کوچک از استان تحت نمایندگی‌شان به فارس متصل شود، هم در مجلس بارها سخنرانی کرده‌اند و هم رسانه‌ها را به استمداد طلبیدند تا مصوبه‌ای که تمام مراحل تصویب را گذرانده و برای اجرا ابلاغ هم شده است، بایگانی شود.

بی‌تردید آنان خوب می‌دانند که در ایران اگر مدتی از یک مصوبه، هرچند در عالی‌ترین سطح تصویب شده باشد، بگذرد و طرح به یکی از طبقات بایگانی سپرده شود، دیگر هیچ نباید نگران اجرا شدنش بود و این تجربه بارها و بارها تکرار شده است.

شاید یکی از آخرین فرصت‌ها برای طرح و دنبال کردن موضوع اتصال فارس به خلیج فارس و رفع بسیاری از مشکلات هم‌استانی‌ها به واسطه این اتصال، سفر هیئت دولت بود که آنهم از کف رفت و حتی خبرنگاران استانی هم که به بخت قرعه و در کمال ناباوری و ناداوری! امکان طرح سئوال از رئیس دولت را پیدا کردند، ضرورت‌های دیگری را مهم‌تر از مسائل درون استان دیدند، ضرورت‌های سیاسی محض که هیچ‌زمانی دردی از مردم درمان نکرده و نمی‌کند!!

بر مبنای این طرح قرار است پنج روستای صورباش، فارسی، اکبری، تمبو جنوبی و تمبو شمالی از بخش کوشکنار تابع شهرستان پارسیان در استان هرمزگان جدا شده و به شهرستان لامرد استان فارس ملحق شود.

این منطقه که دارای چند اسکله و چند ناحیه ساحلی است، زمینه همجواری ۶ کیلومتری فارس با خلیج فارس را فراهم می‌کند.

اما واکنش‌ها به این طرح از ابتدای مطرح شدن آن آغاز شد و تا امروز ادامه دارد، اگرچه تاریخچه ارائه پیشنهادهایی مبنی بر اتصال فارس به خلیج فارس، همواره مطرح و همیشه از موضوعات حاشیه‌ساز بوده است.

طی دو سال گذشته، هر بار که رسانه‌ها در استان فارس موضوع الحاق را با نمایندگان مجلس یا استانداران این استان مطرح کردند، به بهانه اینکه فعلا طرح موضوع صلاح نیست، موضوع مسکوت نگاه داشته شد تا فارس نتواند از امکانی که وجود دارد برای حل بخش عمده‌ای از مشکلاتش بهره‌ببرد.

اجرایی شدن مصوبه‌ای که به تایید عالی‌ترین دستگاه‌ها و نهادها و شخصیت‌های کشور رسیده است، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وزیر کشور در مراسم معارفه استاندار جدید هرمزگان  گفته بود که ماجرای جدایی بخش‌هایی از پارسیان و الحاق آن به استان فارس پس از ابلاغ با اعتراض هرمزگانی‌ها روبه‌رو شد و به دنبال آن نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه در استان خواستار لغو آن شدند.

عبدالرضا رحمانی فضلی اما با این تاکید که تقسیمات کشوری بیشتر جنبه ملی دارد و این موضوع در سطوح بالاتر از وزارت کشور و استانداری تصمیم‌گیری شده بود، مطرح بودن بحث منافع ملی و تصمیم‌گیری در سطوح ملی در خصوص چنین مسائلی را مد نظر قرار داد.

البته همان روز و در جریان برگزاری مراسم معارفه استاندار هرمزگان فردی به نشانه اعتراض از موضوع جدایی بخش‌هایی از پارسیان در هرمزگان خواستار پاسخگویی وزیر کشور شده بود، علاوه بر آن نماینده ولی فقیه در استان و همچنین رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان نیز خواهان تغییر تصمیم گرفته شده در این زمینه شدند.

پس از آن در سفر رئیس‌جمهوری به استان هرمزگان نیز عده‌ای با در دست‌داشتن پلاکاردها و طرح شعارهایی، موضوع را طرح کردند و روحانی نیز در پاسخ به مردم قول داد که نگران نباشند و دولت در تصمیم خود تجدید نظر می‌کند!

اما جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس در خصوص این طرح گفته بود: به نظر می‌رسد این استدلال‌ها بحث‌های احساسی است. فضا نباید به سمت احساساتی شدن پیش برود.

وی همچنین بر مدیریت فضا در استان هرمزگان تأکید کرده و گفته بود نمایندگان استان هرمزگان که در سطح کشوری انسان‌های پذیرفته شده‌ای هستند، امام جمعه بندرعباس، روحانیت و افراد سیاسی و شاخص آن استان باید فضا را مدیریت کنند.

استاندار فارس نیز در یکی از جلسات شورای برنامه‌ریزی استان از اتصال فارس به دریا به عنوان مطالبه اصلی این استان یاد و تحقق کامل آن را خواسته‌ای که دنبال خواهد شد، عنوان کرده بود.

سید محمد احمدی اما همیشه در مواجهه با خبرنگاران تلاش کرد از رسانه‌ای شدن موضوع اتصال فارس به خلیج فارس خودداری کند و همواره بر این تاکید داشت که این موضوع دارای مصوبه‌ است و باید اجازه داد مسیر قانومند آن طی شود.

آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز چندی پیش در دیدار با وزیر صنعت که به شیراز سفر کرده بود یکی از مهمترین موضوعات قابل پیگیری را، الحاق این استان به دریا عنوان کرد.

پس از سفر هیئت دولت به استان فارس و اجرایی شدن چندین طرح صنعتی در منطقه لامرد، یعنی همان نقطه اتصال فارس به خلیج فارس، این شائبه در کنار پرسش‌های مختلف مطرح شد که شاید با اجرایی شدن این طرح‌ها دولت قصد دارد اجرای این طرح مصوب را متوقف کند.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در خصوص این موضوع در آبان سال ۹۲، موضوع الحاق را تایید کرد و پس از آن هر بار خبرنگاری در این خصوص سئوالی مطرح کرد، علی‌رغم آنکه توضیحاتی را ارائه می‌داد اما رسانه‌ای شدن موضوع را صلاح نمی‌دانست.

این نماینده مجلس پس از سفر هیئت دولت به فارس، در پاسخ به این سئوال که آیا تمرکز چند طرح صنعتی در شهرستان لامرد، تلاشی برای ملغی کردن طرح الحاق است؟ یا خیر؟ گفته بود: افتتاح و یا تمرکز دولت بر طرح‌های جنوب فارس در سفری که اخیرا انجام شد اشکالی را متوجه مصوبه الحاق فارس به دریا نکرده، چرا که این موضوع مراحل نهایی اجرایی شدن را در حال سپری دارد.

جعفر قادری به اجماع تمام مسئولان فارس در اتفاق افتادن این مهم اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از درخواست‌های مکتوب مسئولان همچنان موجود است.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی که در سطح فارس به همراه دیگر پروژه‌های جنوب استان وجود دارد به یک میزان در حال پیشرفت است، گفت: اگر تکلیف بسیاری ار طرح‌های جنوب استان از جمله  آلومینیوم لامرد اگر در این سفر سهم دولت مشخص نمی‌شد معلوم نبود که این طرح که دارای فاینانس هم هست چه سرنوشتی پیدا می‌کرد.

قادری معتقد است شهرستان‌های جنوبی مانند لامرد و مهر به دلیل همچواری با دریا ضررورتی را ایجاب کرده‌اند که در شرایط بحران کم آبی مد نظر قرار گیرند.

وی گفت: برخی از طرح‌ها باید در موقعیت مکانی و جغرافیایی مناسب خود آغاز شوند مثلا تولید سیمان در همه نقاط استان کارایی ندارد.

اگرچه در بخشی از این گفت و گو به ظرفیت‌های ارشمند پالایشگاه پارسیان جنوب فارس اشاره و خاطرنشان کرده بود که دو محصول با ارزش بوتان و میعانات گازی در این پالایشگاه در حال خروج است چون ساحلی وجود ندارد اما اگر الحاق فارس به دریا انجام شده بود خودمان از ان استفاده می‌کردیم.

نماینده مردم شیراز با تأکید بر این نکته که لطفا مصوبات سفر دولت را سیاسی نکنید، گفت: کسانی که مصوبات سفر دولت به فارس را سیاسی می‌دانند، بدانند که جوسازی و تبلیغاتی اجحافی  در حق مردم جنوب فارس از جمله لامرد است که ۸۰ درصد گاز پالایشگاه پارسیان را تامین می‌کند.

قادری با بیان این مطلب که اگر قرار بر اعتراض است باید مردم این شهرستان اعتراض کنند نه مابقی، ابراز امیدواری کرد نگاه‌های متفاوت به مصوبات سفر هیئت دولت برخی را از مدار انصاف و تقوا خارج نکند.

علی‌رغم تمام گفته‌ها و ناگفته‌ها، هنوز سرانجام طرحی که نمایندگان استان و استاندار فارس معتقد هستند که مصوبه شورای عالی امنیت را دارد، مشخص نیست.

امروز هم شاهد واکنشی جدی از سوی مسئولان استان و نمایندگان مجلس در این خصوص نبوده‌ایم، همانگونه که جدا شدن بخش‌هایی از شرق استان فارس در سکوت و کم‌خبری انجام شد، این‌بار بیم آن می‌رود که مصوبه‌ای که می‌گویند تایید عالی‌ترین سطوح کشور را دارد، در سکوت ملغی شود.

البته جعفر قادری تاکید دارد که تمام نمایندگان استان فارس بر موضوع الحاق فارس به دریا اجماع نظر داشته و دارند و هیچ خدشه‌ای بر این طرح وارد نشده است.

این نماینده مردم در مجلس معتقد است که طرح روند خود را طی کرده و می‌کند و در زمان خود نیز به شکل کامل اجرایی می‌شود.

بعد از گذشت دوسال از تصویب یک طرح، هنوز هم خبرنگاران با تردید در این حوزه ورود کرده و در خصوص آن به طرح موضوع می‌پردازند. شاید زمان آن رسیده باشد که موضوع به شکل شفاف از سوی مسئولان رسانه‌ای شده و به تمام مباحث پایان داده شود.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top