skip to Main Content

پیگیری برای ثبت ملی سه گویش محلی استان/ثبت گویش خلوص از بستک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی هرمزگان از پیگیری ها برای ثبت ملی سه گویش محلی استان هرمزگان خبر داد.

1601840

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، عباس نوروزی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که تا چه حدی گویش هرمزگان متاثر از لغات عربی و انگلیسی است، بیان داشت: بر عکس تصور غلط که لغات عربی و انگلیسی در گویش محلی هرمزگان دخیل است، می بینیم که بسیاری از لغات گویش محلی مردم بومی منطقه فارسی اصیل است.

نوروزی عنوان کرد:  لغات به کار رفته در گویش محلی استان از دوره هخامنشی، ساسانی، اشکانی یا همان فارسی باستان و پهلوی است. حتی در مکانهایی مانند جزایر بسیاری بنا بر پوشش مردم آن مناطقذتصور بر این دارند که با زبان های عربی صحبت می کنند در صورتیکه لغات فارسی اصیل در آن بسیار وجود دارد.

وی اظهارداشت: در جزیره قشم برای گفتن نماز صبح، عصر  و عشا از کلمات پسین، پیشین و شام استفاده می کنند، پوشش لباس سفید بلند بنا بر شرایط جغرافیایی منطقه است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان خاطرنشان کرد:  پیگیری ها برای ثبت ملی سه گویش قریشی، بشگردی و خلوص بستک در حال انجام است، ضمن اینکه پژوهشی در زمینه لهجه پشت شهری اقداماتی صورت پذیرفته است.

نوروزی بیان داشت: در صورت تامین اعتبار می توان به صورت علمی ضمن ثبت کردن گویش های استان قبل از اینکه استانهای دیگر اقدام کنند می توانیم کتاب جامع فرهنگ لغات گویش بندری را تهیه کرد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top