skip to Main Content

بستک و بندر لنگه بیشترین آثار ثبت شده حوزه شعر استان دارند

پژوهشگر هرمزگانی با تالیف کتاب «تاریخ ادبیات هرمزگان» نام ۱۰۵ شاعر استان در دوره های مختلف تاریخی را در اثر خود ثبت کرد. بستک و بندر لنگه بیشترین آثار ثبت شده حوزه شعر استان دارند.
47452

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل از روابط عمومی ارشاد هرمزگان، این اثر که در ۳۳۵صفحه و درسال ۹۳به رشته تحریر درآمده، برای اولین بار در دوازدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان رونمایی شد.

علی ماهی گیر گفت: این کتاب، دفتر اول از مجموعه در حال نگارش تاریخ ادبیات هرمزگان است که به شعر اختصاص دارد.

وی افزود: ترتیب آمدن نام شاعران در این کتاب بر اثر تقدم و تاخر زمانی بوده و دایره آنان از عابدشاه بیرمی و توران شاه شاعران قرن هفتم هجری تا شاعران متولد دهه های ۶۰ و ۷۰ هرمزگان را در بر می گیرد.

وی توران شاه را از ملوک و حاکمان جزیره هرمز معرفی کرد که هم عصر حافظ شیرازی بوده و با وی دوستی و مراوداتی نیز داشته و شاهنامه توران شاهی را نوشته است.

ماهی گیر با استناد به پژوهش های خود در حوزه شعر هرمزگان اظهار داشت: منطقه غرب هرمزگان از جمله شهرهای بستک و بندرلنگه آثار ثبت شده بیشتری نسبت به شرق هرمزگان دارند.

به گفته این پژوهشگر و محقق ادبی ،در سال های اخیر نیز می توان دهه ۴۰ را دوران شکوفایی شعر معاصر هرمزگان دانست و در سال های یاد شده شاعرانی مانند حسن کرمی و ابراهیم منصفی مورد تایید بزرگان شعر معاصر بوده اند و آثارشان در مجلات معتبر ادبی کشور چاپ می شد.

وی دهه هفتاد را نیز یکی دیگر از دوره های درخشان شعر هرمزگان معرفی کرد و رونق یافتن  انجمن ها و محافل شعری و ادبی را از عوامل تاثیرگذار در این رونق دانست که زمینه بالندگی نسل جدیدی از شاعران را در استان فراهم کرد.

ماهی گیر خاطرنشان کرد: در سال های پایانی دهه هفتاد دوباره این حوزه در استان دچار انشقاق و پراکندگی شد و اکنون بهترین زمان برای انسجام و هماهنگی دوباره است.

این شاعر سپیدسرا از فعالان و پیشکسوتان شعر کلاسیک و سپید هرمزگان خواست از فضای جدید فراهم شده برای راه اندازی مجدد انجمن ها استفاده کنند و تجربیات و دانش شعری خود را در اختیار نسل جدید مستعد و مشتاق هرمزگان قرار دهند.

کتاب تاریخ ادبیات هرمزگان با تیراژ یک هزار نسخه و قیمت ۱۲۰هزار ریال برای اولین بار در دوازدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان عرضه شده است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top