skip to Main Content

رسیدگی به ۳۴۰۰ پرونده در دادیاری پارسیان/ ۵۰ درصد بازداشتی‌ها سنین زیر ۲۵ سال دارند

رئیس جدید دادگستری پارسیان از رسیدگی به ۳۴۰۰ پرونده در دادیاری شهرستان خبر داد.

عباسی ۸۸۹۱

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل ازپایگاه خبری پارسیان خبر؛ مراسم تودیع و معارفه رؤسای دادگستری پارسیان پیش از ظهر امروز با حضور رئیس کل دادگستری استان هرمزگان برگزار شد.

حسین عباسی دادستان پیشین پارسیان و رئیس کنونی دادگستری پارسیان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از همکاران قضایی و معتمدین شهرستان گفت: یک شعبه دادیاری و یک شعبه بازپرسی در دادگستری پارسیان فعال هستند که در شعبه دادیاری در طول این مدت بیش از سه هزار و ۴۰۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است که با موجودی اول دوره که ۱۳۳ فقره پرونده بود در حال حاضر ۲۴ فقره پرونده موجود می‌باشد.

وی اضافه کرد: با حاکمیت قانون جدید آئین نامه دادرسی کیفری که با پیگیری‌های ریاست محترم دادگستری کل استان هرمزگان در تیرماه سال جاری فعال شد بیش از ۴۰۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و قریب به ۳۸۰ پرونده تصمیم گیری شد.

رئیس دادگستری شهرستان پارسیان همچنین اظهار کرد: دادسرا آخرین مرحله در اجرای احکام محسوب می‌شود و پس از قطعی شدن احکام با تلاش همکاران چه قضایی و چه اداری به مرحله اجرای حکم رسید که بیش از ۱۸۰۰ فقره پرونده بود.

عباسی در ادامه یادآور شد: در مجموع ۱۸۵۰ فقره پرونده مختومه شد که از این تعداد ۱۲۰۰ پرونده مربوط به سال گذشته بوده و بقیه مربوط به سال جاری می‌باشد و این در حالی است که موجودی فعلی اجرای احکام حدود ۹۰ پرونده است.

وی با اشاره به دیگر زوایای رسیدگی به پرونده‌های ورودی گفت: در اجرای احکام سعی شده تمامی محکومین که دسترسی به آنها فراهم بوده و مقیم شهرستان هستند در اسرع وقت و بدون هیچگونه اطاله دادرسی رسیدگی و حکم صادر شود لذا صد در صد محکومین موجود در شهرستان حکم صادر شده است لذا ۹۰ پرونده باقی مانده به این دلیل است که حدود ۶۰ پرونده محکومین آن در حال تحمل کیفر هستند و ۳۰ پرونده محکوم خارج از محدوده قضایی شهرستان قرار دارد.

رئیس جدید دادگستری پارسیان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از اتفاقات مهم دادسرا در طول دو سال و نیم گذشته تصریح کرد: اجرای حکم تعزیری شلاق به دلیل تهدید با چاقو و سابقه متعدد کیفری در ملأ عام اجرا شد و این رویه برای تمامی اشخاصی که آسایش جامعه را سلب کنند و به اصرار بر اعمال مجرمانه داشته باشند ادامه خواهد یافت.

عباسی با اشاره به صدور حکم اعدام گفت: به لحاظ کمبود امکانات در شهرستان حکم اعدام اجرا نمی‌شود اما تا کنون پنج نفر از محکومین حکم اعدام آنان اجرا شده است و قابل ذکر است که با تلاش نیروهای انتظامی و دریابانی در طول کمتر از شش ماه یک هزار و ۵۰۰ کیلو انواع مواد مخدر کشف شده است.

وی افزود: متهمین با قرارهای قانونی روانه بازداشت شده‌اند و ۱۰ نفر از محکومین که حکم قطعی اعدام آنها صادر شده است در حال حاضر منتظر رأی و تشریفات قانونی اجرای احکام هستند.

رئیس دادگستری پارسیان ضمن تأکید بر قاطعیت قانون در مقابله با سوداگران مرگ و تباهی گفت: سیاست دستگاه قضایی بر این مبنا است که با قاطعیت با سوداگران مرگ و افرادی که با وارد کردن مواد مخدر سعی در از هم پاشیدن کانون گرم خانواده‌ها و جوانان دارند اجرای قانون بدون هیچ‌گونه اغماض است.

عباسی در خصوص پرونده‌های تشکیل شده در خصوص مواد مخدر اظهار کرد: در مدت بیش از دو سل قریب به ۱۲۰۰ پرونده با موضوع مواد مخدر تشکیل شد و مورد رسیدگی قرار گرفت به گونه‌ای که موجودی پرونده مواد مخدر در حال حاضر ۳۰ پرونده می‌باشد.

وی در خصوص تصرفات غیر قانونی اراضی دولتی تصریح کرد: در خصوص تصرفات اراضی دولتی که شورایی تحت عنوان حفظ حقوق بیت المال و اراضی دولتی تشکیل شده است بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی دولتی در سریع‌ترین زمان ممکن مورد رسیدگی و تصمیم‌گیری شد.

رئیس دادگستری پارسیان همچنین اظهار داشت: سرقت کابل برق به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی مردم وضعیت نامطلوبی را در شهرستان به وجود آورده بود که به طور ویژه مورد رسیدگی قرار گرفت و پرونده‌‌هایی در این خصوص تشکیل شد و نتیجه آن عدم گزارش شش ماهه سرقت کابل برق در شهرستان بود.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۳ تا کنون ۵۸۰ نفر با قرارهای قانونی وارد بازداشتگاه‌ شده‌اند و بیش از ۵۱۰ نفر از این تعداد آزاد شده‌اند که حدود ۵۰ درصد از این تعداد جوانان بین ۲۰ تا ۲۵ سال تشکیل می‌دهند که در این سنین مرتکب اعمال مجرمانه شده‌اند.

رئیس دادگستری پارسیان همچنین افزود: در سال ۹۳ بیش‌ترین ورودی پرونده‌ها سرقت و بعد از آن مواد مخدر بود که در سال ۹۴ این رویه برعکس شده است و بیشترین ورودی در حال حاضر مواد مخدر است.

عباسی در ادامه تأکید کرد: سیاست ما در بحث جمعیت کیفری بر کاهش است اما این به معنای خروج بی ضابطه متهمین و محکومین از زندان نیست بلکه سیاست کیفری این است که فقط افرادی روانه زندان شوند که استحقاق زندان دارند به این نحو که سابقه کیفری دارند و علی رغم تمامی تذکرات باز اصرار بر ارتکاب جرم دارند.

رئیس دادگستری جدید پارسیان در بخش پایانی سخنان خود ضمن برشمردن برنامه‌های پیش روی دوران مدیریت خود گفت: جلوگیری از سوء استفاده، اعمال نفوذ در استقلال دستگاه قضایی، کاهش جمعیت کیفری، توجه و دقت در رسیدگی به پرونده‌های ورودی، برخورد جدی با بر هم زنندگان نظم عمومی، برخورد با تخلفات انتخاباتی، توجه جدی به مقوله پیشگیری از جرم و توجه ویژه به شوراهای حل اختلاف از جمله برنامه‌هایی است که در نظر داریم به صورت جدی پیگیری کنیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top