skip to Main Content

تخمین‌ها و برآوردهای قابل تامل مسئولان شیلاتی از وضعیت منابع آبزی + تصاویر

مدیران شیلات در پی انتشار گزارش مرگ ساردین ماهیان، وجود میلیون‌ها قطعه ساردین در آب‌های خلیج‌فارس را منتفی دانسته بودند، این در حالی است که صیادان پارسیانی در این روزها هر روز میلیون‌ها قطعه ساردین ماهی در پارسیان را صید می‌کنند.
خبرگزاری فارس: تخمین‌ها و برآوردهای قابل تامل مسئولان شیلاتی از وضعیت منابع آبزی + تصاویر 

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل خبرگزاری فارس از پارسیان، طی هفته‌های گذشته انتشار اخبار مرتبط با مرگ ساردین ماهیان در سواحل پارسیان به یکی از مباحث مورد بحث دستگاه‌های مربوطه در این شهرستان تبدیل شد، تا جایی که برخی از مسئولان در پی آن برآمدند تا با هدف زیر سوال بردن اخبار منتشره بگویند که اساسا میلیون‌ها قطعه ساردین ماهی در آب‌های پیرامون شهرستان پارسیان وجود ندارد.

در برشی جدید که بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار فارس در این شهرستان احصا شده، گویا طی این روزها از هر روستا توسط صیادان طی روز صدها هزار قطعه ساردین ماهی صید می‌شود که این امر در تقابل جدی با تخمین‌ها و برآوردهای مسئولان از منابع آبزی و میزان و وضعیت آنهاست.

این در حالیست که تنها طی ۱۰ روز میلیون‌ها قطعه ساردین ماهی در سواحل روستاهای شهرستان صید شد.

صیادان روستای مغدان در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پارسیان گفتند: بیش از ۱۵ سال است این گونه ساردین که در بین بومیان به «هشنه گنو» معروف هست به این مقدار پیدا نشده و به نوعی صیادان شهرستان را غافل‌گیر کرده است.

به گفته صیادان این گونه از ساردین‌ها ارزش غذایی ندارند و صیادان به منظور فروش آن به کارخانه‌های کودسازی و خوراک دام و طیور، به منظور خشک کردن در بیابان‌های اطراف روستاها پراکنده و رها می‌کنند.

این در حالی است که دکتر حمید خامه‌چی مدیر اداره آبزیان استان هرمزگان طی روزهای گذشته در نشست مشترک خبرنگاران و نمایندگان ادارات شیلات، محیط زیست و دامپزشکی که با حضور معاون فرماندار پارسیان در فرمانداری تشکیل شده بود وجود میلیون‌ها قطعه ساردین در خلیج‌فارس را غیر واقعی و اظهار تلف شدن میلیون‌ها قطعه ساردین در سواحل پارسیان را جنجال رسانه‌ای خوانده بود.

عدم اطلاع مسئولان از میزان ذخایر آبزیان در خلیج‌فارس می‌تواند بر روند برنامه‌ریزی آنان تأثیر منفی بگذارد در حالی که برنامه‌ریزی زمانی می‌تواند کارشناسی و مطابق با واقع باشد که اطلاعات پیرامونی آن نیز منطبق بر آمارهای قریب به واقع باشد.

این در حالیست که تنها صیادان در روستای مغدان پارسیان عنوان کردند روزانه یک تا یک تن و نیم ساردین به مدت ۱۰ روز صید کرده‌اند که خبرنگار فارس مستقر در پارسیان یک کیلو ساردین را پس وزن توسط صیادان شمارش کرد و حدود ۸۰ قطعه ساردین به دست آمد که اگر این میزان با حداقل صید روزانه محاسبه شود و دیگر روستاهای ساحلی شهرستان از جمله شیو، زیارت، بوستانو را در نظر بگیریم به آمار میلیون‌ها قطعه خواهیم رسید.

این در حالی است که صیادان قادر به صید همه ساردین‌ها نخواهند بود و میزان قابل توجهی از این گونه ساردین‌ها به دریا باز می‌گردند.

تصاویر الصاقی نیز توسط خبرنگار فارس در پارسیان از روستای مغدان پارسیان و مناطق پیرامونی آن گرفته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/۸۸۰۱۰/

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top