skip to Main Content

روایتی از چند و چوند وضعیت مادران و فرزندان آسیب دیده در زایشگاه پارسیان

از ابتدای سال تاکنون ۴۳۷ زایمان در بیمارستان پارسیان صورت گرفته که تنها پنج کودک دچار مشکل شده‌اند که فارس طی گزارشی از وضعیت این افراد خبر می‌دهد.
خبرگزاری فارس: روایتی از چند و چوند وضعیت مادران و فرزندان آسیب دیده در زایشگاه پارسیان

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل خبرگزاری فارس از غرب هرمزگان، پس از دریافت تندیس برتر کشوری «دوستدار مادر»، توسط بیمارستان رستمانی پارسیان و انتشار خبر آن، حرف و حدیث‌هایی در جامعه پارسیان به خصوص در فضای مجازی رد و بدل شد، در پی آن جمعی از خانواده‌هایی که در زایشگاه بیمارستان رستمانی پارسیان دچار آسیب شده بودند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خواستار بیان و انتشار دیدگاه‌های خود شدند.

خبرنگار فارس با طی کیلومتر‌ها سفر به روستاهای کناردان، دم‌تیر، یردقاسمعالی و … پای صحبت برخی از این خانواده‌ها نشست و فرزندانی که ادعا می‌شود در زایشگاه دچار آسیب شده‌اند را از نزدیک مشاهده کرد.

در این گفت‌وگو خانواده‌ها از «شرایط نامناسب حاکم بر زایشگاه و سهل‌انگاری‌هایی که صورت گرفته»، سخن گفتند و یک عمر رنج و نقص فرزند خود و هزینه‌های گزاف درمانی و مراقبتی که باید به دوش بکشند را نتیجه آن دانستند و از سکوت بیمارستان در قبال این دردها گلایه کردند.

این خانواده‌ها اهدای تندیس سلامت مادر توسط وزیر بهداشت به بیمارستان رستمانی را تأیید عملکرد مدیریت بیمارستان دانستند و حقانیت اهدای این تندیس را به چالش کشیدند و اعتقاد دارند عملکرد بخش زایمان بیمارستان، سلامت جسمی و روانی مادران و فرزندان را به خطر انداخته است، هر چند مدیریت بیمارستان با دفاع از تیم پزشکی دغدغه برخی از خانواده‌ها را غیر علمی و احساسی دانست.

 

 

خبرنگار فارس در پارسیان در گفت‌وگو با ابراهیم حسین‌پور رئیس بیمارستان رستمانی پارسیان بخشی از سؤالات مردم را با وی در میان گذاشت که در ذیل آن را می‌خوانید:

در خصوص دریافت تندیس سلامت مادر توسط بیمارستان رستمانی سخن بگوئید.

از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت که پس از مدتی به علت اهمیت اجرای آن از حالت طرح خارج و به برنامه تبدیل شد، بسته‌های مختلفی در آن تعریف شد که یکی از آنها ترویج زایمان طبیعی در خصوص سلامت مادران و نوزادان بود.

در راستای نظارت بر حسن اجرای این برنامه و اهمیت آن، تیم‌های محسوس و نامحسوس در دوره‌های زمانی مختلف توسط کارشناسان وزارتخانه بازدیدهایی از بیمارستان رستمانی انجام شد که البته این بازدیدها در سراسر کشور صورت گرفته بود و بیمارستان‌ها را با شاخص‌های مد نظر برنامه تحول سلامت مورد سنجش قرار داده شد که در این ارزیابی‌ها مشخص شد بیمارستان رستمانی توانسته شاخص‌ها را رعایت و به نحو شایسته اجرا کند.

نتیجه ارزیابی‌ها منجر به این شد که بیمارستان رستمانی در رده برترین بیمارستان‌های کشور قرار بگیرد که در مراسم تجلیل از برترین‌ها ۶۴ بیمارستان تجلیل شدند و بیمارستان رستمانی جزو ۶۴ بیمارستان بود و تندیس دریافت کرد، از این تعداد ۱۰ بیمارستان با توجه به شاخص‌های ارزیابی لوح «دوستدار مادر» دریافت کردند که خوشبختانه ما یکی از آن ۱۰ بیمارستان بودیم و از بین ۱۰ بیمارستان سه بیمارستان به عنوان برتر انتخاب شدند که بیمارستان رستمانی جزو سه بیمارستان اول کشور قرار گرفت.

آیا شاخص برتری تعداد زایمان طبیعی نسبت به سزارین بوده یا موضوعات دیگر هم مد نظر قرار گرفته است؟

شاخص‌های مختلفی عنوان شده که یکی از آنها کاهش زایمان سزارین و افزایش زایمان طبیعی است، به این دلیل که در کشور آمار خوبی در خصوص زایمان سزارین نداشتیم و در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی شد تا این آمار به استاندارد جهانی برساند.

آیا هدف نظام سلامت زایمان طبیعی به هر قیمتی است؟

خیر، یکی از اهداف نظام سلامت در راستای حمایت از مادران باردار این است که سزارین‌های بی مورد را حذف کند، این طرح سزارین‌هایی که بیشتر جنبه مادی داشت و هیچ توجیه علمی و پزشکی نداشت را حذف کرد.

جهت رسیدن به این مهم تدابیر گوناگونی به کار گرفته شد از جمله تشویق  متخصصان و کادر درمان به ویژه مادران باردار به زایمان‌های طبیعی و حذف هزینه‌های پزشکی و افزایش دستمزد پزشکان طرفدار سلامت مادران، در مقابل پزشکانی نیز که به سلامت مادران کمتر توجه می‌کردند و سزارین‌های بی‌مورد انجام می‌دادند از دستمزد عمل آنان  آنها کسر می‌شود.

چرا مردم پس از دریافت تندیس سلامت مادر توسط بیمارستان رستمانی خوشحال نشدند؟

شخصاً بعد از انتشار خبر مورد تشویق عموم قرار گرفتیم و این خوشحالی را از طرق مختلف ابراز کردند که باعث دلگرمی بنده و همکارانم شد، اما اینکه می‌گویید مردم، عده اندکی هستند و به نوعی ممکن است حق داشته باشند و این موضوع طبیعی است به این دلیل که در هر بیمارستانی ممکن بوده عده‌ای از مراجعان مشکلاتی در حین درمان مواجه شده باشند.

از نظر علمی هم قابل پذیرش است که زایمان طبیعی ممکن بوده در مواردی عوارضی داشته باشد که یکی از عوارض شایع آن شکستگی کتف است.

کتاب‌های علمی و مرجع یک تا چهار درصد شکستی کتف را طبیعی می‌داند و حتی در مواردی اگر مادر زایمان سخت داشته باشد برای نجات جان مادر و فرزند عمداً کتف را می‌شکنند تا زایمان سریع‌تر انجام شود و جان مادر حفظ شود.

آمار زایمان در بیمارستان و مصدومان احتمالی موجود است؟

از اول سال تاکنون ۴۳۷ زایمان در بیمارستان رستمانی صورت گرفته که فقط ۵ نوزاد با مشکل شکستگی مواجه شدند، یعنی ۴۳۵ زایمان با موفقیت همراه بوده که مصدومان زیر یک درصد را نشان می‌دهد و آمار قابل قبولی هست هرچند این تعداد هم برای والدین نگران کننده است لذا تلاش می‌شود تا این میزان نیز کاهش پیدا کند.

برخی مادران مصدوم می‌گویند به پزشک اعلام کرده‌ایم که قادر به زایمان طبیعی نیستیم اما پزشک اصرار بر زایمان طبیعی داشته و این مشکل برای فرزندان ما به وجود آمده در این صورت چگونه می‌توان به خانواده‌ها اطمینان داد؟

اینکه مادران اصرار به زایمان سزارین داشته باشند، یک امر رایج و طبیعی است، اما پزشک مقاومت می‌کند به این دلیل که اگر توجیه علمی نداشته باشد، پزشک باید پاسخگو باشد اما خانواده‌ها می‌توانند مراجعه کرده و وضعیت پرونده پزشکی خود را با حضور کارشناسان بررسی کنند تا این پرسش و ابهامات برطرف شود.

آیا راهکاری برای رسیدن آسیب‌دیدگان به حقوقشان وجود دارد؟

موضوع چیزی نیست که گفته شود حقی از این خانواده‌ها ضایع شده و این اتفاق جزو موضوعات رایج در زایمان است و ناخواسته صورت گرفته و همانگونه که عرض شد از اول سال تا کنون فقط پنج مورد اینچنینی داشتیم که زیر یک درصد را نشان می‌دهد.

کمیته‌ای در خصوص رسیدگی به شکایات وجود دارد و این نشست هر ماه تشکیل می‌شود لذا خانواده‌هایی که احساس می‌کنند کوتاهی‌هایی در حق آنان اتفاق افتاده و حقی از آنها ضایع شده می‌توانند مراجعه کنند و توضیحات پزشک را بشنوند اما مشکلی که ما در شهرستان داریم برخی خانواده‌ها به جای مراجعه مسیر انحرافی را طی می‌کنند و اسیر باورهای غلط می‌شوند که به جای تسکین باعث تشدید نگرانی آنها می‌شود.

یکی از موضوعاتی که در جامعه مطرح شده عدم رغبت زنان به زایمان در بیمارستان رستمانی و ترجیح آنان به زایمان در دیگر مراکز پزشکی است، نظر شما در این مورد چیست؟

این موضوع را آمار و ارقام قضاوت می‌کند، چون آمار موجود خلاف این ادعا را نشان می‌دهد، لذا نه تنها آمار زایمان در بیمارستان رستمانی کم نشده بلکه افزایش نیز داشته است، مسیر انحرافی که خدمت شما عرض کردم یکی همین فضای مجازی است که عده خاصی از این موقعیت و احساس مردم سو استفاده کرده و باعث تشویش اذهان عموم شده‌اند.

با مراجعه به مرکز کاردرمانی و در دیدار با برخی خانواده‌های آسیب دیده ادعا می‌کنند که سهل‌انگاری بیمارستان و تیم زایمان فرزندان آنان را با درد و رنج همیشگی همراه کرده و خانواده متأثر از این ضایعه شده، این قبیل خانواده‌ها باید چکار کنند و چگونه می‌توان به آنان اطمینان داد که سهل‌انگاری در کار نبوده؟

پیشنهاد می‌کنم خانواده‌ها مراجعه کنند تا بررسی و علت این موضوع برای آنها روشن شود و دلیل علمی این اتفاقی که ناخواسته به وجود آمده را بدانند و اگر ناخواسته کوتاهی‌هایی صورت گرفته برخورد قانونی خواهد شد در این صورت خانواده‌ها با  اطمینان خاطر و خیال راحت‌تری با این موضوع کنار خواهند آمد.

بیمارستان برای این قبیل از خانواده‌ها که فرزندان آنان آسیب دیده می‌تواند چه کارهایی انجام دهد؟

پیشنهاد می‌کنم چنین مواردی مراجعه کنند هر چند مدت‌ها ممکن است گذشته باشد اما پرونده پزشکی افراد بایگانی است و می‌توان همه این موارد را بررسی کرد و احیاناً سهل‌انگاری‌هایی صورت گرفته باشد، ضمن برخورد قانونی با خاطی می‌توانیم به نفع سیستم هم که شده اصلاحاتی انجام بدهیم، اگر هم کوتاهی انجام نشده باشد می‌توان با توضیحات علمی در حضور متخصصان به خصوص متخصص زنان، خانواده‌ها را آرام کرد و بار روانی این موضوع از آنها برداشت لذا این مرکز درمانی آمادگی خود را برای پذیرش تمامی خانواده‌های دچار عارضه و رسیدگی به پرونده پزشکی آنان اعلام می‌دارد.

حرف آخر شما به مردم پارسیان؟

در آخر اینکه  خدمت در بیمارستان که در واقع مردم مهمترین امانتی خودشان که همان جانشان است در اختیار ما می‌گذارند کار دشوار و پر استرس و در عین حال بسیار لذت‌بخش است، چون موضوعی مهم‌تر از نجات جان یک انسان نخواهد بود و خداوند را شاکریم که این فرصت را در اختیار بنده حقیر و همکارانم در این مرکز گذاشته است، همچنین اعتراف می‌کنم این افتخار به خواست خداوند و حاصل تلاش شبانه‌روزی تیم درمانی و پرسنل دلسوز بوده و از مردم به خصوص همشهری‌های عزیز توقع دارم با دعای خیرشان و انتقاد سازنده این تیم را مورد حمایت خودشان قرار بدهند.

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top