skip to Main Content

با مشارکت اداره ارشاد پارسیان/ موج همدلی در آیین سنتی «گرگه شو» پارسیان

هر سال همزمان با فرارسیدن نیمه رمضان مراسم آئینی سنتی «گرگه شو» کودکان و نوجوانان روستاهای شهرستان پارسیان را غرق در شادی می‌کند.
IMG_3236

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، محمود اسدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پارسیان در حاشیه مراسم آئینی سنتی «گرگه شو» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان گفت: مراسم «گرگه شو» یکی از مناسبت‌های قدیمی در غرب هرمزگان و شهرستان پارسیان است که قدمتی صدها ساله دارد و همه ساله در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان کودکان و نوجوانان با حضور در کوچه‌های روستاها این آئین را گرامی می‌دارند.

وی اضافه کرد: «گرگه شو» یا همان گره‌گشا به معنای گشایش و رفع مشکل است و بنا بر اعتقادات و سنت‌های قدیمی این مراسم با همین باور توسط کودکان و نوجوانان رقم می‌خورد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسیان خاطر نشان کرد: این مراسم در کرانه‌های شمالی خلیج فارس و غرب هرمزگان به ویژه شهرستان پارسیان و کرانه‌های جنوبی در کشورهای حوزه خلیج فارس در نیمه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و به نام‌های گوناگونی در هر منطقه شناخته می‌شود.

اسدی تصریح کرد: «گرگه شو» مانند بسیاری از مراسم آئینی مردم جنوب با نوا و آهنگی هماهنگ توسط جمعی از شرکت‌کنندگان در آن همراه است و همخوانی کودکان با محتوای دریافت بخش ناچیزی از اندوخته صاحب خانه مردم را به مشارکت دعوت می‌کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسیان ادامه داد: مراسم «گرگه شو» از لحظات اولیه بعد از افطار آغاز می‌شود و تا پاسی از شب ادامه پیدا می‌کند و در این شب درب همه خانه‌ها باز است و کودکان تقریبا به تمامی خانه‌های روستا سر می‌زنند و شیرینی‌های سنتی و هدایایی دریافت می‌کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در خصوص مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب توسعه و ترویج فرهنگ عمومی «گرگه شو» در این مراسم گفت: این اداره امسال با مشارکت در این آئین در نظر دارد بخشی از باورهای آئینی مردم را به ثبت برساند تا در آینده پژوهشگران با ورود در این عرصه بتوانند جلوه‌های دیگری از آن را در قالب طرح‌های پژوهشی مدنظر قرار دهند و موجبات ثبت ملی آن را فراهم کنند.

اسدی در خصوص مناسبت‌های آئینی و سنتی کم رنگ شده در شهرستان گفت: متأسفانه بسیاری از سنت‌های خوب مردم با توسعه تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی به فراموشی سپرده شده که از جمله آن می‌توان به مراسم «نیمه برات» یا همان نیمه شعبان و نیز نیمه رجب اشاره کرد که همین حال و هوای نیمه ماه رمضان توسط کودکان رقم می‌خورده و امروز کمتر کسی نامی از آن‌ها می‌داند و تقریبا فقط در حافظه تاریخی میانسالان باقی مانده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسیان در پایان گفت: از ائمه جمعه، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای «عمانی» و «برکه دوکا» بابت همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسیان در برگزاری این مراسم تقدیر می‌کنم و امیدوارم در آینده این آئین ثبت ملی شود تا آیندگان نیز این همدلی را هر ساله رقم بزنند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top