skip to Main Content

سفره هایی ساده از جنس همدلی

افطاری دادن های ساده در مساجد نشان می دهد که می توان به دور از هر گونه تجمل و اسراف، چشم هم چشمی، فخر فروشی و ایراد گرفتن های بیهوده که در برخی افطاری های پرزرق و برق دیده می شود کنارهم بود و حس خوب همدلی را تجربه کرد.

81654891-6534414

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل از ایرنا، افطاری دادن در مساجد از مهمترین آداب مسلمانان در ماه مبارک رمضان است و نقش مهمی در همبستگی اجتماعی و با خبر شدن از احوالات یکدیگر دارد.

پیامبر اکرم (ص) نیز در ثواب افطاری دادن اینگونه بیان می کند که هر کس مومن روزه ‏داری را در ماه رمضان افطاری دهد، پاداشی برابر با آزاد کردن یک بنده نزد خدا داشته، و عمل وی سبب آمرزش گناهان گذشته وی می شود.

هر ساله و بر اساس رسم دیرینه و سنتی خداپسندانه ،خیرین ، بازاریان ، دست اندرکاران برنامه های فرهنگی در سازمان منطقه آزاد کیش و متولیان مساجد با گستراندن سفره های افطاری ساده در مساجد و مراکز خرید روزه داران را میهمان نعمات الهی می کنند.

مردم کیش نیز هر شب پیش از نماز با حضور در جلسات جز خوانی قرآن در مساجد و پس از آن با برگزاری نماز جماعت از فضایل این ماه پربرکت استفاده می کنند و پس از آن فقیر و غنی با گردهم آمدن بر سر سفره افطار از برکات الهی بهره می برند .

علی محمدی نوجوانی که چهارمین سال روزه داری را تجربه کرده است می گوید افطاری دادن در مساجد روحیه همکاری و مشارکت در کارهای خیر را بین جوانان افزایش می دهد .

وی یکی از مزایای افطاری دادن در مساجد را خواندن نماز جماعت در اول وقت و شرکت در جلساتی قرانی عنوان می کند.

معصومه صالحی افطاری دادن را سنت حسنه و اقدام ارزشمند دانست و گفت : اینکه هیچ فرقی بین فقیر و غنی بر سر سفره افطار وجود ندارد و همه یکسان از نعمت الهی برخوردار می شوند صحنه زیبایی را در ذهن آدمی تداعی می کند که همه انسان ها در محضر خدا برابرند مگر به تقوا .

محمد یکی از روزه دارانی است که هر روز در مسجد با کمک جوانان دیگر افطاری را بین روزه داران توزیع می کند .

وی می گوید لذتی که در این کار برای من ایجاد می شود با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست ، اینکه می بینی یک ماه همه پیر وجوان ، زن و مرد ، فقیر و غنی در کنار هم از یک غذا بهره می برند و به یکدیگر فخر فروشی نمی کنند حس زیبایی در آدمی ایجاد می کند .

زهرا حسینی یکی دیگر از کیشوندان نیز افطاری دادن در مساجد را اقدام ارزشمند فرهنگی برشمرد و گفت : این کار باعث می شود حتی افرادی که روزه نیستند با حضور در این جمع از معنویات و برکات این ماه بهره مند شوند و شاید تلنگری برای آنان باشد که به جمع روزه داران بپیوندند .

سمیه احمدی هم دختر جوانی است که به مراسم افطاری مسجد امیر کیش آمده بود.

او می گوید افطاری خوردن در مسجد حال و هوای دیگری دارد ، اینجا کسی نمی پرسد تو چه داری و یا نداری ، در مسجد بدور از هر تجملی فقیر و غنی در کنار هم می نشینند و از یک نوع غذا استفاده می کنند ، در این ماه همدلی ها و دوستی ها بیشتر می شود ، همه از حال هم خبر دارند ، کاش این حالات و روحیات برای همیشه در بین مردم وجود داشته باشد .

افطاری دادن های ساده در مساجد نشان می دهد که می توان به دور از هر گونه تجمل و اسراف، چشم هم چشمی ، فخر فروشی و ایراد گرفتن های بیهوده که در برخی افطاری های پرزرق و برق دیده می شود کنارهم بود ، حس خوب همدلی را با هم تجربه کرد و با هم مشکلات یکدیگر را در حد توان حل کرد .

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top