skip to Main Content

متکدیانی یکسان بر سر دو راهی !!

متکدیانی یکسان بر سر دو راهی !!

هیچ جامعه ای بدون فقر و فقرا قابل تصور نیست. اگر ثروتمندان در یک نقطه از شهر یا روستایی کاخی بنا کرده اند، آن سوتر کوخ نشینانی بی نان شب سر بر بالین نهاده اند.

IMG-20141203-WA0024

بر سر هر کوی و برزنی و در پیاده رو اکثر جوامع ، متکدیان که در اصطلاح به آن ((گدا)) می گوییم ، مشاهده می شوند. گاهی به بهانه یک آدامس و گاه به بهانه دود کردن اسفند و گاه دیگر تمیز کردن برف پاک کن خودرو بر سر چهار راهی و روز دیگر برخاستن از بین جماعت نمازگزار و نشان دادن نیاز خود با استشهادیه ای و… تمامی این سکانس ها واقعیتی است که روحیه ما را مکدر می کند.

اما متکدیان بر سر دوراهی کدامند؟

اکر این روزها ، یک سفر درون استانی یک روزه داشته باشیم ، گداها و متکدیانی را می بینیم که متحدالشکل در نقاطی معین بر زمین منکوب شده اند و به یک نحو و بر سر بزنگاهها از راکبین وسایل نقلیه درخواست کمک دارند.

اگر از جزیره قشم به سمت درگهان و لافت و نهایتا پل خمیر حرکت کنیم در چندین نقطه به این نوع متکدیان برخورد می کنیم. پس از پل خمیر و بعد از رسیدن به جاده اصلی به سمت گچین (از شمال به سمت گچین) بر سر دو راهی و تقاطع ، نفر دیگری از این متکدیان بر زیر اندازی ساده نشسته و با ایماء و اشاره درخواست کمک دارد. اگر از آنها سوالی بپرسی ، قادر به صحبت کردن به زبان فارسی نیستند. این لکنت و سکوت، نشانگر بیگانه بود این متکدی است.
دامنه این نوع تکدی گری به حوزه ی بستک نیز رسیده. ابتدای جاده معروف به کتل هرنگ یک نفر و کنار سرعت گیر اول نفر دوم و در مجاورت سرعت گیر دوم نفر سومی سکنی گزیده است.

از مشخصه های این افراد معلول بودن از ناحیه پا یا دست بود و لباسهایی شبیه لباس بلوچی یا پاکستانی بر تن داشتند.
دیدن این صحنه ها زیبنده جامعه ما نیست . وجود بیش از حد متکدیان و آن هم از نوع بیگانه ، علاوه بر مزاحمت و سد معبر در پیاده روها و پمپ بنزین ها، چهره ی استان ما را بدجلوه داده که در این خصوص جمع آوری این متکدیان ضروری است.

اخیراً در برخی رسانه ها شنیده شد جمع زیادی از متکدیان بیگانه جمع آوری و به کشور خودشان هدایت شده اند که این اقدام قابل تقدیر بوده و امیداست از ورود مجدد آنها جدا جلوگیری شود.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top