skip to Main Content

راه‌اندازی مجهزترین آزمایشگاه مرجع سیال در کیش

رئیس هیئت مدیره شرکت سیالات حفاری پارس از راه‌اندازی مجهزترین آزمایشگاه مرجع سیال در منطقه خاورمیانه در جزیره کیش خبر داد.
خبرگزاری فارس: راه‌اندازی مجهزترین آزمایشگاه مرجع سیال در کیش

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، کوروش طهماسبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جزیره کیش اظهار داشت: اگر چه هزینه‌های مترتب به سیال حفاری حدود ۵ تا حداکثر ۱۰ درصد کل هزینه‌های حفاری یک چاه پیش‌بینی می‌شود، ولی درصد بسیار زیادی از مشکلات قابل رخداد در عملیات حفاری را ناشی از تاثیر سو سیال حفاری می‌دانند.

وی افزود: از این رو طراحی، ساخت، مهندسی و اجرای سیال حفاری را می‌توان یکی از علوم و فنون پر رموز موجود دانست.

این فعال صنعت انرژی کشور تصریح کرد: خدمات مهندسی سیال حفاری در کشورهای پیشرفته با در نظر گرفتن نقش موثر آن در عملیات حفاری و پیشگیری از آسیب‌های مترتب بر مخزن، توسط شرکت‌های تخصصی در این رشته انجام می‌شود.

این فعال صنعت انرژی با اشاره به اقدام برخی شرکت‌های مطرح خدمات مهندسی مانند هالیبرتون، شلمبرژر و یا بیکرهیوز به ایجاد شرکت‌های مستقل سیال حفاری در درون خود، ابراز داشت: طراحی، مهندسی و برنامه‌ریزی، تأمین، نگهداری و تدارکات مواد، ساخت و کنترل کیفی، پایش کنترلی مواد شیمیائی از نقطه نظر HSE، اجرای عملیات سیال در محل دکل‌های حفاری، نظارت و پایش عملکرد خواص جداگانه و ترکیبی در سیال و در نهایت انجام تحقیقات پیوسته و در ارتباط مفید با عملیات می‌بایست توسط یک مجموعه صورت پذیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سیالات حفاری پارس تاکید کرد: دستاورد ضعف‌های ناشی از عدم یکپارچگی در ساخت و اجرای مهمترین بخش از حفاری در کشور می‌تواند باعث نادیده انگاشته شدن مباحث بسیار مهمی از قبیل تهیه گزارش‌های مقایسه‌ای، یادگیری درس‌های آموخته حین عملیات، بهینه‌سازی بهره‌وری، اقتصاد حفاری، آموزش صحیح نیروی انسانی و البته استفاده نکردن از یافته‌های عملیاتی شود.

وی با بیان این که استفاده از مواد شیمیایی با کیفیت پایین منجر به آسیب زدن به سازندهای مخزنی و غیر مخزنی می‌شود، خاطر نشان کرد: فقدان گزارشات پایشی و عدم شناسائی و توجه به شاخص‌ها نیز بدون شک در کیفیت پیشرفت نیروی انسانی که به عنوان مهندسین گِل‌شناس انجام وظیفه می‌کند، خود را بروز خواهد داد.

طهماسبی گفت: عدم ثبت اطلاع‌رسانی از رخداد مشکلات متعدد در حین عملیات که می‌تواند اصلی‌ترین موضوعات تحقیق و توسعه را تشکیل دهد، منجر به ایستائی در این بخش مهم خواهد شد.

بنیانگذار شرکت سیالات حفاری پارس با اشاره به این که در شرایط کنونی آزمایشگاه این شرکت با اخذ ایزو ۱۷۰۲۵ تنها آزمایشگاه مرجع در سیال حفاری در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود، گفت: اجرای بیش از ۴۰ پروژه تحقیقاتی در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا با دانشگاه‌های مختلف کشور بر اساس نیاز عملیاتی و مشکلات موجود در صنعت حفاری، برگزاری اولین دوره بین‌المللی آموزش سیالات حفاری پیشرفته برای کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران و فعالیت در افزایش توان تولیدکنندگان داخلی و بالابردن سطح علمی آنان در تولید مواد شیمیایی با رعایت استانداردهای بین‌المللی تنها برخی از شاخص‌های سیالات حفاری پارس هستند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top