skip to Main Content

منطقه تاریخی کوهین، پارک کوهین بندرکنگ و تاثیر آن در جذب توریست به بندرکنگ و بندرلنگه

منطقه تاریخی کوهین، پارک کوهین بندرکنگ و تاثیر آن در جذب توریست به بندرکنگ و بندرلنگه

حسن نیا ۳

یکی از پتانسیل هایی که در مناطق کرانه ای و پسکرانه ای خلیج فارس وجود دارد و در بسیاری از موارد از آن غفلت شده است، پتانسیل جذب گردشگر به این مناطق است. در این بین برخی از بنادر و جزایر قدیمی خلیج فارس نظیر بندرکنگ و لنگه و جزیره کیش دارای پتانسیل های گردشگری زیادی هستند که سواحل زیبا و مرجانی این سه مکان نامبرده از جمله آن ها است.

این نوشتار که به قلم دکتر محمد حسن نیا استاد دانشگاه های تهران، پژوهشگر مسائل خلیج فارس و تاریخ جهان که در رسانه های گروهی از جمله رادیو و تلویزیون به وفور به عنوان کارشناس صحبت نموده و در مجلات معتبر دارای تالیفاتی می باشد و مقالات متعدد و کتاب های زیادی به صورت فردی و مشترک با دیگر اندیشمندان نوشته است، می باشد به صورت محققانه به نقش منطقه تاریخی کوهین و به ویژه پارک کوهین در جذب توریست به بندرکنگ و بندرلنگه می پردازد.

منطقه تاریخی کوهین که پارک جنگلی کوهین در آن قرار گرفته است از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است. مسیر تاریخی که بندرکنگ را از اواخر دوره پرتغالی ها به روستای گزیر و از سوی دیگر به لمزان متصل می کرد از این راه می گذشت. لذا این منطقه با توجه به ساختار جغرافیایی آن و وجود سفره های آب زیر زمینی با توجه به ریزش باران در آن جا، از جمله مناطقی بوده است که کاروان ها از سایه درختان استفاده کرده و علاوه بر آن مشکل زیادی برای تامین آب شرب نداشتند. آثار این راه تاریخی که به گزیر می رسید، هنوز هم مشهود است.

اما پارک کوهین و احیای دوباره آن در سال ها و یا سال اخیر و آوردن گونه های متعدد جانوری از یکسو و قرار دادن برخی از وسایل حمل و نقل دریایی از جمله لنجی که در ساحل دریا و جنوب پارک قرار دارد، بر جذب توریست به ویژه در نوروز ۱۳۹۴ افزوده بود. این کار و زیباسازی این پارک که به همت شهرداری و شورای شهر بندرکنگ و در راس آن جناب آقای ایوب زارعی شهردار خدمتگزار و نمونه شهر کنگ صورت پذیرفت، به خوبی نشان داد که پتانسیل های گردشگری بندرکنگ و لنگه اگر احیا گردد با توجه به نام تاریخی این دو بندر، می توان شاهد جذب گزدشگران داخلی و خارجی بیشتر به این دو شهر بود. واقعا دو بندر کنگ و لنگه با آن جمعیت و ترکیب جمعیتی، وجود چنین پارک جنگلی با تنوع جانوری و گیاهی متعدد را می طلبید.

پارک کوهین در کنار موزه مردم شناسی بندرکنگ و بوم مسی، می تواند پتانسیل بالقوه به بالفعل شده دیگری باشد که بندرکنگ را از بنادر توریستی خلیج فارس نماید و اگر قلعه تاریخی لشتان نیز کمی بیشتر به گردشگران شناسانده شود، این امکان وجود دارد که ما شاهد یک توسعه پایدار در بنادر لنگه و کنگ از نظر گردشگری باشیم. در پارک کوهین علاوه بر حیوانات وحشی و اهلی محلی، گونه های زیبای پرندگان وجود دارد که نظر هر بینندده ای را به سمت و سوی خود جذب می کند و از سوی دیگر ساحل مرجانی و زیبای بندر کنگ که در مجاورت این پارک قرار دارد بر جذب توریست به این مکان تفریحی می افزاید. در حال حاضر نیز بسیاری از ساختارهای جدید در این پارک در حال بنا می باشد که در اینده بر زیبایی پارک می افزاید.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top