skip to Main Content

نقش خیرین در تاریخ اجتماعی و فرهنگی شهرستان های بندرلنگه، بستک و پارسیان(قسمت اول)

نقش خیرین در تاریخ اجتماعی و فرهنگی شهرستان های بندرلنگه، بستک و پارسیان(قسمت اول)

حسن نیا ۱

سرمایه اجتماعی و مباحث مربوط به آن در سه شهرستان بندرلنگه، بستک، پارسیان و در تمامی نقاط جنوبی ایران از جمله مباحث ناگفته و کمتر مورد واکاوی شده ای است که می بایست به صورت تحلیلی و با نگرش های متعدد به آن پرداخته شود.

این نوشتار که به قلم دکتر محمد حسن نیا استاد دانشگاه های تهران، پژوهشگر مسائل خلیج فارس و تاریخ جهان که در رسانه های گروهی از جمله رادیو و تلویزیون به وفور به عنوان کارشناس صحبت نموده و در مجلات معتبر دارای تالیفاتی می باشد و مقالات متعدد و کتاب های زیادی به صورت فردی و مشترک با دیگر اندیشمندان نوشته است، می باشد به صورت موشکافانه به نقش خیرین در تاریخ اجتماعی و فرهنگی سه شهرستان نامبرده می پردازد تا نشان دهد که مشارکت های اجتماعی چه تاثیر مثبتی بر جامعه بشری می توانند داشته باشند.

در بین ارکان سرمایه اجتماعی، مبحث مربوط به مشارکت های اجتماعی به صورت مالی، فکری و یدی از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. خیرین و مباحث مربوط به خیر و خیرات در بخشمالی مشارکت های اجتماعی است که به صورت خود جوش و با زمینه های فکری خیر و یا مشاوران او صورت می پذیرد. با پیشرفت و ایجاد توسعه اجتماعی و فرهنگی جوامع و با توجه به نیازهای جامعه ای که خیر در آن به خیر و خیرات می پردازد، تحول بزرگی در امور مربوط به خیرین در سه شهرستان نامبرده صورت گرفته که باعث تحول اجتماعی و فرهنگی در جامعه مذکور گردیده است.

زمانی خیرین سه شهرستان بیشتر به ساختن مسجد، برکه و اندک محیط های علمی و آموزشی می پرداختند. اما در حال حاضر در کنار ساختن مسجد، برکه و مدرسه کمک های مالی به ساخت دانشگاه ها، ساختن راه های تاریخی، حوزه های علمیه، مکتب خانه های مدرن، تربیت نیروی انسانی و کمک به اهل علم و دانشجویان و دانش آموزان بی بضاعت می نمایند.

این تحول فکری که در خیرین به وجود آمده است ریشه در دغدغه های اجتماعی و فرهنگی آن ها در بستر زمان دارد. خیرین با مشاوره های که به آن ها داده می شود، به این نکته پی بردند که مهمترین عامل توسعه فرهنگی و اجتماعی کمک به تربیت نیروی انسانی متخصص می باشد و در این زمینه است که در این سه شهرستان نامبرده و در کل کشور ایران، خیرین به عنوان مشارکت های اجتماعی و در راستای سیاست های رهنگی و اجتماعی کشور به کمک نهادهای رسمی و دولتی آمدند. ساخت مدارس شبانه روزی برای آموزش پرورش و حتی تامین بخشی از تغذیه محصلان، بنای خوابگاه های دانشجوی و ایجاد محیط رفاهی برای دانشجویان برای کمک به دانشگاه ها و دادن کمک هزینه به دانشجویان بی بضاعت در همین راستا قابل بررسی است.

مشارکت های اجتماعی و کمک خیرین به فرهنگ و اقتصاد جامعه همواره دولت را یاری رسان بوده و تحول اساسی در ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع نامبرده داشته است. این نوشتار در قسمت های بعدی به صورت مصداقی نقش خیرین، همراه با نام آن ها را در تک به تک شهرستان های نامبرده با نگاهی واکاوانه می پردازد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top