skip to Main Content

لمزان و مسیرهای تاریخی / قسمت اول مسیر تاریخی لمزان به بستک و لار

لمزان و مسیرهای تاریخی / قسمت اول مسیر تاریخی لمزان به بستک و لار

حسن نیا ۳

مسیرهای تاریخی نقش زیادی در شکوفایی شهرهای مسیر آن ها دارد. شهر لمزان و بخش تاریخی مهران همواره متصل کننده بندرلنگه، بندرکنگ، بندر خمیر و دژگان به بستک، گوده و لار بوده است. مسیر تاریخی که پدل و لمزان را از طریق مهران، کوخرد و هرنگ به بستک و لار وصل می کند و در حل حاضر مراحل تکمیلی خود را پشت سر می گذارد، نقش مهمی در نزدیکی شهرستان بستک به بندر خمیر و در مجموع بندرعباس خواهد داشت. پی گیری های منظم شوراها و شهرداری لمزان برای ادامه آسفالت این جاده، نشان از تفکر مردم بخش مهران برای نزدیکی فرهنگی بیشتر با مناطق همجوار دارد.

در مجموع فلسفه وجودی پدل و لمزان در مسیر تاریخی بودن آن ها است و این مسیر زنده کننده تاریخ فرهنگی قدیم و پیوستگی فرهنگی مداوم برای نزدیکی بیشتر مردم بندرلنگه، بندرخمیر به بستک و لار است. با سیری در زبان لمزان می توان به خوبی پیوستگی فرهنگی این مردم را با شهرستان بندرلنگه و بستک به خوبی مشاهده کرد و این مسیر تاریخی به نظر می رسد که راه مراودات فرهنگی و اجتماعی را که از گذشته وجود داشته است را تسریع بخشد.

با نگاهی به ساختار این این مسیر تاریخی که در حال حاضر مراحل پایانی آن را می گذراند. منطقه بستک به بندرلنگه و بندرخمیر نزدیک تر خواهد شد و مردم پدل و لمزان که قرابت سببی و نسبی به مردم شهرستان بستک دارند، می توانند سریع تر و با هزینه زمانی کمتر با همدیگر ارتباط داشته باشند. گردنه گوچی همواره یکی از معضلات مسیر شهرستان بستک به بندرلنگه و به ویژه بندرخمیر بوده و هست.

با آسفالت این مسیر تاریخی دیگر این معضل کاملا حل خواهد شد. این جاده تاریخی فقط مختص به شهر لمزان و بخش مهران نیست، فواید آن برای کل کشور و به ویژه مناطق جنوبی آن می باشد. این مسیر هم به مانند مسیر تاریخی راه خور که جناح را به شیبکوه و بندرلنگه وصل می کند، از مسیرهای قدیمی تاریخ ایران و مناطق پسکرانه ای خلیج فارس است.

فواید اقتصادی این راه همسان با فواید اجتماعی و فرهنگی آن است که به ویژه در روابط تجاری شهرستان بستک با لمزان تاثیر زیادی خواهد داشت. تلاش مردم شهر لمزان و به ویژه بزرگان این شهر در سمت های مهم اداری شهر در احیای این مسیر و آسفالت آن ستودنی است که در مقالات بعدی به فواید آن بیشتر پرداخته خواهد شد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top