skip to Main Content

سیری در تاریخ اقتصادی هرنگ و تاثیر آن بر تاریخ اقتصادی شهرستان بستک و جنوب ایران

سیری در تاریخ اقتصادیهرنگ و تاثیر آن بر تاریخ اقتصادی شهرستان بستک و جنوب ایران

حسن نیا ۱

در بررسی مناطق پسکرانه ای خلیج فارس و نقش آن ها در گذشته و حال مناطق جنوبی ایران، می بایست برخی از مناطق تاثیر گذار مهم مورد واکاوی قرار گیرد. هرنگ در شهرستان بستک کنونی که بخشی از ناحیه جهانگیریه قدیم می باشد، از گذشته در تاریخ اقتصادی منطقه بستک و جنوب ایران تاثیر وافری داشته است.

بافت کشاورزی و وجود سفره های آب زیر زمینی دشت هرنگ از یکسو در قرار داشتن در مسیر کتل بستک به عنوان یک مسیر تاریخی و تجاری به هرنگ و تفکر اقتصادی مردم سخت کوش ساکن در آن مکان این پتانسیل را داده بود، که علیرغم داشتن ترکیب جمعیتی متنوع، نقش مهمی را در تاریخ اقتصادی بر عهده گیرد. هرنگ و مردم آن که نقش مهمی در تاریخ فرهنگی منطقه بستک داشته و دارند و در نوشتاری مستقل به این مهم پرداخته می شود، دارای قدمت تاریخی زیادی می باشد. وجود آثار قدیمی، معروف به آثار و قنات های گبری یا گوری و سنگ قبری که قدمت آن نزدیک به یک هزاره می رسد، نشان از اهمیت تاریخی این مکان جغرافیایی دارد.

HERANG_6

تفکر اقتصادی مردم هرنگ فقط به منطقه بستک و جنوب ایران محدود نمی شود، بلکه مسائل تجاری آن ها کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس را نیز شامل می گردد. محیط جغرافیایی و کشاورزی در هرنگ قدیم همواره باعث شده بود، که مردم از نظر مایحتاج زندگی و تامین معاش در مضیقه چندانی نباشند. جامعه کشاورزی مشارکت زنان و مردان را در امر اقتصاد می طلبد، لذا در هرنگ قدیم زنان هم در کنار مردان در امر اقتصادی و تامین معاش خانواده مشارکت فعال داشتند و این عامل موفقیت بزرگی در روانشناسی تاریخی مردم هرنگ جهت فعالیت های بیشتر بود.

بیکاری به عنوان پدیده ای منفور در جامعه کشاورزی هرنگ محسوب می گردید. با کشف نفت و ورود تکنولوژی های جدید، مردم هرنگ نیز با داشتن پتانسیل نسبی اقتصادی، وارد کارهای اقتصادی بزرگتر در منطقه بستک، جنوب ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس گردیدند. بسیاری از معادن استخراج شده گچ و سنگ در شهرستان بستک نخستین بار توسط هرنگی ها بوده و با ابتکار نوآوری توانستند معادنی مثل معدن گچ را به سبک های مختلف به صورت سازه و غیر سازه به خارج نیز صادر نمایند. ساخت و سازه های ساختمانی اعم ز تجاری و مسکونی در مناطق جنوبی ایران و در بنادر مهمی چون بندرلنگه توسط تجار هرنگی صورت گرفته است.

بسیاری از افرادی که راه صدور محصولات کشاورزی و گلخانه ای را به شهرهای پرجمعیت و مرکز کشور، را از شهرستان و جنوب ایران باب کردند، باغداران و سرمایه داران هرنگی بودند. این مباحث به خوبی نشان می دهد که تفکر اقتصادی کنونی مردم هرنگ ریشه در تاریخ اقتصادی این شهر دارد.

در مسیر تجاری بودن و تمکن مالی نسب مردم از یکسو و توجه اقوام ساکن در هرنگ که خیلی از آن ها از جاهای دیگر هم به هرنگ مهاجرت کردند، از سوی دیگر، توسعه اقتصادی در هرنگ را به دنبال داشته است. اما این مهم به این مفهوم نیست که تاریخ اقتصادی هرنگ همواره مسیر صعودی را طی کرده است، بالاخره جوامعی با ساختار کشاورزی و تجاری همواره تحت تاثیر دو مقوله اقلیم و امنیت می باشد.

مسائل تجاری نیز زمینه اش پشتکار و تفکر اقتصادی از یکسو، و جرات و جسارت در صورت شکست از سوی دیگر می باشد که با تفحص در روانشناسی اجتماعی و تاریخی مردم هرنگ در گذر تاریخ مصداق های عینی برای آن وجود دارد. علاوه بر این بسیاری از اقدامات اقتصادی که در شهرک صنعتی بستک صورت گرفته و حتی بازسازی و احیای مسیرهای تاریخی در شهرستان بستک و استان هرمزگان تحت تاثیر تفکر بزرگان هرنگ بوده است.ارتباط بین تولید مواد خام با تکنولوژی ویژه خود به مواد مصرفی و صادرات آن ها از دیگر نوآوری های مردم هرنگ در زمینه اقتصاد است که می تواند بن مایه آن در اندیشه اقتصادی مردم این مکان تاریخی باشد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top