skip to Main Content

بررسی نقش آلمانی ها درایران در سال های جنگ جهانی اول از زوایای گوناگون

همایش ملی ایران و جنگ جهانی اول که به مناسبت یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول، در مورخه ۱۲/۱۲/۱۳۹۳ در سازمان اسناد ملی کشور برگزار شد که در این همایش بزرگترین اساتید کشور از جمله استاد کاوه بیات، دکتر علیرضا ملایی توانی ، دکتر سید کاظم سجادی و … همچنین پرفسور الیور باست استاد دانشگاه منچستر انگلیس به سخنرانی پرداختند از جمله سخنرانان این همایش دکتر محمد حسن نیا بود که در مورد نقش آلمانی ها در جنگ جهانی اول سخنرانی کرد. این مقاله که توسط دکتر حسن نیا استاد دانشگاه، پژوهشگر مسائل تاریخ اروپا و خلیج فارس و آقای عبدالرزاق ملکی دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه خلیج فارس بوشهر و متخصص مسائل خلیج فارس تدوین شده بود، از بین مقالات زیادی که برای همایش ارسال شده بود، در بین ۱۵ سخنران کشور، مجال ارائه پیدا کرد.

پایگاه خبری بادگیر چکیده این مقاله را منتشر می کند:

حسن نیا ۲

بررسی نقش آلمانی ها درایران در سال های جنگ جهانی اول از زوایای گوناگون

جنگ جهانی اول از وقایع مهم و تاثیرگذار تاریخ بشری می باشد که بر جهان سده بیستم و از جمله ایران اثرات منفی زیادی داشت. بسیاری از صاحبنظران سیاسی با در نظر داشتن رقابت های اقتصادی و سیاسی آلمان را باعث و بانی جنگ می شناسند. اما عوامل زیادی در شروع جنگ جهانی اول و قدرت گیری آلمان ها در جهان و ایران در وایل سده بیستم تاثیر گذار بودند که ریشه در تاریخ انقلاب صنعتی و رقابت پنهان و اشکار قدرت های بزرگ داشت.

گرایش ایران به سوی آلمان و متحدین نیز ریشه در نگاه عمومی مردم ایران و نگاه منفی آن ها به روسیه و انگلیس از یکسو و نگرش دینی مردم، عدم رویه استعماری آلمان و اهمیت استراتژیک ایران به عنوان یک جبهه مواصلاتی از دریا و خشکی به هندوستان، برای آلمان ها از سوی دیگر باعث گردید که علیرغم بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول، متفقین در سال جنگ قسمت هایی از خاک ایران را مورد اشغال قرار دهند و حتی پیایند ان تا سال ها بعد باقی بماند.

آلمان که از پیش از جنگ فعالیت اقتصادی خود را در ایران‌ شروع کرده و گسترش داده بود،با آغاز جنگ جهانی اول سیاست‌ خود را در ایران تغییر دادنتیجه فعالیت‌ آلمانی‌ها برای تحقق این سیاست، منجر به یک سری تحولاتی در ایران شد. این نوشتار با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع تاریخی بر آن است تا مهم ترین فعالیت های سیاسی و اجتماعی آلمان ها را در ایران در سال های جنگ جهانی اول مورد واکاوی قرار دهد.

و نشان دهد که آلمانی ها در جنگ جهانی اول به شیوه های متعدد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی برای رقابت با متفقین و به ویژه روسیه و انگلیس فعال بودند و در این زمینه از سازمان جاسوسی قوی بر خوردار بوده و با ایلات مخالف انگلیس به ویژه در جنوب ایران روابط حسنه ای داشتند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top