skip to Main Content

ارتقاء گمرک پارسیان زمینه اشتغال و توسعه غرب هرمزگان را فراهم می‌کند

فرماندار پارسیان با بیان اینکه ارتقاء گمرک شیو در پارسیان زمینه اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی غرب استان را فراهم می‌کند، گفت: گمرک پارسیان در گلوگاه اقتصادی سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس قرار دارد.
 
 12

به گزارش پایگاه خبری بادگیر محمد رادمهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: گمرک بندر شیو پس از ۲۷ سال تاکنون به صورت ملوانی و با یک دفترخانه اداره می‌شود.

وی افزود: ارتقاء گمرک شیو از دفترخانه به اداره جهت سهولت در زمینه واردات و صادرات کالا یکی از دغدغه‌های مردم شهرستان پارسیان و مناطق همجوار است.

فرماندار پارسیان در خصوص تاریخچه گمرک شیو اظهار داشت: این گمرک در دوران قاجار به صورت اداره فعالیت داشته و در این محل برای کالاهای تجاری برگ خروج و یا تردد صادر می‌شده است.

رادمهر خاطرنشان کرد: در دوران اوج واردات و صادرات از این گمرک، ملوانان و ساحل‌نشینان پارسیانی با لنج‌های بادبانی کالاهای مختلفی را به بندر بصره صادر و از آنجا خرما و دیگر نیازمندی‌های مردم را وارد می‌کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: بندر شیو به علت نزدیکی با کشور قطر و قدمتی طولانی در دوره ایلامیان، هخامنشیان، صفویان و قاجار از رونق خاصی برخوردار بوده و مردم از شهرهای دور و نزدیک حتی از استان‌های فارس و بوشهر برای رفتن به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه قطر به این بندرگاه مراجعه می‌کردند.

فرماندار پارسیان قرار گرفتن این گمرک در گلوگاه اقتصادی سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس را بهترین فرصت برای رونق اقتصادی این سه استان دانست و گفت: این موقعیت می‌تواند فرصت خوبی را برای شهرستان رقم بزند اما با توجه به اینکه این گمرک به صورت دفترخانه اداره می‌شود تشریفات گمرکی آن ۲۲۰ کیلومتر آن طرف‌تر و در شهرستان بندرلنگه صورت می‌گیرد.

رادمهر، عمق بندرگاهی ساحلی در پارسیان را ۳۰ تا ۵۳ متر عنوان کرد و یادآور شد: آبخور بزرگترین کشتی تجاری ۲۷ متر می‌باشد بنابراین سواحل پارسیان می‌تواند محلی برای پهلو گرفتن کشتی‌های تجاری با کمترین هزینه باشد.

فرماندار پارسیان بیان کرد: اتصال پارسیان به بزرگراه‌های اصلی کشور، دسترسی به راه‌آهن سراسری پارسیان ـ عسلویه شیراز در آینده نزدیک و فرودگاه‌های بین‌المللی خلیج فارس از دیگر مزیت‌های ارتقاء گمرک پارسیان است.

به گزارش فارس، مصوبه شماره ۲۰۶۴۸۵ مورخ ۸۴/۱۰/۲۸ هیئت دولت و همچنین مصوبه شماره ۲۶۱۲۳۲/۴۴۲۵۶ مورخ ۸۸/۱۲/۲۶ هئیت وزیران در خصوص ارتقاء گمرک ملوانی شیو و نیز مصوبه شماره ۲۶۱۵۱۲/۴۴۲۵۶ مورخ ۸۸/۱۲/۲۶ وزارت راه و ترابری در خصوص پیگیری ساخت زیرساخت‌های موجود در بندر شیو از جمله مصوبات دولت‌های قبل در خصوص ارتقاء گمرک شیو از دفترخانه به اداره است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top