skip to Main Content

بستک با ۳۳ درصد کاهش تلفات ناشی از تصادفات در رتبه سوم استان قرار گرفت

بستک با ۳۳ درصد کاهش تلفات ناشی از تصادفات در رتبه سوم استان قرار دارد

e2467a4b0d841f9577e0087d690866cf

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل از ایسنا، دکتر «محمدباقر سلیمی» ظهر امروز(یکشنبه ۷ دی‌ماه) در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ضمن ارائه‌ی گزارشی از وضعیت تصادفات و تلفات استان در ۹ ماه اخیر، تصریح کرد: شمار تصادفات منجر به فوت در سطح استان نسبت به مدت مشابه پارسال، ۵ درصد افزایش داسته است.

وی در ادامه افزود: در این بازه زمانی شاهد افزایش ۱۳ درصدی در تصادفات منجر به جرح و افزایش ۴۴ درصدی در تصادفات منجر به خسارت مالی بوده‌ایم که این آمار رشد تعداد تصادفات، نشان‌دهنده‌ی وضعیت بحرانی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هرمزگان شمار متوفیان ناشی از تصادفات را برابر آمار پزشکی قانونی نسبت به ۹ ماهه‌ی سال گذشته دارای رشد ۷ درصدی دانست و گفت: بنابر شاخصی که در برنامه پنجم و ششم توسعه گذاشته شده باید سالانه ۱۰ درصد کاهش تلفات داشته باشیم و نه تنها این اتفاق نیفتاده که با افزایش این آمار نیز مواجه شدیم.

وی شمار مجروحان و مصدومان ناشی از تصادفات را دارای رشد ۱۴ درصدی دانست و گفت: مجموع تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی سال گذشته ۱۹۱۸ مورد بود که این تعداد امسال به ۲۲۶۱ مورد رسید که در مجموع ۱۸ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ سلیمی بیش از نیمی از تلفات را مربوط به تصادفات موتورسیکلت دانست و گفت: ۴۹ درصد تلفات سهم راکبین موتورسیکلت و ۳ درصد نیز سهم ترک‌نشینان است، ۳۴ درصد سهم عابران پیاده و ۱۱ درصد تصادفات نیز مربوط به سرنشینان خودروهاست.

وی ادامه داد: از نظر جغرافیای زمانی بیشترین تصادفات بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر به میزان ۲۷ درصد بوده و ۶ بعدازظهر تا ۱۰ شب نیز ۲۵ درصد از آمار تصادفات را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول تحلیل تصادفات بر اساس علت وقوع را نیز بترتیب به‌علت رعایت نکردن فاصله‌ی طولی و توجه نکردن به جلو با اختصاص ۳۶ درصد از سهم تصادفات، رعایت نکردن حق تقدم با ۳۵ درصد و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه را به میزان ۱۶ درصد بیان کرد.

وی شاخص تصادفات شهرستان‌ها را نیز چنین گفت: بترتیب جاسک با ۵۰ درصد کاهش ، میناب با ۳۸ درصد و بستک با ۳۳ درصد کاهش در تعداد تلفات ناشی از تصادفات سه شهرستان برتر هستند و حاجی‌آباد با رشد ۲۰۰ درصدی، رودان ۵۰ درصدی و قشم ۴۳ درصدی به ترتیب رتبه‌های آخر هستند.

سلیمی سهم عمده تلفات را مربوط به بندرعباس دانست و گفت: بندرعباس ۲۴درصد افزایش تلفات داشته که در سال گذشته تعداد ۳۳ نفر بوده و امسال به ۴۱ نفر افزایش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هرمزگان در خصوص ارائه خدمات ترافیکی پلیس راهور تصریح کرد: در امور مربوط به صدور گواهینامه مجموع گواهینامه‌های جدید الصدور در ۹ ماهه‌ی اخیر ۱۴هزار و ۱۴ جلد بوده است.

وی در ادامه افزود: مجموع خدمات شماره‌گذاری و تعویض پلاک ۴۵هزار و ۳۵۶ خدمت بوده است، در رابطه با آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی نیز پلیس برای نظارت بیشتر بر عملکرد آنها اقداماتی از جمله بازدید و برگزاری ۲۴۳ مورد آزمون رندمی برای پایش راستی‌آزمایی و موضوع صحت و سلامت کار آموزشگاه‌ها انجام داده است.

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر فرهنگسازی جهت کاهش آمار تصادفات و ارتقاء بحث ایمنی، خاطرنشان کرد: متأسفانه سازمان‌های مختلف در این راستا به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و هنوز به مدیریت یکپارچه و واحدی در این خصوص نرسیده‌ایم.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: فرهنگ را نمی‌شود درست کرد مگر اینکه ابتدا زیرساخت‌ها و امکانات آن فراهم شود، اگر زیرساخت‌ها به‌درستی فراهم شوند بخش گسترده‌ای از فرهنگسازی نیز خود به خود برطرف می‌شود.

منبع: ایسنا هرمزگان

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top