skip to Main Content

مانع زدایی از تولید در گرو مبارزه جدی با قاچاق

حضرت آیت الله امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) در ابتدای سال ۱۴۰۰ در پیامی به ارزیابی میزان پیشرفت شعار سال ۹۹ یعنی “جهش تولید” پرداختند و با اشاره به محقق نشدن کامل شعار سال گذشته افزودند: البته در بخش های مهمی از تولید، پیشرفت هایی حاصل شد که در برخی موارد می توان به آن جهش نیز اطلاق کرد که همین روند باید با قوت بیشتری ادامه یابد.

ایشان در بحث ضرورت رفع موانع تولید به مواردی همچون واردات بی رویه، قاچاق کالا و رفع مقررات زائد اشاره کردند و افزودند: موانع تولید بسیار بیشتر است که باید در صداوسیما تبیین و با کمک دستگاهها و مردم رفع شود.

همانگونه که از شعار سال هویداست، دغدغه مقام معظم رهبری در طول سال های اخیر مبنی بر تاکید بر مساله تولید در کشور همچنان ادامه داشته و مشخصاً شعار سال ۱۴۰۰ نیز ادامه مقاوم سازی اقتصاد با حمایت از تولید و برداشتن موانع این امر است.

بدون تردید رفع موانع حوزه سرمایه گذاری، کاهش واردات بی رویه، و مبارزه جدی و بی امان با پدیده قاچاق زمینه ساز پشتیبانی و حمایت از تولید و مانع زدایی حوزه تولید است که نیازمند اهتمام ویژه همه دستگاهها و مسئولان در بخش های مختلف است.

آنچه که در سال های اخیر توسط استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار علیه مردم مظلوم ایران اسلامی با اعمال تحریم های ظالمانه شکل گرفته است، معضلات و مشکلاتی را در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم جامعه به وجود آورده و از این رو اصلاح ساختار اقتصادی کشور با محوریت حمایت واقعی و نیل به شکوفایی در تولید ملی از ضروریاتی است که مقام معظم رهبری به درستی در قالب شعار سال ۱۴۰۰ تحت عنوان” تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها” آن را تبیین و روشن کردند.

با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تاکید بر اهمیت موضوع “تولید” که به عنوان راهبرد اساسی و شعار چندین ساله توسط معظم له نامگذاری شده است، باید به دنبال موانعی باشیم که “تولید” را با مشکل مواجه و همچنین به دنبال مولفه هایی باشیم که تولید را پشتیبانی نماید که رهبر معظم انقلاب بر عزم همگان برای تحقق آن تاکید کردند.

امروز بر همگان واضح و مبرهن است که یکی از موانع بزرگ تولید در کشور پدیده قاچاق است.

قاچاق یکی از پدیده های نابهنجار در کشورهای در حال توسعه است که مانع بزرگی بر سر راه توسعه اقتصادی به شمار می آید و همانند یک آفت خزنده اشتغال، تولید و سلامت جامعه را تهدید کرده که افراد سودجو و معارض از این حربه همیشه استفاده و بر پیکره اقتصاد جامعه و دولت ضربه وارد می کنند.

این پدیده علاوه بر نادیده گرفتن بخش عمده ای از عملکرد اقتصادی، باعث بروز بسیاری از مشکلات در عرصه تولید و اقتصاد ملی کشور می شود و سیاست ها و برنامه های اجتماعی و فرهنگی را در عرصه ملی و سطوح پایین تر دچار مشکل می کند؛ معضل قاچاق در قدم اول باعث ضعف اقتصاد و تولید داخلی کشور و در قدم دوم باعث به خطر انداختن امنیت اجتماعی می شود.

بدون شک با توجه به اینکه بخش عمده ای از شکل گیری پدیده قاچاق در مرزهای کشور بروز و ظهور می کند، یکی از دستگاه های مهم و تاثیرگذار در امر مبارزه با قاچاق مجموعه فرماندهی مرزبانی است و نقش مرزبانی در تحقق شعار ” تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها ” یک نقش بی بدیل و تاثیرگذار است.

با توجه به تاثیر بسیار بالای قاچاق بر کاهش تولید، در تحقق شعار امسال وظیفه فرماندهی مرزبانی در رفع مانع زدایی های تولید، مبارزه بی امان با قاچاق کالا و ارز است.

فرماندهی مرزبانی ناجا در کنار وظیفه مهم و حیاتی ایجاد امنیت در نوار مرزی، همانند سالیان گذشته مبارزه با قاچاق را بعنوان یک راهبرد اساسی در دستور کار ماموریتی قرار می دهد
زیرا شعار تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها در بستر امنیت و فضایی امن در جامعه و مبارزه با قاچاق امکان پذیر است.

البته همانگونه که مقام معظم رهبری در شعار امسال نیز تاکید کردند و “پشتیبانی ها” را به شعار امسال اضافه کردند، مقابله و مبارزه‌ همه جانبه با این معضل پیچیده که پیکره اقتصادی جامعه را تحت تاثیر قرار داده، بدون همکاری و مشارکت و پشتیبانی همه‌ جانبه‌ مردم و سایر دستگاه های دولتی و غیردولتی راه به جایی نخواهد برد.

سازمان های برخورد کننده و مسئول با موضوع قاچاق، حداقل بیش از ۲۶ سازمان و دستگاه هستند که نیروی انتظامی و مجموعه مرزبانی تنها یکی از این سازمان هاست، اما وقتی به عملکرد این دستگاه ها رجوع می کنیم متاسفانه همکاری مناسب از سایر دستگاه ها وجود نداشته و نیروی انتظامی و مرزبانی در این مسیر یکه تاز و پیشتاز عرصه مبارزه با قاچاق هستند.
استان “هرمزگان” نیز به عنوان پایتخت اقتصادی کشور و با توجه به وسعت و گستردگی آن یکی از مناطقی است که بیشترین مباحث و آسیب از حیث قاچاق در سطح کشور را داراست و لازم است مسئولان عالی رتبه دولتی توجه خاص و ویژه به این استان از این بابت داشته باشند.

بخشی از کاهش رونق تولید و اشتغال در سطح استان هرمزگان به ویژه در سال های اخیر نیز برگرفته از این معضل بوده که قاچاق “سوخت” از موارد مهم آن است.

متاسفانه مرزبانان غیور استان هرمزگان که باید تمام توان و تلاش خود را برای پاسداری و حراست از مرزهای عزت و شرف میهن صرف کنند تا دشمنان نظام چشم طمع به این خاک مقدس نداشته باشند، بخش زیادی از ماموریت های خود را درگیر معضل قاچاق و علی الخصوص قاچاق سوخت کرده اند و وقت و هزینه زیادی از مجموعه مرزبانی صرف این موضوع می شود.

پدیده قاچاق تبعات متعددی بر پیکیره اجتماعی جامعه دارد که از آن جمله می توان به رشد روحیه قانون گریزی، تضعیف فرهنگ کار و تلاش، شکاف درآمدی، تنویر افکار عمومی، دامن زدن به شایعات و آشفتگی اجتماعی، مدیریت در کنترل بازار، دامن زدن به تورم های سوری و … اشاره کرد.

متاسفانه سود حاصل از قاچاق در نوار مرزی استان هرمزگان عرصه را بر تلاش و کوشش در زمینه های تولید در این منطقه تنگ کرده و به نوعی برخی از جوانان، قاچاق را بعنوان شغل در نظر می گیرند.

در سال های اخیر علاوه بر ضربه به تولید که از پیامدهای قاچاق در منطقه هرمزگان است، شهادت تعدادی از مرزبانان غیور مرزبانی استان و همچنین کشته شدن تعدادی از قاچاقچیان در درگیری های بین قاچاقچیان و مرزبانان، هزینه های دیگر پدیده قاچاق در نوار مرزی استان هرمزگان بوده است.

احیاء و راه اندازی بازارچه های مرزی و فروش سوخت بصورت هدفمند ویژه مرزنشینان در قالب تعاونی های مرزی، یکی از عواملی است که می تواند در سوق دادن افراد از سمت قاچاق سوخت به سمت اشتغال سالم و پویا تاثیرگذار باشد و در این خصوص دولت مصوبه ای در این خصوص دارد و اگر این موارد از طریق نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی به دقت و با اهتمام بیشتری پیگیری شود، بدون تردید ماموریت های مرزبانی نیز تسهیل می شود.
البته در حال حاضر با عزم کارکنان مجموعه مرزبانی استان هرمزگان و همکاری یگان های نظامی و انتظامی و اجرای طرح های پاک سازی مناطق آلوده ساحلی، کشف مخازن و لوله گذاری های زیرزمینی، بخش مهمی از زمینه قاچاق سوخت در هرمزگان مسدود شده است، اما پیامدهای آن از قبیل افزایش نرخ بیکاری، افزایش قیمت ارز، پیشنهاد رشوه، تقویت روحیه قانون گریزی ، عدم حس احترام به قانون و خروج سرمایه های ملی از کشور همچنان در پشت پرده قاچاق جاری و ساری است و کنترل همه جانبه و همیشگی را می طلبد.

در این مسیر باید با تعامل و همکاری
و مشارکت عمومی اقداماتی صورت پذیرد که روز به روز شاهد کاهش این پدیده شوم و تلاش در جهت “تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها” و در نهایت رشد اقتصادی در سطح جامعه باشیم.

برگزاری نشست های مشترک با بزرگان و ریش سفیدان و برگزاری جلسات مردمی و آگاه سازی در مورد تبعات زیان آور قاچاق سوخت ، تولید برنامه های مشارکتی و هدفمند و محتوایی در صدا و سیمای مرکز هرمزگان که مقام معظم رهبری امسال بر نقش صداوسیما در تبیین موضوع تاکید داشتند، با محوریت اثرات مخرب قاچاق بر پیکره اقتصاد جامعه، بهره گیری از نظرات نخبگان و فرهیختگان در جهت عرضه اقدامات خلاقانه و ابتکاری برای مبارزه با قاچاق، ایجاد مشاغل سودآور همانند احیاء بازارچه های مرزی با همکاری بخش دولتی، برخورد قضائی سریع و شدید با قاچاقچیان سوخت با تعاملات قضائی، ساماندهی بیشتر شناورها و اسکله ها با بهره گیری از توان سایر سازمان ها و ادارات، ارائه استانداردهای مصرف مواد سوختی و توجه به محصولات تولیدی استان، واقعی کردن سهمیه ها و مصارف فرآورده های نفتی در واحدهای صنعتی و تولیدی، از مهمترین تدابیر و راهکارهایی است که می تواند در کاهش رشد قاچاق تاثیرگذار باشد.

امید است با وفاق و همدلی و پشتیبانی مناسب بین تمامی دستگاه های ذی ربط در امر مبارزه همه جانبه با قاچاق و تلاش مجدانه مرزبانان غیور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همراهی مردم در سال جدید ، شاهد بسط و گسترش امنیت در جای جای کشورمان و کاهش معضل قاچاق و افزایش “تولید” و در نهایت تحقق شعار سال باشیم. (ان شاء الله)

سیدمرتضی اولادعلی – معاون اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top