skip to Main Content

در کنار توسعه صنعتی و اقتصادی، توسعه اجتماعی و حفاظت از محیط زیست مد نظر قرار داریم

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، فرحناز سلاجقه مدیر فنی مهندسی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان طی گزارشی به نماینده ویژه رییس جمهور به پارسیان و وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مکانیابی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان از سال ۱۳۸۴ بر اساس سیاستهای برنامه چهارم توسعه و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور در راستای استفاده بهینه از ذخائر گازی پارس جنوبی و  جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر آغاز شد.

وی افزود: این منطقه در منتهی الیه غربی استان هرمزگان و در مجاورت استانهای فارس و بوشهر و در فاصله ۳۵ کیلومتری شرق منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با مساحتی حدود ۱۰ هزار هکتار واقع شده است و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با مدیریت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران  ایمیدرو در حال توسعه است.

 

مدیر فنی مهندسی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان همچنین گفت: این منطقه در سال ۱۳۸۹ به تصویب هیات محترم دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده و تمام مجوزهای لازم  ازجمله مجوز محیط زیست کل منطقه و بندر، مجوز تخصیص گاز به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب در روز، موافقت استقرار گمرک، مجوز مرز مجاز دریایی از وزارت کشور، مجوز محیط زیست بندر، رفع تعهدات ارزی از سرمایه گذاران، و بقیه مجوزهای لازمه  را دارا می باشد.

 

سلاجقه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: این منطقه در راستای فرمایشات مقاو معظم رهبری و بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی با هدف استقرار صنایع انرژی بر و آب بر مانند پتروشیمی با ظرفیتی بالغ بر ۱۸ میلیون تن، فولاد ۴ میلیون، آلومینیوم ۶۰۰ هزار تن، آلومینا ۳ میلیون تن  شکل گرفته است.

 

وی مزایای جانمایی این طرح را چنین عنوان کرد: نزدیکی به مخزن گازی پارس جنوبی و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و دسترسی به دریا و خطوط حمل و نقل دریایی و جاده ای  از مهمترین مزایای این منطقه است که باعث شده اون به عنوان یکی از مهمترین  قطب توسعه صنعتی کشور نام ببریم.

 

مدیر فنی مهندسی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان افزود: در حال حاضر زیرساختهای مورد نیاز سرمایه گذاران، از جمله جاده های دسترسی، آب و برق دوران ساخت در منطقه احداث شده واین منطقه پذیرای سرمایه گذاران در حوزه های پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و آلومینا و تولید آب و برق می باشد و از مهمترین زیرساختهای در دست احداث در این منطقه می توان به بندر پارسیان اشاره کرد، این بندر در افق طرح با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۴۰ میلیون تن در سال و ۱۹ پست اسکله به یکی ازبزرگتین بنادر تخصصی صنعتی کشور تبدیل خواهد شد و با عمق آبخور ۱۷ متر قابلیت پهلوگیری کشتی های ۱۰۰۰ تنی را خواهد داشت. . فاز اول این بندر با ۴ پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۹ میلیون تن با ۱۵۰۰ متر طول موج شکن اصلی با سرمایه گذاری ثابت ۱۷۰ میلیون یورو معادل ۹ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال در دست احداث است و پیش بینی می شود تا ۳ سال آینده به بهره برداری برسد .

 

سلاجقه همچنین اظهار کرد: سرمایه گذاران بسیاری به خصوص در حوزه پتروشیمی به این منطقه مراجعه کردند و ۴ سرمایه گذار بزرگ از جمله پتروفرهنگ، گسترش انرژی پاسارگاد، هلدینگ خلیج فارس و اوره آمونیاک هرمز اقدام به خرید زمین و شروع عملیات زیرساختی نموده اند، همچنین یک واحد آلومینا  پیش بینی میشود در افق طرح سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار در این منطقه انجام گیرد.

 

از جمله مواردی که همواره سرلوحه ما در سیاست گذاری منطقه بوده است توجه به بحث توسعه پایدار است. همواره سعی شده  در کنار توسعه صنعتی و اقتصادی ، توسعه اجتماعی و حفاظت از محیط زیست رو مد نظر قرار بدیم .

 

مدیر فنی مهندسی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان همچنین گفت: پیش بینی میشود که منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان در یک دوره ۱۵ ساله ساخت و ساز به بهره برداری برسد و در این دوره حدود ۶۰ هزار فرصت شغلی به طور مستقیم و غیر مستقیم در منطقه بوجود خواهد آمد که میتواند سهم به سزایی در کاهش نرخ بیکاری در استان و کشور داشته باشد.

 

سلاجقه خطاب به فرستاده ویژه رییس جمهور گفت: من میخوام از این فرصت استفاده کنم و درخواستی رو از جناب آقای دکتر بطحایی داشته باشم. همانطور که عرض کردم خدمتتان طی سالیان آتی ما جمعیت شاغلی بالغ بر ۶۰ هزار نفر در منطقه مستقر می شوند که این به این معنی که جمعیتی نزدیک به ۳۰۰ هزارنفر در شهرستان حضور خواهند داشت که لازم است که برنامه ریزی برای زیرساختهای حضور این جمعیت در منطقه انجام بشه. از جمله مهمترین این زیرساختها، زیرساختهای آموزشی است.  همچنین با توجه به نیاز به نیروهای متخصصی در این منطقه نیاز داریم، لازم است که به آموزش فنی حرفه ای این شهرستان توجه خاصی بشه . از شما خواهش میکنم که با توجه به اهمیت این منطقه در اقتصاد کشور توجه ویژه ای به توسعه زیرساختهای آموزشی  شهرستان پارسیان داشته باشد که این توسعه متضمن توسعه صنعتی و اقتصادی کشور خواهد بود.

 

انتهای پیام/پ

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top