skip to Main Content

در عرصه میدانی سوریه چه می‌گذرد؟ اعدام تعدادی کشاورز توسط داعش به جرم غذا رساندن به محله‌های تحت سیطره‌ی نظام/عقب‌نشینی داعش از آخرین پایگاه‌هایش در الحسکه و جوی از اتهام‌زنی داخلی/همکاری ارتش و بسیج مردمی و عشایر در دیرالزور+نقشه‌ها و تصاویر

پس از شکست‌های چند روز قبل و مستمر داعش در برابر ارتش سوریه و کردهای مسلح (واحدهای دفاع از خلق) جوی از بی‌اعتمادی و همچنین متهم‌کردن هم‌قطاران به خیانت و یا اتهاماتی درباره‌ی کم‌کاری و کوتاهی در بین نیروهای داعش به وجود آمده و همین موجب شده بسیاری از نیروهای داعش منطقه را ترک کنند.

در روزهای گذشته تحولاتی در جبهه‌های مختلف سوریه رخ داده که با هم مروری خواهیم داشت بر اهم آنها:
[نکته: برای مشاهده نقشه ها و تصاویر با کیفیت بالاتر، آنها را در صفحه جدیدی به صورت جداگانه باز کنید یا آنها را ذخیره نمایید.]
جبهه‌ی استان حسکه
در روزهای اخیر جابه‌جایی‌های گسترده‌ای با هدفی نامعلوم در آخرین پایگاه‌های داعش در ریف حسکه یعنی دو شهر الشدادی و الهول به چشم می‌خورد و برخی خبرها حاکی از عقب‌نشینی تقریبا کامل نیروهای داعش از این دو شهر به سمت تدمر (در استان حمص) مناطق تحت تصرف داعش در داخل عراق است. منابع آگاه تأکید کرده‌اند که ده‌ها تن از نیروهای داعش که اکثرشان از «مهاجرین» هستند (یعنی تکفیری‌های غیر سوری که دیگر نقاط جهان به سوریه «صادر» شده‌اند) از شهر بیرون رفته‌اند و عمومشان به سمت عراق حرکت کرده‌اند و خانواده‌های آنها نیز به سمت تدمر (که چند روز پیش توسط داعش اشغال شد) راهی شده‌اند.»
همین منابع تأکید دارند که در شهر الهول هم تقریبا هیچ یک «مهاجرین» باقی نمانده‌اند. افراد آگاه می‌گویند پس از شکست‌های چند روز قبل و مستمر داعش در برابر ارتش سوریه و کردهای مسلح (واحدهای دفاع از خلق) جوی از بی‌اعتمادی و همچنین متهم‌کردن هم‌قطاران به خیانت و یا اتهاماتی درباره‌ی کم‌کاری و کوتاهی  در بین نیروهای داعش به وجود آمده و همین موجب شده بسیاری از نیروهای داعش منطقه را ترک کنند.
منابع میدانی هم تأکید دارند آنچه در الشدادی و الهول رخ می‌‌دهد، «عقب‌نشینی دسته‌جمعی» نیروهای داعش به صورت تدریجی به سمت تدمر است. این منابع می‌گویند که پس از شکست مهم داعش در کوه عبدالعزیز در جنوب غربی ریف حسکه و پیشروی کردهای مسلح به سمت رقه، برخی قرائن از آن حکایت دارند که داعش قصد دارد نیروهایش را به تدمر منتقل کند تا مرکز فرماندهی‌اش در آنجا مستقر گردد.
داعش در این زمینه به موقعیت جغرافیایی تدمر نظر دارد که با خطوط امدادی داعش در عراق و همچنین با خطوط امدادی‌اش در صحرای استان سویداء مرتبط است و سرشار است از منابع نفتی و فسفات.
[اعدام دو سوری به جرم مخالفت با داعش که از نظر داعش ارتداد محسوب می شود!]
در همین زمان، پیشروی‌های نیروهای مسلح کرد موسوم به «واحدهای دفاع از خلق» به سمت شهر تل ابیض ادامه دارد و نیروهای کرد موفق شده‌‌اند دیروز در مسیر پیشروی‌شان از حسکه به تل ابیض بر دو روستای بئر العرب و بئر حبش مسلط شوند. درگیری‌های شدید بین کردها و داعش در دو روستا جرین و الحریه در ریف تل ابیض هم ادامه دارد.
در همین راستا بیانیه‌ای نیز از سوی «اتاق عملیات طوفان فرات» در شهر عین العرب (کوبانی) منتشر گردید. این اتاق عملیات که از هم‌پیمانی واحدهای دفاع از خلق و چند گروه تروریستی عضو ارتش آزاد تشکیل شده است، در بیانیه‌ی خود «آغاز نبرد آزادسازی تل ابیض» را اعلام کرده‌اند.
همچنین خبر می‌رسد برخی از اهالی روستای نص در نزدیکی تل ابیض، پس از آنکه جنگ به نزدیکی روستایشان رسیده و قصد داشته‌اند به سمت مرز ترکیه بگریزند از طرف نیروهای داعش مورد هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.
پیشروی‌های واحدهای حمایت از خلق (که پیشتر اشاره کردیم که به صورت بسیار مشکوکی مورد حمایت شدید هواپیماهای ائتلاف بین المللی ضد داعش قرار دارند) به همین حد محدود نبود و آنها توانسته‌اند در راستای پاکسازی کامل ریف غربی حسکه از داعش، بر روستاهای عاجله و تل خنزیر و الراویه و الدهماء هم مسلط شوند. مسئولین واحدهای دفاع از خلق همچنین به اهالی روستاهای اطراف کوه عبدالعزیز دستور داده‌اند روستاهای خود را به صورت موقت ترک کنند. ناظرین، دلیل این کار را پاکسازی کامل روستاها از هسته‌های احتمالی داعش می‌دانند تا بتوانند با خیال آسوده خود را برای نبرد تل ابیض آماده کنند.
جبهه‌ی استان حلب
از شمال حلب خبر می‌رسد که داعش مشغول پیشروی است و موفق شده است با یک سلسله حملات، بر ده شهر و روستا در اطراف اعزاز و مارع سیطره پیدا کنند و پیش‌قراولانش  به قره البل (در سه کیلومتری گذرگاه مرزی اسلامه در مرز سوریه با ترکیه) رسیده‌اند.
شب یکشنبه، نیروهای داعش که توانسته بودند بر روستاهای کفرغان و الوحشیه و غرناطه و ام القری و حربل مسلط شوند، خود را به دیوارهای شهر مارع رساندند و توپخانه‌ی داعش، به صورت متمرکز شهر را از روی تپه‌ی مالد زیر آتش گرفت. شهر مارع، مهم‌ترین محل نفوذ گروه‌ تروریستی لواء الفتح در شمال حلب به شمار می‌رود.
نیروهای تکفیری داعش حملات خود به صوران و مارع را (طبق الگوی همیشگی) با عملیاتی انتحاری (که معمولا توسط یک نفربر زرهی مملو از مواد منفجره صورت می‌گیرد) آغاز کردند و سپس ده‌ها نیروی «انغماسی» (خط‌شکن‌های انتحاری) تلاش کردند بر مسیری که به تلالین (واقع بین مارع و اعزاز) منتهی می‌شود سیطره پیدا کنند و به سرعت موفق شوند وارد صوران و حساجک و الحصیه و قرامل و تلالین شوند و به این ترتیب مارع از دو طرف بین لبه‌های انبر داعش قرار گیرد. داعش در این پیشروی‌ها نظری به سمت جنوب هم داشت و موفق شد بر ام حوش مسلط شود.
در حالیکه مردم شهر مارع از ترس داعش و جنگ جاری به صورت گسترده از شهر آواره شده‌اند، دیگر گروه‌های تروریستی مخالف با داعش (که در شمال حلب با داعش مشغول جنگ‌اند) برای جلوگیری از پیشروی آن، اقدام به ارسال کمک و تجهیزات به این جبهه نموده‌اند. گروه تروریستی «جنبش نورالدین زنگی» و گروه تروریستی «جنبش اسلامی احرار الشام» اولین گروه‌هایی بودند که اقدام به ارسال کمک برای تروریست‌های مارع کرده‌اند و خبرهای رسیده حاکی است که صد‌ها نفر از اعضای این دو گروه برای جلوگیری از پیشروی‌های بیشتر داعش، از دو شهر حریتان و عندان در شمال شهر حلب، به سمت مارع حرکت نموده‌اند.
در همین حال، ارتش سوریه به حملات هوایی خود به مناطق مختلف تروریست‌ها در شهر حلب و ریف آن ادامه می‌دهد. مثلا در روزهای اخیر اطراف دانشکده‌ی هوایی در کویرس و همچنین اطراف اتوبان حلب-رقه و مناطقی از قبیل کرم حومد و الشیخ لطفی و النیرب و الانصاری و نانو الجندول و اللیرمون و همچنین دو شهر عندان و حریتان هدف حملات هوایی ارتش بوده است.
تروریست‌ها هم با خمپاره مناطقی از شهر حلب (از جمله محله‌ی الاعظمیه) را هدف قرار دادند که در نتیجه‌ی آن ۹ نفر کشته شده و ۲۷ تن دیگر زخمی شدند.
اما خبر دیگر آنکه درگیری‌هایی که از چند روز پیش بین نیروهای کرد مسلح موسوم به «واحدهای دفاع از خلق» و «اتاق عملیات مشترک لبیک یا اختاه» در محله‌ی شیخ مقصود آغاز شده بود (و در گزارش‌های قبلی به آن اشاره کرده بودیم)، متوقف شده است و دو طرف توافق کرده‌اند متعرض یکدیگر نشوند و توافقی که اخیرا امضا کرده بودند و عملی نشده بود را اجرا نمایند و برخی گروه‌های تروریستی دیگر، در خطوط تماس دو طرف در این محله مستقر شوند تا مراقب آتش بس باشند.
جبهه‌ی استان حمص
در این استان هم درگیری‌ها بین ارتش سوریه و تکفیری‌های داعش در اطراف شهر تدمر بالا گرفته است. نیروهای ارتش در غرب شهر منتشر شده و موضع گرفته‌اند و با حملات توپخانه‌ای محل‌های تمرکز تروریست‌ها و جابه‌جایی‌های آن‌ها به سمت غرب یا جنوب تدمر را هدف قرار می‌دهند. نیروهای ارتش برای ایستادگی مقابل هرگونه حمله‌ی احتمالی داعش، خطی دفاعی در بیرون شهر تشکیل داده‌اند.
[فرودگاه تدمر در تصرف داعش]
نیروهای داعش، در داخل شهر هم زندان معروف تدمر را بمب‌گذاری گسترده کرده و آن را منفجر و تبدیل به تلی از آوار کرده‌اند. منابع نزدیک به داعش اعلام کرده‌اند این سازمان قصد دارد در این محل یک «دارالعلوم شرعی» و یک مسجد به نام مسجد الشهدا بنا کند.
[زندان تدمر پس از تخریب توسط داعش]
حملات توپخانه‌ای ارتش به تروریست‌ها در سهل الحول در شمال حمص هم موجب هلاکت سه تن از آنها و مجروحیت چند تن دیگرشان گردید. نیروهای هوایی هم به مواضع تروریست‌ها در منطقه الرستن حمله کرد که خسارت‌های مادی برای آنان در پی داشت.
در همین حال، نیروهای جبهه النصره هم در شهر تلبیسه در ریف شمال حمص اقدام به ربایش و دستگیری گسترده‌ی پزشکانی کرده‌اند که در بیمارستان‌های میدانی مشغول به کار بوده‌اند، امری که موجب شد مردم اقدام به تظاهرات کرده و خواستار آزادی پزشکان شوند.
در ریف شرقی حمص هم داعش توانسته با پیشروی، بر یک پاسگاه ارتش در کنار جاده‌ی تدمر دمشق مسلط شود.
جبهه‌‌ی دیرالزور
از این جبهه هم خبر می‌رسد که درگیری‌ها بین ارتش سوریه و داعش در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور و شهر المریعیه و حویجه صکر ادامه دارد و نیروهای ارتش موفق شده‌اند با پیشروی‌هایی بر برخی نقاط دیگر هم در اطراف فرودگاه مسلط شوند. به گفته‌ی منابع نظامی، در این نبردها که در آن ارتش به همراه نیروهای دفاع ملی سوریه و برخی عشایر منطقه؛ شرکت دارند، نیروهای داعش ده‌ها تن تلفات داشته‌اند.
در همین حال خبر می‌رسد احمد رحال، یکی از فرماندهان محلی داعش که مسئول جبهه‌ی حویجه صکر بود و در نبردهای گذشته زخمی شده بود، بر اثر جراحات وارده به هلاکت رسیده است.
ارتش همچنین به برخی مراکز داعش در دو شهر المیادین و البوکمال نیز یورش برده که منجر به کشته شدن برخی نفرات داعش از جمله مسئول مالی داعش در المیادین، به نام ابومعاذ العراقی گردیده است.
توپخانه‌ی ارتش هم در روزهای گذشته محل‌های تمرکز در روستای الجفره در شرق دیرالزور را هدف قرار داد و در محله‌ی الحویقه الغربی در خود شهر دیرالزور هم درگیری‌هایی بین ارتش و داعش به وقوع پیوست که تغییر خاصی در صحنه‌ی نبرد ایجاد نکرد.
در همین حال، تروریست‌ها از محله‌های تحت تسلط خود در دیرالزور، برخی مناطق تحت تصرف ارتش را با خمپاره به صورت بی هدف مورد حمله قرار دادند که در نتیجه‌ی آن یک دختر بچه کشته شده؛ و هجده تن هم زخمی شدند.
نیروهای داعش همچنین تعدادی کشاورز (که اکثرشان جزو اهالی شهر المیادین بودند) را اعدام کرده‌اند؛ به جرم آنکه برای اهالی محله‌ی الجوره‌ی دیرالزور (که در اختیار نظام سوریه است) مواد غذایی برده‌اند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top