skip to Main Content

رهبران بی‌پروا و تندروی عربستان هیچ‌برنامه‌ای برای پایان جنگ یمن ندارد المانیتور: داعش، اولویت دوم سعودی‌ها برای مبارزه است؟

هفته گذشته، گروه تروریستی داعش کنترل رمادی در عراق و پالمیرا در سوریه را در حالی بار دیگر به دست گرفت که مسئولیت حملات انتحاری در مسجد شیعیان در عربستان را نیز بر عهده گرفت تا دولت اوباما را به تجدید نظر درباره استراتژی مقابله با گروه های تروریستی وادار کرد.

به گزارش نامه نیوز به نقل از المانیتور،  علی رغم عملیات تروریستی در خاک عربستان، اما کارشناسان معتقدند که  تلاش قابل مقایسه عربستان برای مقابله با داعش قانع کننده نیست و داعش اولویت دوم پادشاهی عربستان پس از عملیات نظامی علیه حوثی های یمن است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد  چندی پیش از تخریب گسترده زیر ساخت های غیر نظامی در نتیجه  بمباران جنگنده های سعودی در یمن خبر داد و تاکید کرد که از ابتدای ماه مارس تاکنون در نتیجه درگیری های یمن بیش از ۱ هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده است.

علاوه بر بمباران هوایی یمن، تلاش های عربستان سعودی برای ساخت نیروهای نظامی یمن برای مقابله با حوثی های این کشور نیز بسیار کند پیش می رود و ریاض در این باره عنوان کرد که اگر این رویکرد با دستاوردهایی نیز همراه باشد، شرایط یمن  نیز تنها به جنگ داخلی در لیبی، سوریه و عراق مشابهت خواهد داشت، جایی که القاعده و شاخه هایش ذینفع اصلی خواهند بود.

مقایسه‌ای درخصوص اشتباه عربستان سعودی در تبدیل کردن داعش به اولویت دست چندم خود و به متمرکز شدن از یک سو بر مقابله با حوثی ها در یمن در نزدیکی خود و دولت بشار اسد در سوریه وجود دارد؛ از سوی دیگر بشار اسد نیز رویکرد مشابهی را  در جنگ سوریه انجام داد و بر مقابله با ارتش آزاد سوریه و شرکایش متمرکز شد و پیشروی های گروه های تندرو که بعدها داعش نام گرفت  در سوریه، ترکیه، و مرزهای عراق را نادیده گرفت.

المانیتور در ادامه می نویسد که زمزمه هایی در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد که رهبری عربستان سعودی بی پروا و ضربه‌ای است. این در حالی است که عربستان سعودی به صورت سنتی بسیار محافظه کار و خطر گریز است. از فیصل تا عبدالله، رهبران عربستان سعودی محتاط و دقیق بودند. در حال حاظر اما تیمی مدیریت جنگ یمن را بر عهده گرفته است که هیچ برنامه ای برای پایان آن ندارد.

علاوه بر این، لفاظی های عربستان تندروتر می شود، در حالی که شاهزاده محمد بن نایف و پسر پادشاه در کمپ دیوید در حال رایزنی برای پادشاه بودند، پادشاه عربستان سعودی با اعضای فوق العاده محافظه کار روحانیون وهابی این کشور دیدار داشت که جنگ را یک ماموریت مقدس می دانند. کسانی که از برده داری حمایت می کنند با ابزار مدرن مخالف هستند و مخالف شیعیان هستند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top