skip to Main Content

روایت سی.ان.ان از ارتش کودکان داعش/ کودکانی که با آدم‌کشی، جاسوسی و برده‌جنسی بودن تبدیل به توله‌های خلافت داعش می‌شوند

طبق گفته فعالان حقوق بشر، داعش این سربازان کوچک را وادار به جنگیدن در میادین جنگ کرده و بسیاری از آنان را به حملات انتحاری وا می دارد. آنها از دختران نوجوان به عنوان برده های جنسی و همسرانی برای جنگنده های خود استفاده می کنند.

20150523023912

به گزارش نامه نیوز، سی ان ان در گزارشی به زندگی اسفناک کودکان ربوده شده سوری و عراقی از سوی داعش پرداخته است، کودکانی که تحت آموزش نظامی و عقیدتی می بینند و مجبور به جاسوسی، شلاق زدن و عملیات انتحاری می شوند. داعش این کودکان را توله های خلافت می نامد.

در گزارش سی ان ان آمده است؛ به نظر می‌رسد که افراط گرایان داعش قصد دارند نسلی از کودکان را شستشوی مغزی داده و با تلقین عقاید و افکار سیاسی، مذهبی و اجتماعی به آنها، ارتشی از سربازان جوان تاثیرپذیر و احساساتی را بوجود آورند. آنها این کودکان را ربوده سپس به عنوان یک سرباز تحت تعلیم و تربیت قرار می دهند.

سازمان حقوق بشر می گوید “آنها کودکان را مجبور می‌کنند که به جنگنده های مجروح خون اهدا کرده برایشان جاسوسی کنند و زندانیان را شلاق بزنند.”

حال با وجود این وضعیت اسف بار باید پرسید “در صورتیکه داعش شکست نخورد چه آینده ای در انتظار این کودکان خواهد بود؟ آیا می توان آنها را از آسیب های جنگ در امان نگاه داشت؟ آیا عراق و سوریه با چشم انداز این نسل از دست رفته مقابله خواهند کرد یا تنها به نظاره قساوت و بی رحمی جوانان خود می نشینند؟ آیا این سرباز های کوچک شانس یک زندگی طبیعی را در آینده خواهند داشت؟”

انگیر مایول یک از ساکنین جورجیا و فروشنده یک فروشگاه مواد غذایی است. او رفتار دوستانه و بسیار گرمی با مشتریانش دارد. مایول که اهل سودان است در ۱۵ سالگی ناچار می شود در جنگ داخلی این کشور علیه دولت وقت سودان بجنگد. او می گوید”من در مکانی دهشتناک و فراموش نشدنی زندگی کرده ام جایی که گوشت انسان ها خوراک پرندگان و حشرات می شد. با این وجود وی ادعا می کند پس از این دوران زندگی طبیعی را از سر می گیرد و در حال حاضر زندگی آرامی دارد و از  تجربه اش در جنگ و دفاع از کشورش به نیکی یاد می کند.”

بسیاری از سربازان کوچک داعش نیز تجاربی شبیه مایول داشته اند. نوجوانی ۱۵ ساله سال گذشته در گفتگو با سی ان ان گفت آنها کمربندی انفجاری به او بسته و هفت تیری به دستش می دهند و به او دستور می دهند از پایگاهی در شرق سوریه محافظت کند.

طبق گفته فعالان حقوق بشر، داعش این سربازان کوچک را وادار به جنگیدن در میادین جنگ کرده و بسیاری از آنان را به حملات انتحاری وا می دارد. آنها از دختران نوجوان به عنوان برده های جنسی و همسرانی برای جنگنده های خود استفاده می کنند. همچنین از این کودکان برای پخت و پز غذا و ارسال پیام استفاده می شود.

به گزارش سی.ان.ان در ویدئوهای تبلیغاتی پخش شده از سوی داعش آنها سربازان کوچک را “توله های خلافت” می نامند و حداقل دو نمونه از این ویدئو ها با کشته شدن مردان غیرمسلح توسط این کودکان به پایان می رسد. همچنین ویدئوهای بی شمار دیگری نیز منتشر شده است که شبه نظامیان داعش را در حال آموزش به این کودکان-گاها کودکان ۸ ساله نیز در آنها به چشم می خورد- نشان می دهد که علاوه بر آموزش های نظامی تفاسیر افراطی گروه از اسلام  نیز به آنها تلقین می شود.

آیا امیدی به آینده سربازان کوچک هست؟
مردم از پسرانشان می‌هراسند و این یکی از ناگوارترین پیامدهای این جنگ است. مردم به یکدیگر اعتماد نداشته و هر غریبه ای دشمن به شمار می آید. حتی در رابطه با افرادی که می شناسند بایستی بسیار مراقب باشند.

پدران و مادران در این جوامع جنگ زده با پرسش دشواری در خصوص پسران و دختران خود مواجه می شوند ” آیا کودکانشان قربانیان این جنگ هستند یا عاملان آن؟”

هر چند این کودکان اغلب به عنوان یک نسل از دست رفته به تصویر کشیده می‌شوند لیکن به عقیده متخصصان نجات این کودکان از اثرات وحشتناک این جنگ و احیای روحی و روانی آنان امکان پذیر و نیازمند زمان و هزینه قابل توجهی حواهد بود و امیدواری- عزم و اراده استوار به آنها کمک خواهد کرد که به زندگی طبیعی خود بازگردند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top