skip to Main Content

گذری بر تاریخ اقتصادی بندر حسینه با تاکید بر تعاونی صیادی این بندر

گذری بر تاریخ اقتصادی بندر حسینه با تاکید بر تعاونی صیادی این بندر

حسن نیا ۴

بندرحسینه یکی از بنادر تاریخی و صیادی مهم خلیج فارس است که توسعه آن در دو دهه اخیر در بین بنادر غرب استان هرمزگان بی نظیر می باشد. با پی گیری های مداوم جناب آقای حاج حسن پورعبدالله، رئیس شورای بندر حسینه و رئیس پرتوان تعاونی صیادی این بندر و همچنین جناب آقای ابراهیم علیزاده دهیار کوشا و پرتلاش بندر حسینه، این بندر از نظر ساختار شهری و ساختار اقتصادی تغییر و تحول اساسی نموده است.

معبر ورودی و میدان های کنونی بندر حسینه نشان از توجه خستگی ناپذیر دو بزرگوار نامبرده همراه با همکاری مردم بندرحسینه و توجه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران به آبادانی ایران و این بندر تاریخی دارد.این نوشتار که به قلم دکتر محمد حسن نیا استاد دانشگاه های تهران، پژوهشگر مسائل خلیج فارس و تاریخ جهان که در رسانه های گروهی از جمله رادیو و تلویزیون به وفور به عنوان کارشناس صحبت نموده و در مجلات معتبر دارای تالیفاتی می باشد و مقالات متعدد و کتاب های زیادی به صورت فردی و مشترک با دیگر اندیشمندان نوشته است، می باشد به صورت موشکافانه به تاریخ اقتصادی بندر حسینه با تاکید بر تعاونی صیادی بندر حسینهاز نگاه های متعدد می پردازد.

شرکت تعاونی خدمات صیادی بندر حسینه در سال ۱۳۶۴ با ۵۸ نفر عضو و ۷ فروند شناور لنج صیادی تاسیس گردید. این تعاونی که جزء نخستین تعاونی های استان هرمزگان می باشد که به پیشنهاد سازمان شیلات استان هرمزگان و پی گیری مستمر حاج حسن پور عبدالله و در ادامه کمک های دهیاری و آقای علیزاده تاسیس شد. در حال حاضر زمینه اشتغال برای ۱۶۰۰ نفر را به صورت مستقیم و بیش از ۱۰۰۰ نفر را به صورت غیر مستقیم را فراهم نموده است.

فعالیت های تعاونی بندر حسینه در بخش عمرانی این بندر شامل تعمیر و نگهداری دکل بیسیم، احداث مجتمع انبارهای ادوات صید؛ احداث مدرسه راهنمایی ۶ کلاسه؛ احداث فضای سبز؛ نصب و راه اندازی اینترنت، احداث مدرسه دبیرستان ۶ کلاسه، احداث جایگاه آب رسانی به شناورها؛ ننصب دو دستگاه میتر جهت سوخت رسانی به شناورهای لنج و قایق صیادی، نصب و تعمیر و نگهداری چراغ چشمکزن اسکله بندر حسینه؛ تسطیح محوطه احیا شده، ساخت جایگاهه تخلیه صید قایق ها، رنگ آمیزی مخازن سوخت؛ نصب برج نور؛ رنگ آمیزی جایگاه تخلیه شناورهای لنج و قایق؛ احداث مسجد در بندرگاه؛ تعمیر و رنگ آمیزی ساختمان حفاظت منابع آبزیان جهت ایجاد دفتر تعاونی صیادی، مشارکت در ساخت و تکمیل پروژه آب شیرینکن روستای حسینه، مشارکت در اجرای روکش آسفالت، مشارکت در ساخت سالن ورزشی روستا، لایروبی آب انبارهای بندرحسینه؛ مشارکت در تاسیس بانک ملی؛ مشارکت در تمامی طرح های بهسازی بندر حسینه از جمله ساخت مسجد النبی بندرحسینه، ساخت مسجد جامع بندر حسینه می شود. این تعاونی همچنین در بخش خدمات بندر حسینه از جمله ارسال مدارک صیادان به شیلات جهت برگزاری دوره های دریانوردی، برگزاری دوره های دریانوردی، هماهنگی برای بازار فروش صید شناورها، و همکاری با بخش خصوصی پیشرو می باشد.

در زمینه همکاری با بخش خصوصی تعاونی صیادی بندرحسینه لازم به ذکر است که این تعاونی در زمینه احداث مجتمع برودتی ستاره دریایی، احداث کارخانه یخ سازی، احداث کارخانه تولید یخ پودری و غیره همکاری دارد. در زمینه فعالیت های فرهنگی و آموزشی بندر حسینه نیز این تعاونیپیشگام می باشد. میاحث عنوان شده تنها گوشه هایی از فعالیت های تعاونی صیادی بندر حسینه با مدیریت کارآمد حاج حسن پورعبدالله و همکاری و همیاری دهیاری حسینه و دهیار این بندر ابراهیم علیزاده می باشد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top