skip to Main Content

بندر حسینه قدیم و جدید در تاریخ خلیج فارس

بندر حسینه قدیم و جدید در تاریخ خلیج فارس

حسن نیا ۱

در بین بنادر و جزایر خلیج فارس نام برخی از این بنادر همواره با توجه به خاستگاه فرهنگی و اقتصادی آن ها مهم به نظر می رسد. نگارنده این نوشتار که تاریخ بندرحسینه را با کمک مادی معنوی آقای حاج حسن پور عبدالله رئیس شورای بندر حسینه و رئیس تعاونی بندرحسینه و آقای ابراهیم علیزاده دهیار بندر حسینه نوشته و زیر چاپ دارد.

بر اینست تا خلیج فارس پژوهان را به تاریخ قدیم و جدید بندر صیادی و تجاری حسینه آشنا سازد تا هم به تاریخ بنادر خلیج فارس و اهمیت تاریخی آن ها پرداخته شود و هم به خدمات اجتماعی و فرهنگی بزرگانی که در این بنادر با گرمای طاقت رسا به آبادانی و توسعه آن جا با توجه به عرق وطن دوستی شان کمک می کنند، اشاره گردد.

مکان جغرافیایی حسینه قدیم که آثار آن درجنوب غربی حسینه جدید موجود است، با حسینه ای کنونی تفاوت داشته است. حسینه قدیم که هنوز هم آثار بناها و سفال های آن موجود است، علاوه بر خاستگاه صیادی، خاستگاه کشاورزی و دامداری نیز داشته است. اگر به جایگاه آثار حسینه قدیم توجه شود، در یک دشت سرسبز با پوشش گیاهی درختان خود رو محلی قرار داشته است.

فاصله اش با کوهی که در شمال شرقی آن قراردارد، کمتر است. اما از نظر مناسب بودن ساحل، نسبت به حسینه کنونی بدتر بوده است و شاید ساحل قابل کشتیرانی حسینه قدیم، همین حسینه جدید بوده باشد. این امر که ساحل قابل کشتیرانی با بندر مسکونی مردم فاصله داشته در مورد بندرکنگ قدیم، قلعه لشتان و برخی دیگر از بنادر قدیمی ایران نیز مصداق دارد. مسئله امنیت سکونتگاه های بندری که هر آن ممکن بود مورد هجوم دزدان دریایی قرار بگیرند و خانه و کاشانه آن ها غارت شود، از یکسو و وضع معیشتی مردم و به ویژه توجه به کشاورزی و دامداری به بنادر از سوی دیگر، همواره مردم برخی از بنادر را بر آن داشته بود که لنگرگاه کشتی های آن با فاصله دورتری نسبت به سکونتگاه آن ها باشد.

با وجود این حسینه تاریخی بسیار کهن دارد. که ممکن است مردمی که در حسینه قدیم می زیستند بر اثر وجود برخی از مشکلات مسکن قدیمی خود را ترک کرده و حسینه جدید را که در دو نیم کیلومتری آن قرار دارد، و لنگرگاه ابتدایی کشتی های آن ها بوده است را پایه گذاری کرده باشند.

حسینه جدید که یکی از مهم ترین بانیان آن جد خاندان پور عبدالله می باشد، دارای ساختار صیادی بوده و با توجه به اقدامات طاقت فرسای مردم آن جا و داشتن پتانسیل پیشرفت در زمینه صید و صیادی از یکسو و تلاش های بی وقفه آقای حسن پور عبدالله رئیس شورای بندر حسینه و رئیس تعاونی صیادی و برادران او، آقای ابراهیم علیزاده دهیار کوشای این بندر که به عنوان دهیار نمونه شهرستان بندرلنگه هم شناخته شد و سایر مردم حسینه در سایه حمایت های مجدانه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر به عنوان یک بندر معروف در غرب استان هرمزگان مسیر ترقی را پشت سر می گذارد و با توجه به نگرش مردم آنجا به مقوله پیشرفت و توسعه، در آینده نزدیک شاهد شکوفایی بیشتر این بندر خواهیم بود.

این بندر صیادی پتانسیل قوی یک بندر تجاری را نیز دارد و می تواند با توجه به ساحل زیبای آن به عنوان مکانی برای توسعه گردشگری خلیج فارس نیز باشد. حسینه که جمعیت آن رو به ازدیاد می باشد، به عنوان یک بندر کرانه ای، پسکرانه های خلیج فارس از جمله شهرستان های بندرلنگه و بستک را از لحاظ تامین ماهی و اشتغال نیروی انسانی آن نواحی در بندر حسینه پوشش می دهد. یکی از بزرگترین سردخانه های مدرن شهرستان بندرلنگه را در خود جای داده است که این سردخانه که توسط آقای حسن پور عبدالله و با سرمایه شخصی او تاسیس شده است، نقش زیادی صید ماهی از بنادر مجاور حسینه و فرستادن آن به شهرهای متعدد ایران دارد. در نوشتارهای بعدی به مباحث بیشتری در مورد بندر حسینه پرداخته خواهد شد.

دیدگاه

  1. قدر دان معتمدین و بزرگان بندرحسینه آقایان علیزاده و پورعبدالله هستیم.
    به امید موفقیتهای بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top