skip to Main Content

اقدامات غیرقانونی مرغداران و سوء مدیریت در عرضه،علت گرانی مرغ

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: آنچه که در این مقطع به عنوان علت اصلی گرانی مرغ می توان اشاره کرد اقدامات غیرقانونی مرغداران و سوء مدیریت جهادکشاورزی در عرضه به موقع مرغ به بازار است و این که وزیر اعلام می کند “مرغ گران نخرید” حرف پسندیده ای نیست.

13921128000699_PhotoA

به گزارش خبرگزاری بادگیر، علی ایرانپور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از تداوم گرانی مرغ در آستانه شب عید و نبود نظارت لازم برای کنترل قیمتها در بازار،گفت: بحث گرانی مرغ که مبتلا به سالهای اخیر بوده و در مواقعی همواره شاهد افزایش بدون حساب و کتاب قیمت مرغ و یا کاهش پیاپی آن بودیم که هر کدام از این دو حالت ضررهایی را برای مصرف کنندگان یا تولیدکنندگان و مرغداران به دنبال داشته است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوعی که در حال حاضر اهمیت دارد این است که هرچه به شب عید نزدیکتر می شویم،وظیفه دستگاه های نظارت کننده بر بازار و کنترل عرضه و تقاضا نمایان تر و پررنگ تر می شود که در این بین نقش وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی ساماندهی میزان عرضه و تقاضا که بر اساس قانون کلیه وظایف مربوط به تنظیم بازار بر عهده این وزارتخانه محول شده بسیار چشم گیرتر است.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که میزان مصرف کشور هم مشخص است و نمی توان گفت شب عید به طور ناگهانی تقاضا نسبت به عرضه بیشتر بوده و به همین دلیل قیمت ها افزایش یافته است،اصلا چنین بحثی قابل قبول نیست و میزان مصرف سالیانه کشور به صورت دقیق مشخص است و آمارها و ارقام و میزان افزایش مصرف در ایام عید از قبل تعیین شده و مشخص است.

ایرانپور تاکید کرد: بر این اساس اگر واقعا یک برنامه ریزی مشخص و حساب شده ای وجود داشته باشد قطعا با گرانی مرغ و کاهش عرضه این محصول در بازار مواجه نخواهیم شد.

وی گفت:اما فارغ از این موضوعات گاها شاهد این هستیم که یا مرغداران بیش از حد از این فرصت استفاده می کنند و یا متاسفانه شاهد گرانی نابهنگام و بی مورد نهاده های دامی و افزایش هزینه ها برای تولیدکنندگان به صورت مضاعف هستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: سوء مدیریت جهادکشاورزی در ذخیره سازی و عرضه به موقع مرغ در التهاب بازار تاثیر گذار است چرا که در زمان افزایش تقاضا و نبود محصول به اندازه کافی قیمت ها بالا می رود و عرصه برای فعالیت دلالان و افراد سوجو فراهم تر می شود.

ایرانپور افزود: آنچه که در این مقطع به عنوان علت اصلی گرانی مرغ می توان اشاره کرد اقدامات غیرقانونی مرغداران و سوء مدیریت جهادکشاورزی در عرضه به موقع مرغ به بازار است و این که وزیر اعلام می کند “مرغ گران نخرید” حرف پسندیده ای نیست.بلکه باید با استفاده از برنامه های مشخص قیمت ها را کنترل کرد نه اینکه از مردم بخواهیم با نخریدن مرغ قیمت ها را کنترل کنند.

وی تاکید کرد:برخوردها و نظارتهایی که صورت می گیرد باید اثرگذار باشد و بتوانند جلوی سودجویی ها و فرصت طلبان را بگیردو اگر نظارت به صورت کامل در کشور صورت نگیرد و مقطعی باشد ،فایده ای نخواهد داشت و باید تجدید نظرهایی صورت گیرد.

 عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: هنوز هم برای کنترل قیمت ها و نظارت بر بازار دیرنسیت چرا که اکثر مردم در این چند روز پایانی سال به بازار مراجعه می کنند و اگر وزارت جهادکشاورزی عزم جدی را آغاز و در کنار نظارت عرضه مرغ به اندازه کافی صورت گیرد می توان به رضایتمندی بیشتر مردم امیدوار بود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به افزایش مجدد قیمت مرغ، گفت: تاخیر مرغ‌‌داران در عرضه مرغ به بازار، علت این موضوع است و مسئولان باید کنترل بیشتری بر بازار داشته باشند.

مهدی یوسف‌خانی با بیان اینکه قیمت مرغ در مراکز عمده فروشی به ۷۸۰۰ و در مراکز خرده فروشی به ۸۳۰۰ تومان رسیده است، اظهارداشت: علت این مساله اعلام بارنکردن از سوی مرغ‌داران است و تولیدکنندگان با تاخیر مرغ‌های خود را به بازار عرضه می‌کنند که همین امر سبب افزایش قیمت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زمانی‌ هم که مرغ‌داران اعلام بار می‌کنند با قیمت بالا این کار را انجام می‌دهند، گفت: آنها شبی ۱۰۰ تومان قیمت مرغ زنده را افزایش می‌دهند./

پایان پیام

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top