skip to Main Content

شیوه بیماری های ناشی از آلودگی هوا ارمغان همسایگی با صنایع غرب بندرعباس

به گزارش پایگاه خبری بادگیر نیوز ؛ خونسرخ شامل سه روستا به نام های «دوگردان خونسرخ»،«تیاب خونسرخ» و «بارغین خونسرخ» از توابع بخش مرکزی در غرب بندرعباس است که «دوگردان خونسرخ» بزرگترین روستای خونسرخ است که بیشتر این روستا را به نام خونسرخ می شناسند.

بخش عظیمی از فعالیت های اقتصادی پایتخت اقتصادی کشور در غرب بندرعباس در حدفاصل بین منتهی الیه غربی حوزه استحفاظی شهر تا منتهی الیه غربی دو راهی گچین واقع شده که باعث بوجود آمدن مشکلات زیست محیطی بسیاری در نتیجه مجاورت اراضی صنعتی با نواحی مسکونی و نبود فضای سبز کافی است.

در سال های گذشته روستای خونسرخ منطقه ای بسیار امن و سالم و برای شنا و بازی کودکان، جوانان و ساحل گردی بود اما در حال حاضر دیگر برای اهالی به دلیل آلودگی های صنعتی ناشی از فعالیت صنایع غرب بندرعباس قابل سکونت نیست.

دود و آلایندگی صنایع تنها عایدی مردم هرمزگان

اهالی روستاهای خونسرخ بندرعباس برای برای دور ماندن از هیاهوی شهری و نیز زباله های شهری ای که به ساحل شهر بندرعباس می رود خونسرخرا بهترین نقطه امن یافته بودند اما حالا گرفتار آلودگی های صنعتی ناشی از فعالیت صنایع غرب بندرعباس شده اند که ساکنان آن بهره ای برای جوانان این روستا نداشته است.

روستای خونسرخ بندرعباس به خاطره ها خواهد پیوست

روستای جمال احمد به دلیل آلودگی های صنعتی به منطقه دیگری نقل مکان کرده اند که در حال حاضر نوبت روستای خونسرخ است که مقامات مکان دیگری را تعیین و رضایت آنها را برای جابه جایی جلب کنند که در سال ۹۲ طرحی برای جابه جایی این روستا داده شد که با مخالفت اهالی همراه شد.

مردم روستای خونسرخ در گذشته منطقه ای سالم و خاطره انگیز از این روستاها داشتند اما در حال حاضر اهالی آن قربانی صنایع ناپاکی و سوخت های آلوده شده اند که هر کدام از این صنایع میلیون ها اعتبار برای کاهش آلاینده ها و تبدیل شدن به صنعت سبز صرف کرده بودند.

چشم لوله های آب روستای خونسرخ در انتظار رسیدگی مسئولان ترکید

علی امیدوار، دهیار روستای «دوگردان خونسرخ» در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، با اشاره به مشکلات روستا، اظهار کرد: با توجه به اینکه هرمزگان با بی آبی دست و پنجه می کند اما به دلیل پوسیدگی شبکه آب و شکستگی لوله ها مقدار زیادی از آب هدر می رود که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

دهیار روستای «دوگردان خونسرخ» در ادامه بیان کرد: شکستگی لوله ها باعث تخریب آسفالت خیابان های روستا می شود که در نتیجه خسارات زیادی به زیر ساخت های جاده وارد می کند.

امیدوار افزود: به دلیل اینکه خط انتقال آب روستای ما با صنایع غرب مشترک است و آنها بیشتر آب را مصرف وذخیره می کنند و با اینکه زیر نظر آب شهری هستیم و هزینه بیشتری نسبت به روستاهای دیگر پرداخت می کنیم هر روز قطعی آب داریم در صورتی که در شهر این گونه نیست.

پروژه های نیمه تمام در روستای خونسرخ بندرعباس

وی با اشاره پروژه نیمه تمام روستا، تصریح کرد: یکی از پروژه های نیمه تمام ما آسفالت خیابان های روستا است که حدود ۷۰۰۰متر مربع زیر سازی و جدول کشی انجام شده منتظر اعتبار برای آسفالت هستیم.

دهیار روستای «دوگردان خونسرخ» با بیان اینکه روستای خونسرخ در منطقه صنعتی قرار دارد اما اهالی آن بهره ای جز آلودگی از آن نمی برند، گفت: روستا در وسط صنایع غرب قرار گرفته و می شود از این پتانسیل برای ایجاد اشتغال که مهمترین دغدغه مردم است استفاده کرد و باید روی این امر برای اشتغال زایی جوانان کارهای زیادی انجام داد.

امیدوار افزود: در روستای خونسرخ و چند روستای دیگر که نزدیک به این روستا هستند بیشتر از ۱۰۰ انبار ضایعات وجود دارد که می تواند همین مورد کوچک حداقل برای ۱۰۰۰نفر شغل ایجاد کند.

وی ادامه داد: می توان از جوانان روستا با حمایت دولت شرکت تعاونی تشکیل داد و آموزش لازم هم داده شود و در زمینه حفظ و نگهداری فضای سبز با همین صنایع غرب قرار دادهایی بست که سالیانه چندین میلیارد بابت این امر هزینه می کنند.

خونسرخ هرمزگان به دلیل آلودگی شدید مناسب زندگی نیست

مجید وفادار، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به لزوم جابجای روستای خونسرخ بندرعباس به دلیل آلودگی زیست محیطی منطقه، بیان کرد: با توجه به وجود مناطق ویژه و صنایع بزرگ در غرب بندرعباس روستای خونسرخ نیز مانند جمال احمد باید جابجا شود زیرا محیط فعلی منطقه برای زندگی مناسب نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان بیان کرد: هرچند واحدهای صنعتی نیز باید منازل مسکونی خود را جابجا کنند اما اولویت با روستاهای اطراف صنایع بزرگ است.

وفادار با بیان اینکه مواد اولیه کارخانه آلومینیوم از موارد افزایش آلودگی زیست محیطی منطقه صنعتی و غرب بندرعباس است،خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه مواد اولیه تولید آلومینیوم به صورت فله ایی وارد می شود این امر نیز موجب آلودگی در منطقه شده است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top