skip to Main Content

کرانه های شمالی خلیج فارس و اعراب مهاجر/ واکاوی طوایف بستک، بندرلنگه و پارسیان

کرانه های شمالی خلیج فارس و اعراب مهاجر/ واکاوی طوایف بستک، بندرلنگه و پارسیان

کریمی ۶۵

۱ـ خاندان بنی عباسیان بستک: این طایفه که از سال ۱۱۳۰ (ه‌ق) با حکم والیان فارس به عنوان حکمران در ناحیه جهانگیریه از عسلویه تا لنگه و زمانی هم تا بندرعباس حکمرانی می‌کرده‌اند اصالتاً عرب هستند و در نیمه دوم قرن هفتم از بغداد وارد ایران شدند و در فارس سکنی گزیدند، بعدها بستک را جهت سکونت انتخاب کردند.

۲ـ طایفه مدنی بندر کنگ: از اعقاب مدنیون هستند در قرن دهم هجری از بغداد و بصره به سواحل شمالی خلیج فارس آمدند ابتدا در بندر نخیلو سکونت داشتند و بعدها به بندر کنگ مهاجرت کردند.

۳ـ طایفه جواسم در بندر لنگه: این طایفه دزدان دریایی بودند ابتدا قشم را متصرف شدند، تاب ماندن نداشتند فرار کرده در سال ۱۱۶۹(ه‌ق) بندر لنگه را متصرف شدند سالها در این شهر حکمرانی می‌کردند در سال ۱۳۱۶(ه‌ق) احمد خان دریا بیگی با دستور از حکومت مرکزی به لنگه حمله کرد و با دستگیری سران آنان به حضور این طایفه در بندرلنگه پایان داد.

۴ـ مرزوقیان: این طایفه در سال ۱۱۶۹(ه‌ق) از سواحل عمان به کرانه‌های شمالی خلیج فارس مهاجرت کردند و در بندر مغویه سکنی گزیدند، بزرگ این طایفه شخصی به نام شیخ راشد مطر مرزوقی بوده است اکثر مرزوقیان دوباره به کرانه‌های جنوبی خلیج فارس مهاجرت کردند.

۵ـ طایفه‌های المطر، آل حفاظ و آل سبیل در بندر حسینه عرب هستند و در قرن ۱۲ه ق وارد ایران شده‌اند.

۶ـ طایفه آل علی حکمران بندر چارک هم عرب تبار هستند و شاید از قبیله حمادی باشند.

۷ـ آل حماد شیوخ حمادی که حکمران منطقه شیبکوه بوده‌اند عرب هستند و در نیمه دوم قرن دهم با شیوع جزام به جنوب خلیج فارس (قطر امروز) کوچ کردند و در اوایل قرن ۱۲ه ق به کرانه شمالی خلیج فارس مهاجرت نمودند تاریخ این قبیله از قبیله قحطان در عمان میدانند. بندر مقام و مرباخ محل حکمرانی این طایفه بوده و قلعه‌هایی از آثار حکمرانی آنان هنوز باقی مانده است.

۸ـ طایفه عبیدلی: قبیله‌ای از اعراب در عمان هستند در اوایل قرن ۱۲ه ق وارد ایران شده‌اند «لوریمر» این طایفه را شاخه‌ای از قبیله‌ی بزرگتری به نام احمدی میداند که عبیدله ناحیه‌ای از عمان به نام ایشان است نخل خلفان، ارمکی و حمیران محل حکمرانی این طایفه بوده آثاری از سکونت در مسیر «مغدان» به سوی «مقام» به نام «عبیدل» وجود دارد که احتمالا اولین محل زندگی آنان بوده است.

۹ـ طایفه بنی معین: این طایفه حدود ۴۰۰ سال پیش از نجد عربستان وارد ایران شدند ابتدا در عسلویه ساکن شدند و بعدها بندر نخیلو را برای سکونت انتخاب نمودند، بزرگ این طایفه شیخ عطیه بن علی می‌باشد.

۱۰ـ آل نصور(نسور): این طایفه در سال ۱۱۵۰ه ق بعد از این که بحرین به تصرف ایران درآمد وارد ایران شدند ابتدا در کنگان، سیراف و نخل تقی اقامت نمودند بعدها بزرگانی از این طایفه به پارسیان مهاجرت کردند، از فردی به نام شیخ جباره اولین فرزند شیخ یاسر به عنوان بزرگ این طایفه نام می‌برند شیخ مذکور اول فرزند ایشان بزرگ طایفه نصوری‌های پارسیان است. طایفه نصوری زمانی حکمرانی بحرین عهده دار بوده‌اند.

۱۱ـ آل حرم: طایفه آل حرم از عمان به سواحل دریای فارس آمده ابتدا در بیدخون ساکن شدند وبعدها عسلویه را مقر حکمرانی خود قرار دادند. به نظر می رسد طایفه آل حرم قبل از آل نصور وارد ایران شده باشند. (نقل از احمد فرامرزی)

۱۲ـ بنی تمیم و بنی مالک، دو طایفه از اعراب در نجد هستند که سالهای پیشن به کرانه شمالی خلیج فارس مهاجرت نموده و در اطراف عسلویه سکنی گزیدند. بازماندگان این طایفه عرب تبار را تمیمی و مالکی می گویند.

لازم به ذکر است؛ در کرانه‌های شمالی خلیج فارس روستاهایی وجود دارد که ساکنان آن عرب زبان هستند به نظر میرسد که اینها هم از کرانه‌های جنوبی خلیج فارس به این دیار مهاجرت کرده باشند مثل روستای عمانی، تنبوها، اکبری، فارسی، بساتین، هاله، زبار، کنارخیمه و…

منبع: خلیج فارس و کرانه‌های شمالی/ به قلم: نصرالله کریمی/ سال۱۳۹۳

پایگاه خبری بادگیر

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top