skip to Main Content

زیارتگاه (بقعه) سید شمس الدین سید محمد سید منصور در چاه بنارد

زیارتگاه (بقعه) سید شمس الدین سید محمد سید منصور

چاه بنارد ۱روستای چاه بنارد با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰۰نفر از جمله روستاهای بخش مرکزی از توابع شهرستان بستک در ۳۵ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد ، درقسمت شرقی روستا و بر روی کوه نسبتاً بلند ،زیارتگاهی به نام سید شمس الدین سید محمد سید منصور بناشده است .

سید محمد , سید منصور , سید صالح , سید کامل , شاه سیف الله قتال ملقب به سید شمس الدین که برابر شجره نامه سادات از نبیرگان حضرت امام موسی کاظم (ع) بوده که در سال ۸۰۶ هجری قمری در روستای چاه بنارد دار فانی را وداع گفت.

وی از سادات بزرگوار منطقه که دارای زهد , تقوا و امانت داری و ایمان از صاحب نظران بود.

مرقد مطهر این سید بزرگوار در روستای چاه بنارد از توابع بخش مرکزی شهرستان بستک واقع شده است که روزانه جمع کثیری از مردم منطقه و همچنین شهرستان های همجوار برای زیارت به این روستا عزیمت می کنند.

مزار آن سید گرامی در محوطه ای به مساحت ۸۰ متر مربع در مجاورت مسجد جامع و قبرستان روستا واقع شده است که بنای این بقعه با گنبدی زیبا و درخور تحسین مزین شده است .

IMG-20130930-WA0006بنای این زیارتگاه ۲۰۰سال قبل توسط یکی از پیمانکاران بستکی به نام فایز بستکی ساخته شده است که شامل گنبدی زیبا به سبک هندی و به ارتفاع تقریبی ۸مترمی باشد. این بنا از یک اتاق مقبره در محل ورودی و ضلع شرقی تشکیل شده است . سطح داخلی بنا حدود ۵۰ سانتیمتر پایین تر از سطح بیرونی است در داخل اتاق مقبره ضریح وجود ندارد عمده ترین مصالح بکار رفته در این بقعه آجر ،سنگ و سیمان می باشد بقعه (آرامگاه ) کنونی سید شمس الدین سید محمد سید منصور چاه بنارد به سبک معماری هندی توسط شخصی به نام معمار در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شده است که سبک معماری این زیارتگاه در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است .

مجموعه بقعه از یک ایوان ورودی به ابعاد ۲۰ و ارتفاع ۵ متر و گنبدی به ارتفاع ۸ الی ۹ متر دارد در کنار بقعه آرامگاه سید شمس الدین سید محمد سید منصوراتاق هایی جهت استراحت زائران احداث شده است

این زیارتگاه یک مکان دینی و سیاحتی است که در فصول مختلف سال زائران زیادی از جمله شیعه و سنی را از اقصی نقاط استان و شهرستان ها همجوار به سوی خویش می کشاند.

محل دفن سید محمد منصور به شکل مربع مستطیل است که در مجاورت مسجد جامع و قبرستان کنونی روستای چاه بنارد واقع شده است. سید محمد منصور در سال ۸۰۶ هجری قمری رحلت نمودند در محل آرامگاه این سید جلیل القدر، مقبره سه نفر دیگر وجود دارد که به گفته مطلعین همسر , فرزند ایشان به نام سید هاشم و یکی دیگر از سادات می باشد.

همه روزه جمع زیادی از مردم منطقه و شهرستان های همجوار برای زیارت به این مکان عزیمت می کنند و گاهی زائران شهرستانی چند روز را در کنار مرقد به سر می برند. این زیارتگاه در مسیر بندرعباس , بندرخمیر و بستک واقع شده است.

محل زیارتگاه سید محمد منصور توسط یکی از خوانین بستک ( فایز بستکی ) در ۲۰۰ سال قبل احداث گردید که در سالهای گذشته توسط سید محمد توانا معروف به متولی از سادات گوده مرمت و بازسازی شده است .

آقا فخر الدین سید احمد سید منصور که قبر مبارکش در جوار پدر بزرگوارش سید محمد سید منصور واقع شده است که بنا به روایات در حدود ۵۵۰ سال قبل فوت شده ، که روی قبر این سید گرانقدر، یک صندوق قدیمی وجود دارد که با خط نوشته های عربی در سال ۹۰۴ هجری قمری در کشور هندوستان ساخته و به این زیارتگاه اهدا گردید.

چاه بنارد ۳در حریم زیارتگاه سید شمس الدین سید محمد سید منصور مسجد جامع روستا توسط سید محمد توانا متولی احداث شده است که روزانه نمازهای یومیه بصورت جماعات برگزار می گردد و در تابستان ها محل تشکیل کلاس روخوانی و حفظ قرآن کریم است.

از سالیان گذشته تاکنون این زیارتگاه توسط سادات منطقه اداره می شد و در حال حاضر متولی و خادم این زیارتگاه آقای سید محمد توانا از سادات بزرگوار و خیراندیشان منطقه می باشد که در راستای حفظ و حراست از این مکان مقدس خدمات ارزشمندی را به زائران ارائه داده است.

چاه بنارد ۲

 

رشدیه عالیان

 

 

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top