skip to Main Content

مدارس پیشرو چگونه مدارسی هستند؟

مدارس پیشرو چگونه مدارسی هستند؟

ناصر خواروباری
اصطلاح مدارس پیشرو از سری کلمات و مفاهیم جدیدی است که چند سالی است وارد دنیای تعلیم وتربیت شده است ، و معمولا به مدارسی اطلاق می شودکه با ساختاری کاملا متفاوت وکارکردی جدید به امر آموزش می پردازد. نگاه مدیریتی در این مدارس باعث این تفاوت ساختاری و کارکردی شده است.
مدارس پیشرولزوما مدرسه جدیدی نیست اما نگاه مدیران آن به پروسه آموزش و تعلیم وتربیت فرزندان ما دگرگون شده است و به معنای واقعی تعلیم وتربیت را در بر می گیرد. نگاهی که سعی می کند گوشه گوشه فعالیت های آموزشی،هنری،فرهنگی وتفریحی و دانش آموزان را در بر بگیرد و برای آن برنامه ریزی داشنه باشد.
مدارس پیشرو مدارسی هستند که برای آموزش و اهداف آموزشی خود برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت دارند،دبیران چنین مدارسی برای ساعت ساعت تدریس خویش طرح درس دارند وسختی یک سال تحصیلی را برای خود شکلات می کنند، برای روز یک مهر ،بیست وهشتم اسفند و تا پایان خرداد برنامه دارند.برای معلمانش تمام روزهای سال مهم هستند و هر روز ورقی از کتاب کار یکساله اشان محسوب می گردد که در جای خود بودنشان ضروریست .
در مدارس پیشرو معلمان شوق آموزش دارند و برای تعطیلی کلاس لحظه شماری نمیکنند و در صورت تعطیلی یک ساعت جبران می کنند چرا که چشم انداز و برنامه اش این را می خواهد در این مدارس آموزش متوقف نمی شود.
مدارس پیشرو به روز هستند؛این مدارس هم از لحاظ سخت افزاری و هم از لحاظ نرم افزاری خود را بروز می کنند.کلاس های هوشمند و وسایل کمک آموزشی سخت افزار هایی هستند که مورد استفاده است؛این مدارس گورستان تجهیزات و وسایل کمک آموزشی تلمبار شده که فقط گرد وخاک بخورند نیست آنان برای لحظه لحظه وساعت ساعت عمر ویدئو پرژکتور برنامه دارند و از آن استفاده می کنند.محتوای آموزشی و کیت های آزمایشگاهی ووسایل ساده همه وهمه ابزاری هستند تا خلاقیت در کلاس بروز وظهور داشته باشد. تمام وسایل هدفمند خریداری می شوند وهدفمند استفاده می گردند.
مدارس پیشرو مدارسی هستند که برای دانش آموزان ایجاد جذابیت می کنند؛دانش آموزان از بودن در چنین محیطی لذت می برند وشوق آمدن دارند و تاخیر در رفتن به خانه.
کلاسهای شاد و پر نشاطی دارند که علاقه به درس ومدرسی را دو چندان می کند. از برخورد خشن وخشک ناظم خبری نیست ومهر ومحبت واحترام در این محیط حکمفرماست و زندگی واقعی جریان دارد.
مدارس پیشرو مدارسی هستندکه تعامل سه گانه خانه مدرسه و جامعه در آن شکل گرفته است. محیط مدرسه جدای از جامعه نیست بلکه واقعیت های جامعه و مهارتهای مقابله با آن تدریس می گردد و از توانمندی اولیا جهت بهره وری بیشتر وبهتر وبالا بردن سطح آموزش استفاده می گردد اولیا ومعلمان محرم یکدیگرند وجدایی وسوایی قایل نیستند. کودک امروز برای امروز وفردا ساخته می شود .

ناصر خوارباری
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
هرمزگان-بستک-۲۰/۳/۹۴

دیدگاه

  1. با سلام
    مطلب حاضر زیبا به قلم رانده شده است. قطعا آرمان شهر و مدینه ی فاضله آموزش و پرورش چنین مدارسی را تشکیل می دهند. افسوس که با این سیستم آموزشی و این وضع معیشت کارکنان آ.پ و مهمتر از آن نگاه مسولین به مقوله آموزش و مقوله ی بسیار مهم پرورش دستیابی به این مهم بسیار دور از دسترس به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top