- پایگاه خبری بادگیر - http://badgirnews.ir -

بندرچارک در پویه تاریخ

بندرچارک در پویه تاریخ/ به قلم دکتر محمد حسن‌نیا

حسن نیا ۸۷۶ [1]

در بررسی تاریخ مناطق خلیج فارس به ویژه بنادر و کرانه های غرب استان هرمزگان، بنادری وجود دارند که علیرغم نقش تجاری و اقتصادی آن ها، در مورد تاریخ و جغرافیای این مناطق بحث و بررسی کمتری صورت گرفته است. شهر بندر چارک مرکز بخش شیبکوه بندرلنگه در استان هرمزگان از جمله این بنادر است که با وجود در مجاورت جزیره کیش بودن آن و تردد مداوم از این بندر به جزیره کیش و اینکه این بندر در زمان های پیشین با توجه به راه خور جناح حلقه اتصال دریا به جهانگیریه قدیم بود، در مورد تاریخ آن مباحث ناگفته زیادی وجود دارد.

در مورد وجه تسمیه بندرچارک یکی از نگاه ها این است که زنی در آن بندر می زیسته که رقیه نام داشت و چاه آبی حفر کرده بود که آب شیرین داشت و آب ان را به مردم این بندر می فروخت و به نام چاه رقیه معروف بود و به مرور زمان همین چاه رقیه در افواه عمومی به چارک تبدیل می شود و منطقه اطراف نیز به نام چارک نامگذاری می گردد. شهر بندر چارک از شمال به باوردان، از جنوب به خلیج فارس، از مغرب به بندر طاحونه و از سمت مشرق به حسینه محدود می گردد. این بندر در گذشته مقر حکمرانی آل علی بود که تحت نظر دولت مرکزی ایران و خوانین بنی عباسی بستک که ظابطان محلی دولت ایران بودند، قرار داشتند. قلعه بزرگی در بندرچارک وجود دارد که مقر حاکم محلی وقت بود این قلعه را شیخ صالح بن شیخ محمد آل علی یکی از حاکمان چارک ساخته و مقر حکمرانی خود قرار داده بود. اولین حکمران محلی آل علی آن جا شیخ محمد بن شیخ حسن آل علی بود و اخرین فرد این خاندان که در بندرچاک حکمران بود نیز شیخ عبدالله بن شیخ محمد آل علی نام داشت.

بندر چارک با توجه به قرار داشتن در مجاورت جزیره کیش می تواند همواره دارای توسعه ای پایدار در زمینه گردشگری و تجارت دریایی باشد. اما گردشگری این بندر با توجه به حجم مسافرهایی که از داخل و خارج کشور برای رفتن به کیش می روند، می تواند یک توسعه پایدار برای این بندر تاریخی باشد. علاوه بر این اگر راه تاریخی خورجناح به شهرستان کنونی بستک احیا شود، اهمیت اقتصادی بندر چارک به عنوان متصل کننده شهرستان لار و بستک با نزدیک ترین فاصله به دریااهمیت اساسی تری پیدا می کند.بندرچارک در مسیر اقتصادی قدیم از بخش شیبکوه به جهانگیریه قدیم قرار داشت و احیای مسیرهای تاریخی قدیم می تواند کمک وافری به اقتصاد کنونی بندر چارک نیز بنماید.