skip to Main Content

ایلود و سیر تاریخی آن در شهرستان بستک

ایلود و سیر تاریخی آن در شهرستان بستک

حسن نیا ۳

برخی از مناطق پسکرانه ای خلیج فارس همواره به خاطر قرار داشتن در مسیر تجارت کالا از سواحل به مرکز کشور در ادوار مختلف تاریخی دارای اهمیت ویژه ای بوده و هستند.

منطقه گوده شهرستان بستک که قدمت آن به تاریخ پیش از اسلام می رسد، دارای این ویژگی بوده است. این منطقه به ویژه از عصر صفوی به بعد که تجارت خلیج فارس رونق پیدا کرد، همواره در مسیر راه تجاری بود که از جزیره هرموز شروع شده به بندرعباس و از طریق پل لاتیدان به کهورستان، تنگ دالان و در نهایت لار، شیراز و اصفهان می رسید و سفرنامه نویسانی چون جملی کارری، دن گارسیافیگوئروا و دیگران مطالبی در مورد این مسیر تاریخی و کاروانسراها و قلعه های بنا شده در آن سخن به میان آورده اند.

در دوره پیش از اسلام اقتصاد مناطق جنوبی ایران، بیشتر اقتصاد کشاورزی بوده است و تعدد چاه ها و قنات های گبری(گوری) نشان دهنده این مهم می باشد. آبادی ایلود قدیم که دارای قدیمی ترین قلاع در منطقه گوده و تقریبا شهرستان بستک می باشد نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. قلعه ایلود از جمله قلعه های تاریخی شهرستان کنونی بستک و جهانگیریه قدیم بود که در دوره های متعدد تاریخی مورد استفاده قرار گرفته است.

ساختار قلعه و وجود بناها نشان از آباد بودن قلعه در بسیاری از دوره های تاریخی است که از این قلعه مسیرهای تجاری تاریخی حفاظت می شدند. با ورود اسلام به مناطق جنوبی ایران بسیاری از ساکنین ایلود قدیم که احتمالا زرتشتی بودند، یا مسلمان شده و یا مهاجرت کردند و نام ایلود بنا به اظهار اساتید و اهل دانش ایلود بر گرفته شده از ایل های متعددی است که در آن جا ساکن شدند و با توجه به ساختار دامپروری که آن مکان پیدا کرد، مکان کنونی ایلود با فاصله اندکی از مکان سابق بنا گردید و از این پس ایلود دو ساختار کشاورزی و دامپروری را در یکسو و در مسیر تجارت بودن را در سوی دیگر تجربه کرد.

لازم به ذکر است که ایلود نخستین مکانی بود که بنی عباسیان بستک و اجداد آن ها پس از مهاجرت از خنج انتخاب کردند و از این مکان جغرافیایی بود که آن ها به بستک مهاجرت نمودند و در بستک ساختار سیاسی خوانین بنی عباسی را تشکیل دادند که کاملا زیر نظر دولت مرکزی ایران بوده و بعنوان مرزداران وفادار به دولت ایران همواره پاسدار و حافظ منافع ملی بودند.

از نظر تاریخ اقتصادی نیز باید عنوان کرد که ایلود با توجه به دارا بودن سفره های زیر زمینی و باغات نخل فراوان همواره در سال های قحطی می توانست به حیات اقتصادی خود ادامه دهد و به همین خاطر نیز بود که در سال هایی که در سراسر جنوب خشکسالی می آمد و مردم به مناطق دیگر مهاجرت می کردند، ما در ایلود کمتر شاهد این مهاجرت هستیم و چه بسا از آبادی های اطراف افراد به ایلود مهاجرت نیز می کردند.

اما قلعه ایلود که نقش زیادی نیز در حیات اقتصادی و نظامی ایلود، منطقه گوده و نواحی جهانگیریه قدیم داشت، بیشتر نقش یک قلعه دیده بانی و به ویژه حفاظت از مسیر کاروان رو تجاری را بازی می کرد و خوانین محلی از این قلعه همواره استفاده دیده بانی و نظامی می کردند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top