skip to Main Content

بررسی مبحث سرمایه اجتماعی در سه شهرستان بندرلنگه، بستک و پارسیان(قسمت اول)

بررسی مبحث سرمایه اجتماعی در سه شهرستان بندرلنگه، بستک و پارسیان(قسمت اول)

3898a724af91662f5fd841f076084ca6

بررسی و واکاوی مباحثی چون روند سرمایه اجتماعی در سه شهرستان بندرلنگه، بستک و پارسیان از جمله مباحث مهم در تاریخ اجتماعی و جامعه شناسی تاریخی است که در مورد آن مطالب اندکی نگاشته شده است و بررسی این موضوع می تواند نوع نگرش به این سه شهرستان را موارد مداقه قرار دهد.این نوشتار که به قلم دکتر محمد حسن نیا استاد دانشگاه های تهران، پژوهشگر مسائل خلیج فارس و تاریخ جهان که در رسانه های گروهی از جمله رادیو و تلویزیون به وفور به عنوان کارشناس صحبت نموده و در مجلات معتبر دارای تالیفاتی می باشد و مقالات متعدد و کتاب های زیادی به صورت فردی و مشترک با دیگر اندیشمندان نوشته است، می باشد، به صورت واکاوانه به مبحث سرمایه اجتماعی در سه شهرستان نامبرده با مصداق مربوط به آن می پردازد.

سرمایه اجتماعی در جوامع بشری ارکان متعددی دارد که اعتماد، اعتبار و مشارکت های مردمی از جمله مسائل مهمی است که سرمایه اجتماعی هر جامعه تا حدودی با کمک آن شناخته می شود. با نگاهی که از بیرون به این سه شهرستان از گذشته تا کنون وجود داشته است، این سه رکن در سه شهرستان بندرلنگه، بستک و پارسیان همواره بارز و مشخص است و با توجه به مهاجرت هایی که مردم این سه شهرستان به داخل کشور و حتی خارج از ایران داشتند، در آن مکان ها نیز این سرمایه اجتماعی خود را حفظ کردند. دانشجویان این سه شهرستان که در دانشگاه های داخل و خارج ایران درس می خوانند و یا تجار این سه شهرستان که به کار تجارت در داخل و خارج از مملکت می پردازند، نمونه هایی هستند که با توجه به آموزه هایی محیطی که در آن پرورش پیدا کردند، وقتی وارد محیط دیگری می شوند سرمایه اجتماعی خود را از دست نداده و همچنان اعتبار، اعتماد و مشارکت های اجتماعی خود را در محیطی که در آن قرار گرفتند، حفظ می کنند. از سوی دیگر افرادی که از بیرون به این سه شهرستان مهاجرت می کنند نیز تحت تاثیر مردم این سه شهرستان قرار می گیرند و در آن محیط مستحیل می شوند.

ناگفته نماند که روند سرمایه اجتماعی در این سه شهرستان با توجه به مسائلی چون جهانی شدن، ورود به مدرنیسم و شهرنشینی تا حدودی دارای تحولات عمیقی شده است، اما با وجود این هنوز با بررسی معیارهای سرمایه اجتماعی در این سه شهرستان می توان عنوان کرد که مردم این سه شهرستان در حفظ سرمایه اجتماعی خود همواره کوشا بودند. با بررسی معیارهای اقتصادی نظیر چک های برگشتی، میزان جرم، یا مشارکت های اجتماعی نظیر امور مربوط به خیر و خیرات در این سه شهرستان و مقایسه آن با سایر شهرستان ها به خوبی مشخص می گردد که سرمایه اجتماعی با وجود تلاطماتی چون فقر و بیکاری، هنوز هم در این سه شهرستان در درجه بالایی قرار دارد. نگاه مردم مناطق مختلف ایران و خارج از ایران به شهرستان های بندرلنگه، بستک و پارسیان، نگاهی مثبت و توام با احترام است و همواره از اعتماد، اعتبار و مشارکت های مردمی در این سه شهرستان نام می برند.

مشارکت های مردمی فقط مربوط به خیر و خیرات نیست، بلکه میزان حضور و همکاری مردم در مسائل عزاداری، جشن های عروسی، جشن های ملی و میهنی، جشن های مذهبی و اموری از این قبیل در سه شهرستان در نوع خود قابل توجه است. این مسائل را جامعه شناسان، مورخان و محققانی که خارج از جامعه سه شهرستان زیسته و خود پیش از آن ساکن سه شهرستان بودند، بیشتر می توانند مورد بررسی قرار دهند و برای آن ها این مسئله مشهودتر است. میزان کارهای خیریه که در این سه شهرستان در زمینه ساخت مدرسه، مسجد، دانشگاه، برکه و غیره صورت می گیرد در تمام کشور زبانزد است که در نوشتارهای بعدی به صورت مفصل به مصداق سرمایه اجتماعی در این سه شهرستان پرداخته می شود.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top