skip to Main Content

تاریخ اقتصادی بندر مقام با تاکید بر مسیر تاریخی شهرستان پارسیان به بندر مقام

تاریخ اقتصادی بندر مقام با تاکید بر مسیر تاریخی شهرستان پارسیان به بندر مقام

حسن نیا ۳

در بین سواحل و بنادر خلیج فارس برخی بندرهای مهم قرار دارند که از گذشته تا کنون می توانستند در تحولات پسکرانه های خلیج فارس نقش ایفا کنند. بندرمقام با قرار داشتن در مجاورت جزیره لاوان و پالایشگاه نفت آن جا و همچنین در مسیر راه های مهم بودن آن همواره یکی از مناطقی می باشد که می تواند نقش بیشتری در کرانه ها و پسکرانه های خلیج فارس ایفا کند.

این نوشتار که به قلم دکتر محمد حسن نیا استاد دانشگاه های تهران، پژوهشگر مسائل خلیج فارس و تاریخ جهان که در رسانه های گروهی از جمله رادیو و تلویزیون به وفور به عنوان کارشناس صحبت نموده و در مجلات معتبر دارای تالیفاتی می باشد و مقالات متعدد و کتاب های زیادی به صورت فردی و مشترک با دیگر اندیشمندان نوشته است، و دکتر محمد دواری دکترای زبان انگلیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، متخصص مسائل خلیج فارس و به ویژه مناطق شیبکوه می باشد، در نظر دارد نقش بندر مقام را با توجه به گذر راه های مهم منطقه ای از آن جا در راستای تاریخ اقتصادی خلیج فارس مورد واکاوی قرار دهد و نشان دهد که این بندر چه پتانسیل های اقتصادی دارد و در آینده می شود این پتانسیل ها را از حالت بالقوه به بالفعل در آورد.

بندر مقام از بنادر تاریخی خلیج فارس است که از این بندر از گذشته های دور تا کنون، راه های تجاری به استان هرمزگان و فارس منشعب می شده است.این بندر که در غربی ترین نقطه بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه قرار گرفته است، دارای پیوستگی فرهنگی زیادی با شهرستان پارسیان نیز می باشد. مسیر تاریخی که از پارسیان از طریق گردنه سنگی به بندر مقام می رسد از مسیرهای توریستی و بسیاز جذاب از نگاه گردشگران است که با وجود اهمیت آن تا دهه ۱۳۷۰ خورشیدی برای تسطیح آن اقدام اساسی صورت نگرفته بود. اما در حال حاضر این مسیر تاریخی که مسیر فرهنگی نیز می باشد، با توجه به تجانس فرهنگی مردم بندرمقام با مردم شهرستان پارسیان نقش زیادی در همگرایی اقتصادی و فرهنگی برای مردم هر دو نقطه نامبرده دارد.

قرار داشتن بندر زیارت، بندر شیو که تنها گمرک شهرستان پارسیان در آن جا قرار دارد، بندر بستانو، بندر مغدان و دیگر بنادر ساحلی در این مسیر تاریخی نشان از اهمیت این مسیر در تاریخ اقتصادی منطقه خلیج فارس دارد. اگر به موقعیت گردشگری این مسیر تاریخی توجه شود و در این زمینه سرمایه گذاری صورت گیرد، می تواند نقش زیادی در جذب سرمایه گذاری و شکوفایی مناطقی که این مسیر از آن ها عبور می کند، داشته باشد. وجود کوه و دریا در کنار همدیگر و مشاهده دریا از بلندی مشرف بر آن، زیبایی خاصی به این مسیر تاریخی بخشیده است.

شاید کمتر نقطه ای در خلیج فارس به این جذابیت وجود داشته باشد. ایجاد هتل های متعدد،پارک های وسیعتر، پلاژهای خانوادگی و امکانات تفریحی و بهداشتی بیشتر همچنان که در شمال ایران و در جاهایی که کوه و دریا در کنار هم قرار گرفته اند، صورت گرفته است، می تواند پتانسیل اقتصادی خوبی برای بخش شیبکوه، شهرستان پارسیان و مهم تر از همه بندر مقام و بنادر همجوار آن باشد. پیشرفتگی آب در ساخل و همسطح بودن ساحل و دشت های وسیع آن با دریا از دیگر چشم اندازهای ین مسیر تاریخی گردشگری می باشد. به نظر می رسد دیر آسفالت شدن مسیر تاریخی که از شهرستان پارسیان شروع شده و از بندر مقام می گذرد، یکی از عواملی بوده است که کمتر در زمینه جذب توریست در این منطقه اقدامی صورت گرفته است.

سواحل مرجانی با چشم انداز طبیعی نگاه هر جهانگردی را به سوی خود جلب می کند و می تواند برای شش ماه سال پذیرای گردشگران زیادی از مناطق داخل و خارج از ایران باشد. قرار داشتن مراکز خرید در بنادری چون مغدان و وجود سواحل زیبا در بندر تاریخی بوستانو از دیگر مواردی است که می تواند در جذب گردشگر با مقاصد تجاری و تفریحی به این مسیر تاریخی کمک نماید. خود بندر مقام که در نوشتارهای بعدی به آن بیشتر پرداخته خواهد شد، دارای سواحل بسیار زیبا و پتانسیل های اقتصادی زیادی است که با قرار گرفتن گمرک و ایجاد پارک های ساحلی بیشتر می تواند پذیرای گردشگران بیشتری در ایام سال باشدو توسعه گردشگری در بندر مقام نوعی سرمایه ای پایدار برای آبادانی این بندر خواهد بود.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top