skip to Main Content

بستک و جاذبه های تاریخی و گردشگری آن

شهرستان بستک بواسطه داشتن سابقه تاریخی و آثار بیاد ماندنی آن از دوران گذشته یکی از مناطق دیدنی و مورد توجه جهانگران بویژه مسافران نوروزی است.

81556022-6361629

شهرستان بستک درشمال غربی هرمزگان و یکی از راههای ورودی از استان فارس بویژه از لار به بندرعباس بوده وهمواره مسافران این مسیر ازاین راه که حالت میان بر دارد استفاده می کنند.

ورودی این مسیر در ایام نوروز یکی از شلوغ ترین محورها بوده و مسافران ترجیح می دهند از این مسیر که آبادی بیشتری در کنار خود دارد برای تفریح وگردش استفاده کنند.

بستک یکی از مناطق تاریخی هرمزگان وازجمله نقاط با سابقه دیرینه ، از لحاظ جغرافیایی در حد فاصل بندرلنگه هرمزگان ولارستان فارس قرار دارد وازقدیم الایام برسر قافله سالاران وکاروانیان تاجر پیشه قرار داشته ودارای موقعیت تجاری وبازرگانی بوده است .

آثار کاروانسرای دوران هخامنشی تا صفوی و زندیه در مسیر راه های بستک- بندرلنگه – بندرعباس و لار بوده که دژها وقلاع مستحکم آن بر فراز کوهها تایید کننده این ادعاست.

از کاروانسرای بستک، کاروانسرای بستک(عباسی)، مسجد جامع قدیم بستک، حمام خان، قنات های دهنگ، موزه مردم شناسی جناح، مجموعه کریکی، آب گرم فاریاب و آب گرم تودرویه می توان به عنوان نقاط و جاذبه های دیدنی و گردشگری این شهرستان یاد کرد.

کاروانسرای بستک که قدمتش به دوره قاجاریه می رسد در ابتدای جاده بستک به لارستان واقع شده و ساختمان آن مربع شکل بوده و تمام حجره های آن گرداگرد حیاط اندرونی قرار دارند.

کاروانسرای بستک (عباسی) که از آثار دوره صفویه به شمار می رود که در بخش شرقی میدان آزادی شهر بستک قرار دارد و دو ایوانی با حجره هایی در اطراف و دو اصطبل در ضلع های غربی و شرقی دارد.

مسجد جامع قدیم بستک یکی از مساجد زیبای استان است که تاریخ بنای اولیه آن به سه قرن پیش توسط استاد محمد صالح معمار باز می گردد ونمای بیرون مسجد سطوح دایره شکلی با فرورفتگی هایی به شعاع یک متر دارد و درون دایره ها نقوشی از گل دیده می شود.

حمام خان از آثار دوره قاجاریه به دستور صولت الملک بستکی و توسط معماران چیره دست و محلی بستک و با نظارت معماری شیرازی ساخته شده و در ابتدای خیابان پاسداران بستک قرار دارد.

این حمام با ۱۴ گنبد کوچک و بزرگ با ویژگی جالب تعبیه مسیر آب در جداره دیوارهای داخلی بوده و از بسیاری جهات شبیه حمام گنجعلی خان کرمان ولی البته در ابعاد و اندازه ای کوچکتر است.

قنات های دهنگ در روستای دهنگ مرکز دهستان گوده از آبادی های قدیمی منطقه است که در آن آثار فراوانی مانند چاه ها و جداول ساروجی، قبرستان، برکه، تپه و امام زاده وجود دارد.

از مهمترین آثار این منطقه هفت رشته قنات مربوط به قبل از اسلام و دوره زرتشتیان است که شامل قنات چوقل، قنات زاویه، قنات رشیدآباد، قنات بلان، قنات سفاوه، قنات گرگ، قنات تسان می باشد.

ازجمله صنایع دستی بستک می یتوان به گلابتون دوزی ، خوس دوزی ، حصیر بافی ، عبا بافی ، چادر شب و غیره می توان اشاره کرد که توسط بانوان هنرمند این شهرستان بافته می شود .

این شهرستان باوجود اینکه از دریا فاصله دارد و به منطقه خشک و کویری معروف است اما در زمینه مواد غذایی بویژه تولید مرغ گوشتی حرف اول در استان می زند و بخش زیادی از استان وحتی شهرستانهای تابعه را زیر پوشش قرار داده است.

از لحاظ فرهنگی از قدیم به شهر مشاهیر و افراد دانشمند و اهل فرهنگ وادب وشعر معروف بوده وهمواره این موقعیت را حفظ کرده است.

عباس نوروزی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان بااشاره به اینکه در این شهرستان آثاری متعلق به دوران پیش از اسلام بدست آمده است گفت: فعالیت های داد و ستاد و بازرگانی نیز از گذشته های بسیار دور در منطقه بستک رواج داشته است.

یک فعال گردشگری در خصوص این شهرستان گفت: کوه بزرگ سفید در منطقه بستک جزو مناطق خاص با ظرفیت ویژه است که کمتر شناخته شده است.

مهدی شیرخانی با اشاره به اینکه کوچکترین قوچ دنیا (قوچ لارستان) دراین منطقه زیست می کند، ادامه داد: امروزه گروه هایی ازمردم و فعالان زیست محیطی با ایجاد منطقه ای شبیه شکار ممنوع ، کمی فضا را برای حفاظت از حیات وحش فراهم کرده اند.

شهرستان بستک در فاصله حدود ۲۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس از شمال به شهرستان لارستان، از جنوب به شهرستان شهرستان پارسیان و شهرستان بندر لنگه، از مغرب به شهرستان لامرد و از سمت مشرق به شهرستان خمیر محدود می شود.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top