skip to Main Content

بندرلنگه ، عروس بنادر ایران در ایام نوروز پذیرای مسافران نوروزی

بندرلنگه با اوصاف تاریخی عروس بنادر ایران، مرکزصید و پرورش مروارید و شهر بادگیرها در جنوب این روز پذیرای مسافران و گردشگران از راههای دور ونزدیک است.

81552192-6354813

بندر لنگه قدمتی دیرینه دارد و در زمان هخامنشیان ازبنادرمهم وتجاری خلیج فارس بوده وازآن به عنوان بندرگوگانا نام برده شده است وامروز دارای توانمندیهای اقتصادی زیادی ازنظرمعادن فراوان،فاصله حمل نزدیک تا کشورامارات متحده عربی وبه عنوان بندر واردات خودرو دارد وبرای جلب سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان و بهبود وضعیت اقتصادی شهرستان در تکاپو است.

این شهرستان دارای پنج بندر شامل لنگه ، بندر کنگ ، چارک ، آفتاب و کیش است و تمام مسافران به جزیره کیش بایستی از این بنادر ترد کنند که درایام نو روز علاوه بر تردد مسافر بوسیله شناور ، تعدادی هم لندینگ کرافت ( حمل بار وخودرو) هم پیش بینی شده است.

کیش ، هندورابی ، لاوان ، شیدور، سیری از جزایر مهم استان هرمزگان در حوزه بندرلنگه قرار دارد که هریک دارای مزیتهای خاص خود می باشند که ازجمله جزیره کیش یکی از مراکز مقصد گردشگران در طول سال بویژه نوروز است.

جزیره لاوان به دوبخش منطقه نفتی و مسکونی است که تولید بخشی از نفت کشور از چاههای اطراف آن به جزیره منتقل و سپس صادرت می شود وبخش مسکونی آن مردم بومی ساکن هستند.

هنوز آثاری از بادگیرهای قدیمی در مناطق شهری و روستایی بویژه در بندرکنگ و بندرلنگه دیده می شود که در گذشته برای خنک شدن هوا درون خانه ها در بالای پشت بام ایجاد می شد.

صید مروارید به روش سنتی غوص کردن در آب از گذشته رایج بوده اما امروز دیگر آن روش رونق ندارد و مدتی هم بحث تقویت صدف های مروارید ساز بود واکنون این هم ادامه پیدا نکرد.

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان دراین زمینه گفت : صید صدف های مرواریدساز با هدف بازسازی ذخایر از سال ۸۵ تاکنون ممنوع اعلام شده است .

محمد صدیق مرتضوی افزود : میزان کاهش ، خسارت و مرگ و میر صدف های مروارید در این پژوهشکده در حال پایش است .

طرح تکثیر صدف مرواید ساز لب سیاه با هدف بازسازی ذخیره گاههای مروارید در ایستگاه تحقیقاتی نرمتنان این شهرستان از سال ۹۰ در حال اجراست و در اجرای طرح تکثیر صدف های مرواریدساز در ایستگاه نرمتنان بندرلنگه صدف های مولد از زیستگاههای آن در جزایرهندورابی و لاوان در بندرلنگه جمع آوری و پس از تکثیر و تولید صدفچه در زیستگاههای اصلی رها می شود.

جزایر شیدور و سیری هم بواسطه محل زاد ولد پردندگان و لاپشت ها از نظر محیط زیست اهمیت زیادی دارد که به عنوان منطقه حفاظت شده از سوی سازمان محیط زیست اعلام شده است.

از خانه فکری، مسجد ملک ابن عباس، مسجد افغان، قلعه لشتان، بافت تاریخی بندرکنگ، خانه گلبتان، ساحل مهتابی و چشمه های آب گرم به عنوان جاذبه های تاریخی و طبیعی گردشگری این منطقه یاد کرد.

بنای خانه فکری با بادگیری های بلند و زیبا که از الگوهای اصلی معماری جنوب محسوب می شود توسط یکی از تجار معروف بندرلنگه به نام مرحوم حاج عبدالواحد فکری احداث شده است.

قلعه لشتان بر روی کوهی در فاصله شش کیلومتری بندرلنگه ساخته شده، احتمال دارد این قلعه با یک تونل زیرزمینی به دریا راه داشته است ، عده ای هم معتقدند که ساختمان قلعه لشتان متعلق به دوره هخامنشی است و برخی نیز آن را مربوط به دوره حضور پرتغالی ها در منطقه می دانند.

بافت تاریخی بندرکنگ از ساده ترین شکل ها تامواردی با تزیینات فراوان در فاصله پنج کیلومتری بندرلنگه قرار دارد.

خانه گلبتان از بناهای زیبای دوره قاجاریه در بندر کنگ است که یک حیاط مرکزی با تعداد زیادی اتاق و چند بادگیر دارد و طاق ها و گچبری ها ی زیبای آن نمایانگر هنر استادکاران آن دوره است.

به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان این بندر در زمان هخامنشیان به نام گوگانا شناخته می شد و آنجا فعالیت های تجاری رونق داشته است.

عباس نوروزی می افزاید: بندرلنگه در گذشته با نام بندر مروارید نیز شناخته می شد ودومین مدرسه کشور پس از دارالفنون و دومین فرودگاه کشور در این بندرساخته شده است.

وی می گوید: بندرلنگه را باید شهر مساجد و برکه ها نامید، زیرا در این شهر برکه ها و مساجد ارزشمندی وجود دارد که بیشترشان ثبت ملی شده اند.

فعال بخش گردشگری در خصوص بندرلنگه نیز می گوید: ساحل مهتابی یکی از زیباترین و رویایی ترین سواحل کشور در مسیر بندرخمیر به بندرلنگه واقع شده که به دلیل نزیکی به راه اصلی دسترسی بسیار خوبی دارد و راحتی دارد.

مهدی شیرخانی با اشاره به اینکه گام برداشتن در این ساحل مانند رفتن از جهان مادی به رویا است ، می افزاید: شب های مهتابی درخشش و تلالو نور مهتاب در درون دریا همان چیزی است که تنها در رویاها می توان دید، رویای تمام عیاری که در بیداری هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

وی با اشاره به اینکه شهر کُنگ بعد از بندر سیراف تاریخچه دریانوردی هرمزگان و جنوب کشور به شمار می رود ، خاطر نشان می کند: موزه دریایی بسیار خوبی در درون یکی از لنچ های قدیمی این شهر ایجاد شده و نشانه ها و علایم بزرگان دریانوردی شهر و سایر مواردی که مربوط به تاریخچه دریانوردی بندرکُنگ است آنجا قرار داده شده است.

این فعال گردشگری یادآور می شود: کسانی که به منطقه غرب می روند از خوراک خوشمزه گبولی میل کنند، سبک وسیاق آشپزی این غذا با سایر نقاط کشورمتفاوت است، دانه های درشت نخود و دانه های سالم و درشت فلفل سیاه و تکه های بزرگ گوشت و برنج با هم مخلوط می شوند.

وی ابراز می کند:در غرب استان فرصت های خوبی برای پرنده نگری مانند ترلان ها شاهین ها ، عقاب دوبرادر ، دشتی و کورکورها وجود دارد.

شیرخانی یادآور می شود: جزیره شیدور بهشت پرندگان خاورمیانه است که می توان با اجاره چند قایق در بندرچیرویه و هماهنگی با محیط زیست عازم آنجا شد، همچنین این جزیره اولین تالاب و پناهگاه حیات وحش و اولین آب سنگ مرجانی محافظت شده کشور است.

این فعال گردشگری خاطر نشان می کند: این جزیره در فاصله یک و نیم کیلومتری جزیره نفتی لاوان قرار دارد و به واسطه خالی از سکنه انسانی بودن ، امنیت بسیار خوبی برای پرندگان دارد و وفور غذا موجب شده پرستو های دریایی مانند کاکلی ها از شمال آفریقا و جنوب سیبری برای جفت گیری، لانه سازی و جوجه آوری آنجا را انتخاب کنند.

وی می گوید: شیدور به جزیره مارو نیز معروف است و مارهای خطرناک جعفری زیادی آنجا زیست می کنند.

این فعال گردشگری ابراز می کند: برای اقامت شبانه می توان از منازل بومی های جزیره لاوان استفاده و از ماهی تازه و ارزان قیمت آنجا بهره مند شد.

شیرخانی ابراز می کند: در چند ده متری ساحل لنچ بسیار قدیمی غرق شده که اکنون به نشیمن گاه پرندگان تبدیل شده و منظره ای مناسب برای عکاسان حیات وحش به ویژه پرندگان فراهم کرده است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top