skip to Main Content

کهتویه در مسیر تاریخ ( قسمت اول)

کهتویه در مسیر تاریخ( قسمت اول)

کهتویه ۱

مناطق مختلف خلیج فارس در مسیر تاریخ دارای اهمیت استراتژیک و اقتصادی ویژه ای بودند. وجود مسیرهای تجاری که سواحل خلیج فارس را به پسکرانه ها، شهرهای بزرگ و در نهایت پایتخت در ادوار تاریخ ایران متصل می نمود، در مسیر عبور خود نیاز به امنیت، مکان هایی برای استراحت کاروان ها و قلعه هایی جهت دیده بانی بوده است. مسیر تجاری که خلیج فارس را از طریق راه خور جناح به مناطق پسکرانه ای، فرامرزان و در نهایت استان فارس متصل می نمود، در مسیر خود از کهتویه که در گذشته مردم به آن تزک آباد نیز می گفتند، می گذشت.

این نوشتار که به قلم و تحلیل دکتر محمد حسن نیا، پژوهشگر مسائل خلیج فارس و استاد دانشگاه های تهران و عبدالقادر محمودی کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی تدوین می شود، در نظر دارد تا گذری بر تاریخ کهتویه و تحولات تاریخی آن داشته باشد.

کهتویه قدیم که در غرب کهتویه کنونی قرار داشت، دارای قلعه دیده بانی و سلسله قنات های گبری یا گوری بود که هنوز هم آثاری از آن باقی مانده است.قنات موجود در کهتویه یکبار به دست خوانین بستک احیا و لایروبی شده است. با این وجود خاستگاه کهتویه یک خاستگاه تجاری بوده و خاستگاه دامپروی و کشاورزی بودن آن در گرو خاستگاه تجاری و اقتصادی آن بوده است.

قلعه کهتویه که یک زمانی یکی از قلعه های مهم برای حفاظت از کاروان های تجاری بود و چاهی نیز در درون آن حفر شده بود، یکی از مسیرهای مهم تجاری جنوب ایران را نظارت می کرد، همچنین مسلط به دشتی پر از باغات نخل بود. اما رفته رفته با تغییر مسیرهای تجاری و عدم کاربرد قلعه های نظارتی، حیات اقتصادی مردم کهتویه نیز از طریق کشاورزی و به ویژه دامپروری تداوم پیدا کرد.

کهتویه که یکی از وجوه تسمیه آن درون کوه بودن آن است از مناطق مهم فرامرزان محسوب می گردد. نزدیکی آن به جناح و قرار داشتن در مسیر شهر باستانی و تاریخی کمشک همواره بر اهمیت جغرافیایی کهتویه از گدشته های دور افزوده است. در دوره اسلامی و بنا بر تاریخ شفاهی نخستین افراد ساکن در کهتویه، افراد دیندار و معتقدی بودند.

با تحقیق در روانشناسی تاریخی مردم کهتویه، مشخص می گردد که خصلت دینداری و توجه به مسائل مذهبی همواره در حیات اجتماعی و فرهنگی مردم کهتویه وجود داشته و دارد. نگاه غالب مردم شهرستان بستک و جنوب ایران نسبت به مردم کهتویه در طول تاریخ این بود که این مردم دارای انسجام فرهنگی و همگرایی می باشند و توجه به مسائل مذهبی همواره سر لوحه حیات اجتماعی آن ها است.

از دیگر مباحثی که با توجه ساختار جغرافیایی کهتویه می توان به آن توجه داشت، این است که کهتویه دارای پتانسیل گردشگری می باشد. شباهت این روستا به شهرهایی چون ماسوله و پاوه که شهرهایی درون کوهی می باشند، می تواند باعث جذب توریست در این روستای تاریخی گردد. این نوشتار که به صورت سلسله متن هایی در مورد تاریخ کهتویه در تمام زمینه و از نگاه های نختلف منتشر می شود، در نظر دارد در قسمت های بعدی بهمباحثی چون نقش مهاجرت در حیات اجتماعی مردم کهتویه، تاریخ فرهنگی کهتویه، معماری تایخی کهتویه و … به صورت مفصل بپردازد و نشان دهد که سیر تاریخی این مکان از تزگ آباد به کهتویه به چه صورت بوده است.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top