skip to Main Content

بستک در پویه تاریخ

بستک در پویه تاریخ

1470

بررسی تاریخ بستک از زمان شکل گیری آن و ارتباط ناحیه جهانگیریه با مناطق کرانه ای و پس کرانه ای خلیج فارس از مباحث مهمی است که در کمتر نوشتاری به آن پرداخته شده است.

شاید برای بسیاری از خلیج فارس پژوهان همواره این سئوال مطرح باشد که چه ارتباطی بین بستک و جهانگیریه وجود دارد و یا جهانگیریه قدیم در اداوار مختلف شامل چه مناطقی می شده است. با اطلاعاتی که از کتاب فارسنامه ناصری به دست آمده و این کتاب نیز در دوره ناصرالدین شاه قاجار نوشته شده استف بستک قصبه یا مرکز ایالت جهانگیریه بوده است.

جهانگیریه قدیم از مناطقی تشکیل می شده است که در زمان های متعدد، دهستان هایی به آن اضافه شده و یا کم می شدند. این امر بستگی به تعامل دولت مرکزی با خوانین بنی عباسی در بستک و قدرت گیری خوانین محلی در مناطق خلیج فارس داشته است. در یک زمانی مثل دوره زندیه که مناسبات خوانین بنی عباسی با کریم خان حسنه بوده است، خوانین بنی عباسی به عنوان والیان و حکمرانان منصوب از سوی دولت ایران و مقبولیت مردمی مناطق بیشتری از جنوب ایران را تحت قلمرو خود داشتند و بستک و جهانگیریه وسعت بیشتری داشت و در برخی از دوره ها نیز این محدوده کوچک تر شده و مناطق کمتری را در بر می گرفت.

با کشفیات باستان شناسی که در غارهای کوه گاوبست صورت گرفته و با توجه به آثار مغدان بستک قدمت شهر بستک و اطراف آن به دوره قبل از اسلام می رسد. مسیرهای تجاری که از بستک به جاهای دیگر از قدیم الایام منشعب می شد، تا حدودی بازگو کننده گوشه هایی از تاریخ قدیم بستک و مناطق همجوار است. این نوشتار که به صورت سلسله نوشتارها از منظر بستک پژوهان می گرد در نظر دارد با شیوه استنادی گوشه های نهفته ای از تاریخ بستک و جهانگیریه قدیم در در اختیار خلیج فارس شناسان قرار دهد تا مباحث مورد نظر خود را مورد مداقه قرار داده و به واکاوی بیشتر منااطق پسکرانه ای خلیج فارس در گذر تاریخ بپردازند و سیر بررسی تاریخ بستک نیز در این نوشتارها به شیوه کرنولوژی تاریخی می باشد.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top