skip to Main Content

لمزان در مسیر تاریخ (قسمت اول)

لمزان در مسیر تاریخ(قسمت اول)

حسن نیا ۲

بررسی اسنادی مناطق پسکرانه ی خلیج فارس که ارتباط مهمی با کرانه ها و جزایر این آبراهه بین المللی دارند، می تواند نقش زیادی در شناسایی تعامل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم مناطق مختلف خلیج فارس با مناطق پیرامنی آن داشته باشد. در این بین شهر لمزان با داشتن تاریخ قدیمی و غیر مکتوب نقش زیادی در تاریخ تجارت جنوب ایران، به ویژه از دوره صفوی به بعد داشته است. آثار و نشانه های تاریخی موجود در لمزان، گویش مردم آن شهر و مناطق اطراف و در مجموع دلیل نامگذاری شهر لمزان، ریشه در تاریخ ایران پیش از اسلام دارد. اما حیات اقتصادی منسجم شهر لمزان مربوط به اواخر دوران صفویه به بعد است. در اواخر دوران صفویه یکی از مسیرهای تجاری که در زمان آبادانی بندرکنگ به بستک و در نهایت لار، شیراز و اصفهان از شهر کنونی لمزان می گذشت. اهمیت اقتصادی این شهر در دوران تاریخی، یکی از دلایل سکونتگاه شدن آن در پسکرانه های خلیج فارس است.

چه بسا در ادوار قدیمی تر نیز این شهر در مسیر های کاوان رو بوده باشد. وجود آثار پیش از اسلام که در منطقه لمزان به آن چاه ها و قنات های گوری می گویند نشان از قدمت تاریخی این منطقه دارد. این به منزله این نیست که خیلی از این آثار ممکن است پیش از اسلام بنا شده باشند، بسیاری از این اثار توسط زرتشتی ها در دوران اسلامی ساخته شدند، چون با توجه به بافت طبیعی منطقه لمزن و روستاهای اطراف آن این منطقه می توانست پناهگاه خوبی برای زرتشتیان بعد از ورود اسلام به این منطقه باشد. چه بسا بسیاری از زرتشتی های لمزان پس از ورود مشایخ به این منطقه اسلام آورده و برخی هم مهاجرت کرده باشند، اما در هر صورت لمزان علاوه بر ساختار تجاری، دارای یک ساختار اقتصادی خوبی نیز بوده است.

وجود نخلستان وسیع که در حال حاضر دیگر از آن نخلستان خبری نبوده و به یکی از محلات مسکونی شهر لمزان تبدیل شده و وجود چشمه ها و قنات که هنوز هم از طریق آن آب به لمزان می آید از یکسو و وجود دشت های وسیع در طراف لمزان که در گذشته و اکنون به صورت دیم کشت می شود، نشان از اهمیت اقتصادی شهر لمزان دارد.

اما مهمترین اثری که نشان از قدمت لمزان و مناطق اطراف آن دارد، قلعه دیده بان یکی از چند قلعه معروف در محدوده پسکرانه های جنوب ایران است که برای محاصره آن افرادی مانند زکی خان زند با لشکری انبوه را به طرف خود کشیده و تسخیر ناپذیر بوده است که در نوشتارهای بعدی به صورت مفصل به هر کدام از این مباحث پرداخته می شود.

این مبحث در راستای آشنایی مردم شهر لمزان با تاریخ، فرهنگ و آداب رسوم به صورت یک مجموعه سلسله وار بر طبق کرنولوژی تاریخی منتشر می شود و در این مجموعه، مباحثی چون نقش لمزان در معماری جنوب ایران، تاریخ فرهنگی لمزان، مهاجرت از لمزان، آداب و رسوم مردم لمزان، تاریخ قدیم و جدید لمزان، بررسی محلات قدیم لمزان، شهرسازی و شهر نشینی لمزان، نقش لمزان در مسیر تاریخی، ارتباط لمزان با مناطق اطراف در گذر تاریخ، شهردای لمزان، تاریخ شورای شهر لمزان و غیره مورد واکاوی قرار می گیرد و نشان داده می شود که شهر لمزان از ابتدای شکل گیری تا کنون چه رودی را طی کرده است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top