skip to Main Content

جشنواره ملی «آب و آوا» در قشم برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بادگیر نیوز؛ادریس راموز روز شنبه در نشست با خبرنگاران قشم در تشریح اهداف برگزاری این رویداد ملی اظهار کرد: این جشنواره فرهنگی با محوریت احیای سنت ها و دانش بومی به عنوان موتور محرک توسعه سرزمین آب و آفتاب و پیوند زدن به زندگی جاری ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس برگزار می شود.

وی ادامه داد: در اجرا و برگزاری این جشنواره تلاش می کنیم مسایل اجتماعی را با ایده های نوآورانه و خلاقانه بیان و عناصر نمادین جزیره که خاطره ساز و تاریخ ساز هستند و نشان از خلاقیت تاریخی اهالی قشم دارد را احیا کنیم.

جشنواره ملی «آب و آوا» در قشم برگزار می‌شود

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: مسئله رفع تنش آبی در جزیره یکی از اولویت های مهم سازمان منطقه آزاد است اما روش یا دستورالعمل (مکانیزم) پرداخت به حل این مسئله تنها عمرانی و زیرساختی نیست بلکه در تلاشیم از تمام ظرفیت فرهنگی، تاریخ و دانش بومی برای حل این مسئله استفاده کنیم.

راموز اضافه کرد: قشم دروازه تمدنی ایران است و میراث دار و چراغ راه برای انعکاس فرهنگ غنی کشور است.

در ادامه این نشست، دستیار ویژه مدیرعامل سازمان‌ منطقه آزاد قشم در امور جوانان اظهار داشت: حضور میلیون ها گردشگر در طول سال در جزیره زیبای قشم ضرورت حفظ هویت و فرهنگ بومی جزیره و انتقال و ارایه آن را به گردشگران دو چندان می کند.

محمد رسول طالبی بیان کرد: جشنواره آب و آوا نیز مبتنی بر رسوم و سنت های تاریخی جزیره مربوط به پاسداشت آب و به منظور زنده سازی این سنت ها برگزار می شود.

جشنواره ملی «آب و آوا» در قشم برگزار می‌شود

وی افزود: آیین های کهن مربوط به آب همچون نماز جبار باران یا قبله دعا برای طلب باران یکی از عناصر غنی فرهنگی و تاریخی است که قرن هاست در این جزیره برگزار می شود و الهام بخش برگزاری جشنواره شده است.

طالبی اظهار کرد: این جشنواره که با مشارکت مردم روستاهای جزیره برگزار می شود، نقطه آغاز است و تلاش داریم با راه اندازی خانه ملی آب و آوا در روستای سلخ، قشم را به مکان دایمی برای قدردانی آب تبدیل کنیم و جشنواره هرساله در سطوح ملی و بین المللی برگزار شود.

دستیار ویژه مدیرعامل سازمان‌ منطقه آزاد قشم در امور جوانان خاطرنشان ساخت: ریشه های مشترک آیینی و تاریخی از پاسداشت آب در کشور وجود دارد و حضور ۱۰ گروه نمایشی از سراسر ایران که برای قدردانی از نعمت آب هنرنمایی می کنند در کنار هنرمندان قشمی روح ملی جشنواره را پررنگ کرده است.

وی تصریح کرد: صفر تا ۱۰۰ جشنواره توسط نخبگان و جامعه محلی ایده پردازی، طراحی و اجرا شده و نشان از تعلق خاطر مردم قشم به تاریخ درخشان جزیره دارد.

در بخشی دیگری از این نشست مدیر امور فرهنگی، اجتماعی و ورزش سازمان منطقه آزاد قشم نیز افزود: گفت و گو کردن از زبان فرهنگ و هنر بهترین زبان برای بیان چالش ها در کشور است.

مجتبی سلیمی ادامه داد: به توجه به اینکه تمام کشور هم اکنون درگیر تنش آبی است، استفاده از ادبیات و آیین های دیرینه برای فرهنگ سازی و تبدیل مسئله به اولویت اول مردم و مسوولین یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی تصریح کرد: در جزیره قشم چشمه های جاری وجود ندارد ولی مردم با اتکا بر دانش بومی قرن ها در حفظ و پاسداشت آب کوشیده اند و حتی در مقاطعی آب را به کشورهای خلیج فارس نیز صادر می کردند و امروز احیای این دانش جزو ضروریات زیست بوم این جزیره است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

حرمت و ارزشمندی آب در طول تاریخ غنی و پربار جزیره جهانی و تمدنی قشم به حدی بوده است که آیین های مختلف مذهبی، فرهنگی، موسیقیایی و نمایشی برای شکرگزاری این نعمت شکل گرفته و بخش قابل توجه و زیبایی از تاریخ و فرهنگ جزیره را به خود اختصاص داده است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top