- پایگاه خبری بادگیر - http://badgirnews.ir -

فوت کادر درمانی بر اثر بیماری کرونا در استان هرمزگان نداشته‌ایم

به گزارش بادگیر نیوز؛دکتر حسین فرشیدی در مصاحبه ویدئو کنفرانس با رسانه‌های استان هرمزگان اظهار داشت: ۳ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و در این مدت کارهای بزرگی در جهت مقابله با این ویروس انجام شده است.

وی افزود: جمعیت جهان بالغ بر ۷ میلیارد نفر است و حتی در صورت کشف واکسن ویروس کرونا نباید خوشبین بود ظرف مدت ۶ ماه در این زمینه اتفاق خاصی بیفتد چرا که در صورت کشف واکسن تولید انبوه آن نیز زمان بر خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: شدت آلایندگی ویروس کرونا بالاست و افراد زیادی مبتلا می‌شوند که حتی تست آنها منفی می‌شود اما این منفی کاذب است چرا که اگر در دفعات بعد از این فرد تست گرفته شود احتمال مثبت شدن وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر بیماریابی به خوبی در استان در حال انجام است و اگر یک فرد مبتلا شود از تمام افراد خانواده و کسانی که با وی ارتباط داشتند نیز تست گرفته می‌شود و سپس برای آنها قرنطینه ۱۴روزه در نظر گرفته می‌شود.

فرشیدی یکی از نگرانی‌های دانشگاه را عدم رعایت قرنطینه از سوی افراد بیمار و یا مشکوک به بیماری عنوان کرد و گفت: یکی از مباحثی که مشکل داریم رعایت قرنطینه است، ۱۳۷۰ نفر باید قرنطینه باشند اما اطمینان نداریم که این قرنطینه به درستی و در مدت ۱۴ روز اتفاق می‌افتد یا خیر، طبق قانون البته با افرادی که از قرنطینه خارج شوند برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: نگرانی ما از این مسئله است که به یک پیک غیرمنتظره بیماری برخورد کنیم و افرادی که بیماری زمینه‌ای و یا کهنسال هستند به این بیماری مبتلا شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بنابراین در حال حاضر ما دو استراتژی مهم را دنبال می‌کنیم در مرحله اول به دنبال بیماریابی حداکثری با انجام روزانه بیش از ۵۰۰ تست در استان هستیم و استراتژی بعدی هم شناسایی افراد پر خطر و مراقبت از این افراد است که اگر به بیماری مبتلا شدند سریعا بتوانیم روند درمان را آغاز کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مبنای انتخاب شهرها بر اساس سفید، زرد و قرمز چیست عنوان کرد: این موضوع به این معناست که اگر در شهری تعداد افراد بستری با حال عمومی بد و مرگ و میر زیاد شود آن شهر از حالت سفید به زرد و در صورت بیشتر شدن موارد به قرمز تغییر می‌کند.

فرشیدی در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی والدین از بازگشایی مدارس و برگزاری امتحانات به صورت حضوری نیز گفت: این ویروس در حال حاضر در سطح جامعه جاری است و نمی‌توان گفت در جایی این ویروس وجود ندارد، در مدارس موارد بهداشتی رعایت خواهد شد، برای برگزاری امتحانات نیز تنها پایه نهم و دوازدهم بایستی به صورت حضوری امتحان دهند که البته دانش آموزان با نقص سیستم ایمنی و دانش آموزانی که والدین آنها دارای بیماری زمینه‌ای هستند احتمالا تدابیر بهتری برایشان اندیشیده خواهد شد.

وی در خصوص سوالی در رابطه با میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ و بیماران حاد تنفسی در هرمزگان گفت: از زمان شروع شیوع ویروس کرونا در استان ۳۱ بیمار با تست PCR مثبت جان خود را از دست داده‌اند که به صورت قطعی علت جان باختن آنها کرونا است، ۴۶ بیمار نیز با علائم حاد تنفسی و تست منفی کرونا فوت شدند که البته سی‌تی‌اسکن آنها نمایانگر ابتلا به کرونا بود و در مجموع می‌توان گفت ۷۷ نفر درگذشته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر کمبود شدید پزشک و کادر درمانی در استان تصریح کرد: یکی از دلایل کمبود ابتلای کادر درمانی به ویروس کرونا و رفتن آنها به قرنطینه است، البته خوشبختانه هیچ مورد فوت کادر درمانی بر اثر کرونا را نداشته‌ایم اما وضعیت دو نفر وخیم و موجب نگرانی شد که خوشبختانه توانستند خطر را پشت سر بگذارند.

وی ادامه داد: نماز عید فطر امسال به شما سال گذشته برگزار نمی‌شود و مصلی میزبان نمازگزاران نخواهد بود بلکه به صورت محله‌ای در مساجد با رعایت اصول بهداشتی و منازل برگزار می‌شود.

دکتر فرشیدی در پایان با اشاره به اینکه بازگشایی بازار ماهی فروشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام و تست تمام افراد فروشنده حاضر در آنجا منفی و گواهی سلامت دریافت کردند به موضوع ابتلای برخی اتباع بیگانه در هرمزگان به کرونا پرداخت و گفت: از حدود ۶۰ هزار اتباع حاضر در استان ۲۰ نفر مبتلا شدند که روند درمانی آنها به علت عدم شرایط مناسب مالی رایگان انجام می‌شود.

 

انتشار دهنده؛آرزو محمدی